مصاف غول‌های‌آسیا در امارات


مصاف غول‌های‌آسیا در امارات

آرمان-تیم‌ملی فوتبال کشورمان امروز در حالی در مرحله نیمه نهایی جام ملتهای آسیا به مصاف تیم‌ملی ژاپن می‌رود که از آخرین برد دو تیم 13 سال می‌گذرد.

‌‌‌‌ ‌آمار و ارقام

ایران و ژاپن اولین‌بار در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی‌نو مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه این دو تیم با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا یک روز بعد، دیدار دو تیم تکرار شود. در این مسابقه ایران با نتیجه (۳ بر۲) به برتری دست یافت. مصاف بعدی این دو تیم باز هم به بازی‌های آسیایی بازمی‌گردد. زمانی که ایران در مرحله گروهی بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ در دیداری جنجالی با نتیجه(۳ بر۱) از ژاپن شکست خورد. در این مسابقه محمد رنجبر کاپیتان ایران توسط داور مسابقه اخراج شد تا نخستین اخراجی تاریخ رقابت‌های دو تیم لقب بگیرد. ایران در نیمه‌نهایی همین مسابقات با تک‌گل فریبرز اسماعیلی از ژاپن انتقام گرفت تا از تیتر« خورشید ایران، درخشان‌تر از آفتاب تابان» درباره این مسابقه استفاده شود. پس از آن هم بیش از یک دهه در رقابت‌های دو تیم وقفه افتاد تا اینکه باز هم ایران و ژاپن در بازی‌های آسیایی به‌مصاف هم رفتند و این بار ژاپنی‌ها با برد یک بر صفر به روند یکی در میان بردهای خود مقابل ایران ادامه دادند. چهار سال بعد در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۶ نوبت به ایران رسید که با گل‌های ناصر محمدخانی و مهدی ابطحی برنده شود. دو سال بعد در نخستین تقابل دو تیم در جام‌ملت‌های آسیا دو تیم به تساوی صفر بر صفر رضایت دادند. یک ماه بعد و در روز ۳۰ دی ۱۳۶۷ دو تیم در دیداری دوستانه مقابل هم ایستادند که این دیدار با یک گل به‌خودی و گلی دیگر از فرشاد پیوس(۲بر۲) خاتمه یافت. ایران در دیدار بعدی موفق شد، ژاپن را در بازی‌های آسیایی پکن(یک بر صفر) شکست دهد. اما دو سال بعد در جام‌ملت‌های آسیا، ژاپن پس از یک دهه موفق به شکست(یک برصفر) ایران شد، بردی که در پایان مسابقات زمینه‌ساز قهرمانی ژاپن شد و حذف شاگردان علی پروین را در مرحله گروهی رقابت‌ها رقم زد. ایران یک سال بعد، این شکست را جبران کرد. باخت(یک بر۲) ژاپن در برابر ایران در مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۴، تنها شکست ژاپن در این مسابقات بود و همین باخت سبب شد تا ژاپن به جام‌جهانی صعود نکند. در ادامه نبردهای دو تیم، ایران و ژاپن یک‌بار دیگر در مقدماتی جام‌جهانی مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه دو تیم در مرحله پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی ۱۹۹۸ برگزار شد و پس از تساوی(۲بر۲) دو تیم در وقت قانونی، سامورایی‌ها سرانجام با گل طلایی ایران را شکست دادند و برای نخستین بار به جام‌جهانی رسیدند. از آن زمان به بعد، نبردهای دو تیم به پنج مسابقه محدود شد. دو تساوی(۱بر۱) در دیدارهای دوستانه، یک تساوی بدون گل در جام‌ملت‌های آسیا و سرانجام یک برد(۲بر۱) برای هریک از طرفین. به این ترتیب ایران در مصاف با ژاپن صاحب ۶ برد، ۶ تساوی و پنج شکست شده است، ۱۹ گل‌زده و ۱۸ بار نیز دروازه‌اش گشوده شده است. ناگفته نماند که ۱۳ سال از آخرین برد هر یک از این دو تیم در برابر رقیب می‌گذرد و باید دید طلسم ۱۳ ساله توسط کدام تیم شکسته خواهد شد.

