مقام سابق آمریکا: تصمیم در مورد پیمان آی ان اف از لحاظ راهبردی اشتباه بود


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (#bottom) ؛ مایکل کارپنتر، معاون وزیر دفاع سابق و مدیر بخش روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تصمیم دولت فعلی...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ مایکل کارپنتر، معاون وزیر دفاع سابق و مدیر بخش روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما تصمیم دولت فعلی آمریکا برای تعلیق پایبندی خود به پیمان نیروهای هسته ای میان برد (آی ان اف) را از لحاظ راهبردی تصمیمی نادرست توصیف کرد.
کارپنتر در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی، در پاسخ به این سوال که آیا پیمان نیروهای هسته ای میان برد میان آمریکا و روسیه مرده است، گفت :"از هر جنبه که به مسئله نگاه کنیم این پیمان مرده است. من فکر می کنم این اجتناب ناپذیر بود که در مقطعی آمریکا از این پیمان خارج شود که علت آن تقلب روسیه هم در زمینه تولید و هم استقرار عملیاتی موشک هایی بود که بر اساس این پیمان ممنوع بود. پرسشی که شما مطرح کردید پرسش مهمی است، اینکه چرا حالا؟ پاسخ خوبی برای این پرسش وجود ندارد. آمریکا باید منتظر می ماند تا ابتدا موشک های میان برد خودش را آماده کند تا بتواند از این پیمان خارج شود. اما دولت آمریکا در عوض، عجولانه اعلام کرده است که قصد دارد از این پیمان خارج شود. مطلقا هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد و این کار باعث می شود برای برخی کشورها این سوال مطرح شود که نکند این خود آمریکاست که با جامعه بین المللی صادق نیست، و نه روسیه که در حقیقت دارد تقلب می کند."
گوینده خبر بی بی سی پرسید: آمریکا پایبندی اش به این پیمان را به حال تعلیق درآورده است و منتظر است که شاید روسیه تغییری در سیاست خود نشان دهد. اما آیا خود آمریکا هم در گذشته این پیمان را نقض نکرده است؟
کارپنتر در پاسخ گفت: "خیر، آمریکا در گذشته این پیمان را نقض نکرده است. تا همین دو سه سال قبل این پیمان تقریبا بی عیب و نقص اجرا می شد تا اینکه روسیه برنامه تحقیق و توسعه و تولید این موشک را آغاز کرد که برد آن بین 500 تا 5500 کیلومتر است. بنابراین، این روسیه است که پیمان را نقض کرده است. ما اطلاعات موثقی داریم که آن را در اختیار متحدان خود نیز قرار داده ایم و این اطلاعات ثابت می کند که روسیه پیمان را نقض کرده است. اما خروج عجولانه از این پیمان این پرسش را مطرح می کند که آمریکا چه نیازی به این کار داشت؟ چرا ما وقت بیشتری را به مذاکره اختصاص ندادیم؟ چرا ما دست کم منتظر این نماندیم که موشک های خودمان را آماده کنیم و بعد از پیمان خارج شویم؟ "
گوینده خبر بی بی سی پرسید: پس به نظر شما چرا دولت آمریکا این تصمیم را گرفت؟
کارپنتر گفت :"من فکر می کنم دولت دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) می خواست ثابت کند که قاطعیت دارد. من فکر می کنم بسیاری در این دولت اعتقادی به کنترل تسلیحات ندارند و برای همین این تصمیم را راهی برای رساندن این پیام به پایگاه حامیان خود می بینند که ما از این پیمان خارج می شویم تا روسیه فکر نکند که می تواند ما را فریب دهد و اینکه ما در برابر روسیه می ایستیم. من فکر می کنم این ها از ملاحظاتی است که در این تصمیم دولت آمریکا موثر بوده است. اما از منظر راهبردی، این تصمیم بسیار غلط بوده است."

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر