توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است


توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

قزوین- رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور گفت: توسعه پودمان ها، کیفی سازی و سطح بندی مراکز جامع علمی کاربردی، پالایش اساتید و مدرسان از برنامه های مهم و اولویت دار است که آغاز کرده ایم.

محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل دانشگاه علمی کاربردی قزوین گفت: در دوره سه ساله جدید شاهد پیشرفت دانشگاه با رویکرد کیفی سازی فعالیتها هستیم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که تعداد دانشجویان کشور در سال ۹۳ به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده بود در ادامه به یک شیب کاهشی و نزولی رسیدیم و امروز این تعداد به کمتر از ۴ میلیون نفر رسیده است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید تصریح کرد: در شرایط کنونی با کاهش ۲۰ درصدی دانشجو در مراکز آموزش عالی رسیده ایم و این در حالی است که درگذشته اگر متقاضی تحصیل حدود ۶۰۰ هزار نفر بود ما بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی ایجاد کردیم و هر متقاضی برای سه صندلی موقعیت داشت.

وی بیان کرد: توجه به توسعه کمی دانشگاهها ما را به شرایطی رساند که امروز با چالش های جدی در خصوص تعداد دانشجو و کاهش تقاضا مواجهیم لذا در حال حاضر مهمترین نیاز ما توجه به کیفی سازی آموزش عالی است.

ساماندهی مراکز دانشگاهی آغاز شده است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: از سال ۹۵ کار ساماندهی مراکز دانشگاهی علمی کاربردی کشور در دستور کار قرار گرفت و تثبیت آنها مورد توجه واقع شد و برای اولین بار پس از ۲۵ سال توانستیم بر اساس تصویب اساسنامه ها در مسیر پایداری گام برداریم.

امید گفت: از مجموع ۳۵۰ مرکز که باید اساسنامه داشته باشند در حال حاضر اساسنامه ۳۰۰ مرکز نهایی شده و ۵۰ مرکز هم در شورای گسترش عالی به تصویب رسیده است.

وی اظهارداشت: این مراکز یا متعلق به دستگاه متقاضی و یا دارای هیئت موسس هستند که تا پایان امسال وضعیت همه مشخص خواهد شد.

پالایش و ساماندهی مدیریت دانشگاهها

یکی دیگر از کارهای مهم ما بررسی صلاحیت روسای مراکز دانشگاهی بود و در شرایطی که هر فرد می توانست دو دوره ریاست را بر عهده داشته باشد در برخی مراکز شاهد ریاست ۲۵ ساله افرادی بودیم که از رانت برخوردار بودند و میتوان گفت در ۹۰ درصد مراکز شاهد ریاست غیر قانونی افراد بودیم که به این وضعیت خاتمه داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین وضعیت جذب مدرسین که قبلا می توانست با اعمال نظر هم صورت گیرد تغییر کرد و با فراخوان زمینه جذب اساتید شایسته مهیا شد که این کار از سال ۹۵ آغاز شده و سری دوم آن در سال جاری انجام شده است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید اضافه کرد: با برنامه ریزی انجام شده دیگر رانت در جذب اساتید نقشی ندارد و بهترین ها بر اساس فراخوان انتخاب می شوند و از ۴۶ هزار مدرس تاکنون در بازنگری بیش از ۸ هزار نفر گزینش و برگزیده شده اند و مشخص شد ۳۰ درصد مدرسین قبلی شرایط ادامه همکاری را نداشتند.

رویکرد تغییر و تحول در دانشگاه هزینه زیادی داشته است

وی اظهارداشت: به هر حال ایجاد تغییرات اساسی در دانشگاه و کیفی سازی هزینه سنگینی دارد و باید آن را متحمل شویم تا شاهد به روز سازی دانشگاه با شرایط موجود باشیم.

امید گفت: بازنگری در برنامه های درسی از دیگر کارهای اساسی برای کیفی سازی امور است و ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در حال بازنگری است و در این مسیر از همه صاحب نظران خواسته ایم دیدگاههای خود را مطرح کنند تا از آن استفاده کنیم.

توسعه پودمان ها در دستور کار است

وی اضافه کرد: توسعه پودمان ها از دیگر فعالیت هایی است که در آموزش کوتاه مدت، ضمن خدمت و بین سطوح تحصیلی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر تعداد پودمانها به ۸۰۰ مورد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور یادآورشد: این پودمان ها متقاضی محور است و می توان آن را در یک مدت ۴ ماهه فرا گرفت و به اشتغال کمک کرد بویژه افراد شاغل با پودمان می توانند بسرعت دانش خود را به روز کرده و مهارت لازم را برای کسب و کار پیدا کنند.

امید تصریح کرد:موضوع مهم بعدی استقرار نظام صلاحیت حرفه ای است زیرا در جهان پیشرفته امروز دیگر مدرک ملاک نیست و اگر تخصص و مهارت لازم را نداشته باشید نمی توان به نتیجه رسید و بهره لازم را برد.