‌‌‌‌ ‌کی‌روش چه گفت؟

کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا 2019 ضمن بیان این مطلب اظهارکرد: خوشامد می‌گویم به تمامی اصحاب رسانه و بسیار خوشحال هستیم که اینجا حضور داریم. مطمئنا بازی بعدی ما با ژاپن، بازی مهمی است و مثل همیشه بسیار خوشحالیم که اینجا هستیم و بازی‌مان مقابل تیم خوب ژاپن و بازیکنان فوق‌العاده‌اش برگزار می‌کنیم. احتیاجی نیست که مراتب تحسین خودم را راجع به کشور بزرگ ژاپن ابراز کنم. بعد از گذشت چندین سال و پشت‌سر گذاشتن تمام سختی‌ها، بسیار هیجان‌زده هستیم که در نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا حاضر هستیم. سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان درباره این موضوع که ژاپن در بازی‌های گذشته بردهای اقتصادی کسب کرده است و طرح این پرسش که «برای بازی دفاعی ژاپن چه راهکاری خواهید داشت؟»، عنوان کرد: ما روز دوشنبه مقابل موفق‌ترین و با پرستیژ‌ترین تیمِ آسیا بازی خواهیم کرد. ژاپنی‌ها بازیکنان و فوتبال فوق‌العاده‌ای دارند. من این افتخار را داشتم که تقریبا برای دو سال در ژاپن کار کنم.(در این لحظه کی‌روش رو به خبرنگاران به زبان ژاپنی (به شوخی) گفت که آنها بیدار شوند). من این فرصت داشتم که دو سال در باشگاه ناگویا کار کنم و از نزدیک شاهد برنامه‌های توسعه‌ای که در فوتبال پایه، بانوان و بزرگسالان داشتند، بودم. کی‌روش ادامه داد: نتایج خود پاسخگوی همه چیز هست و کیفیت فوتبال ژاپن را می‌توان به‌صورت مشهود دید. آنها توانسته‌اند چهار بار قهرمان جام‌ملت‌ها شوند، به دور دوم جام‌جهانی صعود کنند و مقابل کلمبیا به پیروزی رسیدند و در شش ماه آینده در مسابقات کوپا آمه‌ریکا شرکت می‌کنند. درست است که قطر هم به‌عنوان میزبان جام‌جهانی آینده در کوپا آمه‌ریکا حضور دارد، ولی این اتفاقی نیست که کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین و کلمبیا از ژاپن دعوت کرده‌اند و امروز که در نیمه‌نهایی مقابل ژاپن هستیم می‌خواهم مراتب تقدیر و تحسین خودم را از ژاپنی‌ها که این فرصت را به من دادند داشته باشم. من تقریبا سه سال در آنجا کار کردم. از دوستان می‌خواهم که پیام تشکر من را به‌خصوص از باشگاه ناگویا به دوستان برسانند که این فرصت را داشتم که در کنار مردم ژاپن کار کنم. سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان در پاسخ به این سوال که روز دوشنبه مقابل ژاپن هم همه را سورپرایز خواهند کرد یا نه، تصریح کرد: مطمئنا ژاپن تیم بسیار خوبی دارد، تیمی که بازیکنانش حرکات بسیار خوبی با سرعت خوب انجام می‌دهند، تیمی که حرکات حساب شده و خوبی در عمق انجام می‌دهند، ولی مهم‌ترین مطلب این است که ما هویت خودمان را به هیچ وجه از دست ندهیم، ما باید سعی کنیم خودمان باشیم، مقابل تیم بسیار خوب ژاپن. ما کارهایی انجام می‌دهیم که تمرین شده است و بعد از 8 سال سلاح‌های لازم خودمان را داریم و پس از پشت‌سر گذاشتن تمامی از خودگذشتگی‌ها روز دوشنبه در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌ها این فرصت را داریم که خودمان را ثابت کنیم که ما ایران هستیم.

