یک چهره ماندگار معماری سنتی آرام گرفت


یک چهره ماندگار معماری سنتی آرام گرفت

تهران- ایرنا- پیکر استاد گرانقدر حسین زمرشیدی چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش ایرنا، مراسم تشییع پیکر حسین زمرشیدی صبح امروز (چهارشنبه) از درب منزل آن مرحوم واقع در خیابان ستارخان به سمت بهشت زهرا قطعه هنرمندان (چهره‌های ماندگار) برگزار شد.
دکتر حسین زمرشیدی استاد نام آشنای معماری کشور، متولد سال 1318 در شهر مشهد مقدس بود که در حوزه تخصصی معماری سنتی ایرانی و اسلامی فعالیت داشت، از ایشان آثار و تالیفات بسیار ارزشمند و فاخری در این حوزه به یادگار مانده است.
او در نوجوانی همراه پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و به‌نام مشهد بود کار می‌کرد. زمرشیدی در معماری و کاشی‌کاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.
او در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال 1350 به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانش‌آموخته شد.
وی عضو فرهنگستان هنر و هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. استاد حسین زمرشیدی به عنوان عضو ثابت گروه معماری فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران در سال 1381 از سوی ستاد بنیاد چهره‌های ماندگار به عنوان «چهره ماندگار در عرصه معماری سنتی کشور» برگزیده شد.
ایشان در مهرماه 1383، از رئیس‌جمهور نشان درجه سه دانش دریافت کرد و در سال 1387 به عنوان پدیدآورنده هنرهای قدسی و الهی معماری اسلامی برای قرآن کریم، از طرف رئیس‌جمهوری ایران به عنوان خادم برگزیده قرآن کریم مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفت.
استاد حسین زمرشیدی 15 بهمن در سن 79 سالگی درگذشت.
در پی درگذشت این چهره ماندگار معماری سنتی پیام های تسلیت از سوی نهادها و شخصیت های کشوری ارسال شد از جمله علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پیام تسلیت خود آورد: «فقدان دکتر حسین زمرشیدی چهره ماندگار معماری و خادم برگزیده قرآن کریم ضایعه ای بزرگ برای میراث فرهنگی و هنر معماری ایران محسوب می شود.
در بخش دیگر پیام مونسان آمده است: «بی تردید خدمات ارزشمند، تالیفات ارزنده و آفریده های بی بدیل آن استاد هنرمند در غنابخشی به معماری اصیل ایرانی و اسلامی و هنرهای قدسی و الهی برای قرآن کریم، در تاریخ هنر و میراث فرهنگی این مرز و بوم مانا خواهد بود و پژوهشگران، دانش پژوهان و علاقمندان هنر معماری را سیراب خواهد کرد».
فراهنگ**3377**3009

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا