روحیه دیگرپذیریِ امام موسی صدر باید در نظام آموزش و پرورش نهادینه شود


 روحیه دیگرپذیریِ امام موسی صدر باید در نظام آموزش و پرورش نهادینه شود

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران با بیان اینکه جمع کردن پیروان همه ادیان و مذاهب دور هم ناشی از روحیه دیگرپذیری امام موسی صدر است، گفت: همزیستی مسالمت آمیز با دیگران درس بزرگ مکتب این عالم شیعی است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان ، همایش «مدرسه تربیتی امام موسی صدر و دلالت های آن در زمان حاضر» امروز (سه شنبه، 30 بهمن) با حضور شخصیت های علمی فرهنگی در مدرسه دارالفنون در حال برگزاری است.

بنابر این گزارش، آیت الله «سید مصطفی محقق داماد» در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: همگان با قرآن انس داریم یقیناً در قرآن، ایمان و کفر در کف مطرح شده است یعنی «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا ... إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا» در آیات قرآن وجود دارد و این تقسیم مسلم در قرآن است اما ایمان و کفر جایگاهشان کجاست آیا جایگاه آنها قلب است یا زبان و لفظ؟

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران ادامه داد: در سوره مبارکه حجرات آمده است شما نگویید مومن شدید چون ایمان در قلب شما وارد نشده است بلکه بگویید اسلام و زندگی یعنی ایمان و کفر جایی است در قلب، و آنچه بر زبان می آید اسلام به معنای تسلیم است.

وی تصریح کرد: در دنیای امروز باید از قرآن این برداشت را داشته باشیم که ایمان و کفر، امری قلبی است و در روابط شهروندی اثری ندارد بلکه آنچه بر روابط شهروندی اثرگذار است اطاعت خدا و پیامبر(ص) یعنی اطاعت از مقررات اجتماعی است.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران اضافه کرد: آنچه امام موسی صدر آغاز کرد باید در آموزش و پرورش پیاده شود و دانش آموزان را به دیگرپذیری عادت داده و برای آن آماده کنیم که بدانند تنها آنان نیستند و همگان حق دارند و دشمنی و عداوت را در دل بچه‌ها نکاریم؛ این شیوه امام موسی صدر بود.

وی در ادامه ابراز کرد: امام موسی صدر به لبنان رفت، کشوری که چندین دین و مذهب در آن رواج داشت اما این عالِم شیعی پیروان همه این مذاهب را دور هم جمع کرد و این نشان دهنده روحیه دیگرپذیری ایشان است.

آیت الله محقق داماد تاکید کرد: اگر آموزش این دیگرپذیری را از مقطع ابتدایی آغاز نکنیم، موفق عمل نکرده ایم امروز بعد از چندین سال فهمیده ایم اختیارات همه چیز در دست آموزش و پرورش بوده و تلاش در دانشگاه آب در هاون کوبیدن است زیرا اگر در آموزش و پرورش نسل آینده را صحیح تربیت نکنیم در سنین بالا تربیت تاثیری نخواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه بیان کرد: در کتاب اخیر خود از آخوند خراسانی و سید طباطبایی به پیروی از شهید ثانی نقل کردم که وقف برای یهودی، سنی، زرتشتی و یا پیروان دیگر مذاهب صحیح است چراکه آنها نیز انسان هستند و کریم خلق شده اند.

رییس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران در پایان خاطرنشان کرد: ما حق نداریم در قلوب انسان‌ها تفتیش کنیم بلکه مهم احترام گذاشتن به قوانین اجتماعی است و باید با افراد همزیستی مسالمت آمیز داشته باشیم و این درسی بود که از مکتب امام موسی صدر می توان گرفت.

پایان پیام/376

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ثبت بیش از 1300 حمله نژادپرستانه علیه مسلمانان در اتریش