وی اضافه کرد: در این سیستم تا مدرک دیپلم متولی وزارت کار و بالاتر از آن وزارت علوم است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

فعال شدن مراکز نوآوری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با فعال شدن مراکز نوآوری و با تفویض اختیار توانسته ایم بیش از ۱۰۰ مرکز نوآوری را ایجاد و راه اندازی کنیم که ۴ مورد آن در قزوین است.

امید گفت: هدف گذاری ما این است که هر مرکز جامع علمی کاربردی در کشور باید یک مرکز نوآوری داشته باشد که این کار مقدمه ایجاد مراکز رشد است و اساتید و دانشجویان می توانند از حمایت های پیش بینی شده برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: دانشگاه برای حمایت از فعالان مراکز نوآوری پیش بینی تسهیلات لازم را کرده و حداقل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود دو درصد به شرکت ها (نه دانشجویان) پرداخت می شود تا کسب و کاری راه بیندازند.

۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه است

رئیس دانشگاه علمی کاربرد کشور در خصوص بودجه دانشگاه اضافه کرد: ۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه ها تامین می شود.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

سطح بندی مراکز جامع علمی و کاربردی کشور

وی از سطح بندی مراکز دانشگاهی هم خبرداد و تصریح کرد: از سال ۹۵ سطح بندی دانشگاه آغاز شده و امسال هیچ مرکز سطح یک نداشتیم و در سطح دو تعداد ۱۷ مرکز تعیین شده است.

امید گفت: در استان قزوین از میان ۱۰ مرکز جامع علمی کاربردی تعداد سه مرکز در سطح دو شناخته شد و در کشور نیز تعداد ۸۰ مرکز در سطح ۴ هستند که نمره قبولی نگرفته اند و تا خرداد ماه فرصت دارند کیفیت خود را ارتقاء بخشند در غیراین صورت حذف خواهند شد.

وی اظهارداشت: برای مراکزی که سطح یک شناخته شوند تا یک سوم هزینه ها به آنها تخفیف می دهیم.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید در مورد پذیرش دانشجو هم گفت: دانشگاه در سالهای ۹۱ تا ۹۳ دانشجویان زیادی جذب کرده اما ۱۳۰۰ دانشجو فارغ التحصیل نشده اند و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هم افزایش داشتیم اما امسال شاهد کاهش دانشجو هستیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو درمراکز علمی کاربردی داریم که در بهمن ماه هم ۷۰ هزار نفر پذیرفته شدند.


محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل دانشگاه علمی کاربردی قزوین گفت: در دوره سه ساله جدید شاهد پیشرفت دانشگاه با رویکرد کیفی سازی فعالیتها هستیم.

وی اضافه کرد: در شرایطی که تعداد دانشجویان کشور در سال ۹۳ به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده بود در ادامه به یک شیب کاهشی و نزولی رسیدیم و امروز این تعداد به کمتر از ۴ میلیون نفر رسیده است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید تصریح کرد: در شرایط کنونی با کاهش ۲۰ درصدی دانشجو در مراکز آموزش عالی رسیده ایم و این در حالی است که درگذشته اگر متقاضی تحصیل حدود ۶۰۰ هزار نفر بود ما بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی ایجاد کردیم و هر متقاضی برای سه صندلی موقعیت داشت.

وی بیان کرد: توجه به توسعه کمی دانشگاهها ما را به شرایطی رساند که امروز با چالش های جدی در خصوص تعداد دانشجو و کاهش تقاضا مواجهیم لذا در حال حاضر مهمترین نیاز ما توجه به کیفی سازی آموزش عالی است.

ساماندهی مراکز دانشگاهی آغاز شده است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: از سال ۹۵ کار ساماندهی مراکز دانشگاهی علمی کاربردی کشور در دستور کار قرار گرفت و تثبیت آنها مورد توجه واقع شد و برای اولین بار پس از ۲۵ سال توانستیم بر اساس تصویب اساسنامه ها در مسیر پایداری گام برداریم.

امید گفت: از مجموع ۳۵۰ مرکز که باید اساسنامه داشته باشند در حال حاضر اساسنامه ۳۰۰ مرکز نهایی شده و ۵۰ مرکز هم در شورای گسترش عالی به تصویب رسیده است.

وی اظهارداشت: این مراکز یا متعلق به دستگاه متقاضی و یا دارای هیئت موسس هستند که تا پایان امسال وضعیت همه مشخص خواهد شد.

پالایش و ساماندهی مدیریت دانشگاهها

یکی دیگر از کارهای مهم ما بررسی صلاحیت روسای مراکز دانشگاهی بود و در شرایطی که هر فرد می توانست دو دوره ریاست را بر عهده داشته باشد در برخی مراکز شاهد ریاست ۲۵ ساله افرادی بودیم که از رانت برخوردار بودند و میتوان گفت در ۹۰ درصد مراکز شاهد ریاست غیر قانونی افراد بودیم که به این وضعیت خاتمه داده شد.

وی تصریح کرد: همچنین وضعیت جذب مدرسین که قبلا می توانست با اعمال نظر هم صورت گیرد تغییر کرد و با فراخوان زمینه جذب اساتید شایسته مهیا شد که این کار از سال ۹۵ آغاز شده و سری دوم آن در سال جاری انجام شده است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید اضافه کرد: با برنامه ریزی انجام شده دیگر رانت در جذب اساتید نقشی ندارد و بهترین ها بر اساس فراخوان انتخاب می شوند و از ۴۶ هزار مدرس تاکنون در بازنگری بیش از ۸ هزار نفر گزینش و برگزیده شده اند و مشخص شد ۳۰ درصد مدرسین قبلی شرایط ادامه همکاری را نداشتند.

رویکرد تغییر و تحول در دانشگاه هزینه زیادی داشته است

وی اظهارداشت: به هر حال ایجاد تغییرات اساسی در دانشگاه و کیفی سازی هزینه سنگینی دارد و باید آن را متحمل شویم تا شاهد به روز سازی دانشگاه با شرایط موجود باشیم.

امید گفت: بازنگری در برنامه های درسی از دیگر کارهای اساسی برای کیفی سازی امور است و ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در حال بازنگری است و در این مسیر از همه صاحب نظران خواسته ایم دیدگاههای خود را مطرح کنند تا از آن استفاده کنیم.

توسعه پودمان ها در دستور کار است

وی اضافه کرد: توسعه پودمان ها از دیگر فعالیت هایی است که در آموزش کوتاه مدت، ضمن خدمت و بین سطوح تحصیلی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر تعداد پودمانها به ۸۰۰ مورد افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور یادآورشد: این پودمان ها متقاضی محور است و می توان آن را در یک مدت ۴ ماهه فرا گرفت و به اشتغال کمک کرد بویژه افراد شاغل با پودمان می توانند بسرعت دانش خود را به روز کرده و مهارت لازم را برای کسب و کار پیدا کنند.

امید تصریح کرد:موضوع مهم بعدی استقرار نظام صلاحیت حرفه ای است زیرا در جهان پیشرفته امروز دیگر مدرک ملاک نیست و اگر تخصص و مهارت لازم را نداشته باشید نمی توان به نتیجه رسید و بهره لازم را برد.

وی اضافه کرد: در این سیستم تا مدرک دیپلم متولی وزارت کار و بالاتر از آن وزارت علوم است.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

فعال شدن مراکز نوآوری

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با فعال شدن مراکز نوآوری و با تفویض اختیار توانسته ایم بیش از ۱۰۰ مرکز نوآوری را ایجاد و راه اندازی کنیم که ۴ مورد آن در قزوین است.

امید گفت: هدف گذاری ما این است که هر مرکز جامع علمی کاربردی در کشور باید یک مرکز نوآوری داشته باشد که این کار مقدمه ایجاد مراکز رشد است و اساتید و دانشجویان می توانند از حمایت های پیش بینی شده برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: دانشگاه برای حمایت از فعالان مراکز نوآوری پیش بینی تسهیلات لازم را کرده و حداقل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود دو درصد به شرکت ها (نه دانشجویان) پرداخت می شود تا کسب و کاری راه بیندازند.

۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه است

رئیس دانشگاه علمی کاربرد کشور در خصوص بودجه دانشگاه اضافه کرد: ۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه ها تامین می شود.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

سطح بندی مراکز جامع علمی و کاربردی کشور

وی از سطح بندی مراکز دانشگاهی هم خبرداد و تصریح کرد: از سال ۹۵ سطح بندی دانشگاه آغاز شده و امسال هیچ مرکز سطح یک نداشتیم و در سطح دو تعداد ۱۷ مرکز تعیین شده است.

امید گفت: در استان قزوین از میان ۱۰ مرکز جامع علمی کاربردی تعداد سه مرکز در سطح دو شناخته شد و در کشور نیز تعداد ۸۰ مرکز در سطح ۴ هستند که نمره قبولی نگرفته اند و تا خرداد ماه فرصت دارند کیفیت خود را ارتقاء بخشند در غیراین صورت حذف خواهند شد.

وی اظهارداشت: برای مراکزی که سطح یک شناخته شوند تا یک سوم هزینه ها به آنها تخفیف می دهیم.

توسعه پودمان ها و سطح بندی دانشگاه های علمی کاربردی آغاز شده است

امید در مورد پذیرش دانشجو هم گفت: دانشگاه در سالهای ۹۱ تا ۹۳ دانشجویان زیادی جذب کرده اما ۱۳۰۰ دانشجو فارغ التحصیل نشده اند و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هم افزایش داشتیم اما امسال شاهد کاهش دانشجو هستیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو درمراکز علمی کاربردی داریم که در بهمن ماه هم ۷۰ هزار نفر پذیرفته شدند.

کد خبر 4551486

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند