از برکت قرآن در روز کنکور تا تخلق به اخلاق قرآنی


از برکت قرآن در روز کنکور تا تخلق به اخلاق قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مهدیه شکوری، حافظ ممتاز کل قرآن کریم از استان قم که همزمان با موفقیت در کارهای قرآنی توانسته در رشته مامایی هم به تحصیل بپردازد، ‌از برکت استثنایی قرآن در زندگی شخصی تا لزوم تخلق به اخلاق قرآنی از سوی فعالان قرآنی سخن می‌گوید.

از برکت قرآن در روز کنکور تا تخلق به اخلاق قرآنی‌مهدیه شکوری از کودکی در مسابقات زیادی شرکت کرده و از سال ۹۳ تاکنون رتبه پنجم حفظ 20 جزء مسابقات سراسری اوقاف سال 1393، رتبه اول حفظ مسابقات سراسری آموزش و پرورش سال 95، رتبه اول حفظ 20 جز مسابقات سراسری وزارت کار و رفاه اجتماعی سال 96، رتبه اول حفظ کل مسابقات سراسری وزارت کار و رفاه اجتماعی 96، رتبه اول حفظ 20 جز مسابقات سراسری وزارت بهداشت سال 96، رتبه اول حفظ مسابقات سراسری وزارت بهداشت سال 97 و رتبه اول حفظ کل مسابقات سازمان اوقاف استان قم سال 97 را نیز کسب کرده است.
شکوری مدرک لیسانس علوم قرآنی دارد و در رشته مامایی مشغول به تحصیل است و برای ترویج و تبلیغ فعالیت‌های قرٱنی و آموزش تدریس به مناطق محروم رفته و در دانشگاه هم کلاس‌های قرآنی برپا کرده است.
وی در‌خصوص برپایی هر‌چه باشکوه‌تر مسابقات قرآنی به ایکنا از قم، گفت: مسابقاتی که برگزار می‌شود علاوه بر جذب و ترغیب قرآن‌آموزان، یک رقابت سالمی است ‌که متسابقان از تجربیات یکدیگر بهره‌مند می‌شوند و نقاط ضعف و قوت تلاوت‌های خود را ارزیابی می‌کنند.
وی افزود: فضای صمیمی و رفاقتی که بین حفاظ و قراء وجود دارد اخلاق قرآنی و رفتارهای خوبی که شرکت‌کنندگان دارند یا سعی می‌کنند داشته باشند باعث می‌شود افراد دیگر را بینند و اگر خودشان هم متسابق نباشند به سمت قرآن و آموزه‌های قرآنی جذب شوند لذا هر چه باشکوه‌تر برگزار شود جذب بیشتری هم خواهد داشت.
این حافظ قرآن با بیان اینکه رقابت‌های قرآنی متفاوت از رقابت‌های دیگر است، افزود: هیچ‌گاه به دوستانی که رقیبم در مسابقات قرآنی بودند به چشم رقیب نگاه نکردم و از همین مسابقات نکات مفید و مهمی اعم از صوت، لحن و تجوید را آموختم و تجربه‌های ارزشمندی کسب کردم.
وی تأکید کرد: اگر قرآنیان، متخلق به اخلاق قرآنی باشند، فرهنگ‌سازی صحیحی صورت می‌گیرد و فرهنگ ناب قرآنی به جامعه منتقل می‌شود.
این کارشناس علوم قرآنی درباره نحوه حفظ قرآن نیز گفت: من از شش سالگی شروع به حفظ قرآن کردم و در ۹ سالگی حافظ کل شدم و حفظ و تثبیت من در مدرسه و همزمان با تحصیل بود؛ حسن حفظ در خردسالی این است که زمان حفظ درس‌ها سبک‌تر است و حفظ راحت‌تر انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: اگر برخی در دوران دبیرستان مشتاق به حفظ شدند در صورت تمایل می‌توانند مرخصی تحصیلی یک‌ساله بگیرند و حافظ کل قرآن شوند.
وی گفت: من حفظ یک‌ساله را توصیه نمی‌کنم مگر کسانی‌که خودشان مایل هستند و فکر می‌کنند توانایی دارند زیرا باید تمام وقتمان را صرف کنیم هرچند خیلی خوب هست اما برای افراد محدود و خاص می‌تواند موفقیت در پی داشته باشد.
از برکت قرآن در روز کنکور تا تخلق به اخلاق قرآنی
شکوری گفت: من مدرک تربیت مربی را از جامعةالقرآن گرفتم و در دانشگاه هم کلاس قرآن برپا کرده‌ام و به همه پیشنهاد می‌کنم حفظ را از مقدار کم شروع کنند زیرا مهم نیست چقدر طول بکشد و اگر پیوسته و آهسته باشد بهتر است البته برای هر کس باید طبق استعداد، علاقه و نوع کار و زمانی که می‌تواند بگذارد، یک نسخه جداگانه پیچید.
وی در مورد مردم ساکن در قم هم گفت: قم مرکز کلاس‌های قرآنی مختلف و سطح بالا است و مؤسسه‌های موفقی وجود دارند که قرآن‌آموزان را در سطح کشوری تربیت می‌کنند و حتی از قم به مناطق محروم می‌روند و آموزش و تبلیغ قرآن را دارند بنابرین در این شهر جای کم کاری نیست و اگر نقصی هست کوتاهی‌ها و کم‌کاری از شخص است.
شکوری در مورد تأثیر قرآن در زندگی خود گفت: از تأثیر قرآن بر زندگی‌ام هر چه بگویم کم است زیرا آرامشی که در زندگی خود دارم از برکات انس با قرآن است.
وی توصیه کرد: قاری قرآن بودن خوب است اما نباید صرفاً قاری محض قرآن باشیم بلکه باید هر روز مقداری از کلمات و آیات را حفظ و عامل قرآن شویم زیرا عمل کردن به آیات قرآن مهمترین دستاورد انس با آن است.
وی به خاطره‌ای قرآنی در زندگی خود اشاره کرد و گفت: هر کسی در روز کنکور استرس دارد؛ من هم استرس زیادی َ‌داشتم؛ ولی با این حال به مسئولان برگزاری کنکور گفتم اگر می‌شود من قرآن جلسه را بخوانم و آنان قبول کردند و وقتی تلاوت کردم همه استرسم از بین رفت و آرامش عجیبی یافتم و با تمرکز بالا سؤالات را پاسخ دادم و در آن روز برکت قرآن را به صورت استثنایی احساس کردم.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تفسیر و رازهای بسیار خواندنی روشن کردن شمع