‌‌‌‌ ‌گزارش AFC

AFC درخصوص این بازی نوشت: در آستانه جدال دو غول شکست‌ناپذیر فوتبال آسیا، نگاهی به نکات کلیدی این مسابقه و تاریخ رویارویی دو تیم خواهیم داشت. مهم‌ترین خبر تیم‌ملی ایران به غیبت مهدی طارمی مقابل ژاپن خلاصه می‌شود. او پس از دریافت دومین کارت زرد خود مقابل چین، از بازی نیمه نهایی محروم شد. با وجود اینکه ایرانی‌ها از محرومیت ستاره الغرافه ضرر کردند، اما آنها وحید امیری را در اختیار دارند. یوشینوری موتو نیز با پشت‌سر گذاشتن محرومیت خود، می‌تواند برابر ایران به میدان برود. البته کارت‌های زرد پس از مرحله یک چهارم نهایی، پاک شده و بازیکنان تنها با دریافت کارت قرمز، از بازی فینال محروم خواهند شد. شاگردان کارلوس کی‌روش در تیم ایران، یکی از سه تیمی هستند که در پنج بازی ابتدایی خود در جام ملت‌های آسیا، دروازه خود را بسته نگه داشتند، اما رکورد شگفت‌انگیز علیرضا بیرانوند از این هم بهتر است. بیرانوند در مسابقات رسمی مختلف (شامل جام‌ملت‌های آسیا و جام‌جهانی) در 20 بازی به میدان رفته و تنها چهار گل دریافت کرده و در 17 بازی گلی نخورده است. دروازه او در این 20 بازی تنها مقابل اسپانیا، پرتغال و سوریه باز شده است. ایران و ژاپن دو قدرت فوتبال آسیا به شمار می‌روند و در دو دوره قبلی جام‌های جهانی شرکت کرده‌اند. ژاپن از سال 1998 در همه دوره‌های جام‌جهانی شرکت کرده، اما ایران بیشتر در سال‌های اخیر در قاره آسیا موفق بوده است. در حالی که ایران تنها 90 دقیقه تا رسیدن به نخستین فینال جام‌ملت‌های آسیا از سال 1976 فاصله دارد، ژاپن در چهار دوره از هفت دوره اخیر مسابقات به قهرمانی رسیده و سه بازیکن فعلی این تیم در سال 2011، قهرمان آسیا شده‌اند.

‌‌‌‌ ‌گفته‌های سرمربی ژاپن

هاجیمه موریاسو، سرمربی تیم‌ملی ژاپن در نشست خبری پیش از دیدار تیمش برابر ایران در مرحله نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا 2019 اظهار داشت: روز دوشنبه بعد از یک بازی سخت مقابل ویتنام باید به مصاف ایران برویم. بازیکنانم برای این بازی تمرکز بالایی دارند و مهیای حضور در میدان هستند. آماده‌سازی خوبی برای رویارویی با ایران داشته‌ایم و آخرین تمرینان‌مان را هم امروز انجام دادیم. فکر می‌کنم تیم ما برای بازی روز دوشنبه در شرایط خوبی بسر می‌برد. وی در ادامه افزود: ما روز دوشنبه در مرحله نیمه نهایی به مصاف ایران خواهیم رفت و بازی سختی خواهیم داشت. فکر می‌کنم تیم‌مان در بازی قبل شرایط خوبی داشت و می‌خواهیم همین روند را مقابل ایران ادامه دهیم. تیم ما شرایط خوبی دارد و امیدوارم بهترین عملکردمان را مقابل ایران به نمایش بگذاریم.

تازه های امروز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی