محمد حسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان در محل دانشگاه علمی کاربردی قزوین گفت: در دوره سه ساله جدید شاهد پیشرفت دانشگاه با رویکرد کیفی سازی فعالیتها هستیم.
وی اضافه کرد: در شرایطی که تعداد دانشجویان کشور در سال ۹۳ به بیش از ۵ میلیون نفر رسیده بود در ادامه به یک شیب کاهشی و نزولی رسیدیم و امروز این تعداد به کمتر از ۴ میلیون نفر رسیده است.
امید تصریح کرد: در شرایط کنونی با کاهش ۲۰ درصدی دانشجو در مراکز آموزش عالی رسیده ایم و این در حالی است که درگذشته اگر متقاضی تحصیل حدود ۶۰۰ هزار نفر بود ما بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی ایجاد کردیم و هر متقاضی برای سه صندلی موقعیت داشت.
وی بیان کرد: توجه به توسعه کمی دانشگاهها ما را به شرایطی رساند که امروز با چالش های جدی در خصوص تعداد دانشجو و کاهش تقاضا مواجهیم لذا در حال حاضر مهمترین نیاز ما توجه به کیفی سازی آموزش عالی است.
ساماندهی مراکز دانشگاهی آغاز شده است
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: از سال ۹۵ کار ساماندهی مراکز دانشگاهی علمی کاربردی کشور در دستور کار قرار گرفت و تثبیت آنها مورد توجه واقع شد و برای اولین بار پس از ۲۵ سال توانستیم بر اساس تصویب اساسنامه ها در مسیر پایداری گام برداریم.
امید گفت: از مجموع ۳۵۰ مرکز که باید اساسنامه داشته باشند در حال حاضر اساسنامه ۳۰۰ مرکز نهایی شده و ۵۰ مرکز هم در شورای گسترش عالی به تصویب رسیده است.
وی اظهارداشت: این مراکز یا متعلق به دستگاه متقاضی و یا دارای هیئت موسس هستند که تا پایان امسال وضعیت همه مشخص خواهد شد.
پالایش و ساماندهی مدیریت دانشگاهها
یکی دیگر از کارهای مهم ما بررسی صلاحیت روسای مراکز دانشگاهی بود و در شرایطی که هر فرد می توانست دو دوره ریاست را بر عهده داشته باشد در برخی مراکز شاهد ریاست ۲۵ ساله افرادی بودیم که از رانت برخوردار بودند و میتوان گفت در ۹۰ درصد مراکز شاهد ریاست غیر قانونی افراد بودیم که به این وضعیت خاتمه داده شد.
وی تصریح کرد: همچنین وضعیت جذب مدرسین که قبلا می توانست با اعمال نظر هم صورت گیرد تغییر کرد و با فراخوان زمینه جذب اساتید شایسته مهیا شد که این کار از سال ۹۵ آغاز شده و سری دوم آن در سال جاری انجام شده است.
امید اضافه کرد: با برنامه ریزی انجام شده دیگر رانت در جذب اساتید نقشی ندارد و بهترین ها بر اساس فراخوان انتخاب می شوند و از ۴۶ هزار مدرس تاکنون در بازنگری بیش از ۸ هزار نفر گزینش و برگزیده شده اند و مشخص شد ۳۰ درصد مدرسین قبلی شرایط ادامه همکاری را نداشتند.
رویکرد تغییر و تحول در دانشگاه هزینه زیادی داشته است
وی اظهارداشت: به هر حال ایجاد تغییرات اساسی در دانشگاه و کیفی سازی هزینه سنگینی دارد و باید آن را متحمل شویم تا شاهد به روز سازی دانشگاه با شرایط موجود باشیم.
امید گفت: بازنگری در برنامه های درسی از دیگر کارهای اساسی برای کیفی سازی امور است و ۸۰۰ رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در حال بازنگری است و در این مسیر از همه صاحب نظران خواسته ایم دیدگاههای خود را مطرح کنند تا از آن استفاده کنیم.
توسعه پودمان ها در دستور کار است
وی اضافه کرد: توسعه پودمان ها از دیگر فعالیت هایی است که در آموزش کوتاه مدت، ضمن خدمت و بین سطوح تحصیلی در اولویت قرار گرفته و در حال حاضر تعداد پودمانها به ۸۰۰ مورد افزایش یافته است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور یادآورشد: این پودمان ها متقاضی محور است و می توان آن را در یک مدت ۴ ماهه فرا گرفت و به اشتغال کمک کرد بویژه افراد شاغل با پودمان می توانند بسرعت دانش خود را به روز کرده و مهارت لازم را برای کسب و کار پیدا کنند.
امید تصریح کرد:موضوع مهم بعدی استقرار نظام صلاحیت حرفه ای است زیرا در جهان پیشرفته امروز دیگر مدرک ملاک نیست و اگر تخصص و مهارت لازم را نداشته باشید نمی توان به نتیجه رسید و بهره لازم را برد.
وی اضافه کرد: در این سیستم تا مدرک دیپلم متولی وزارت کار و بالاتر از آن وزارت علوم است.
فعال شدن مراکز نوآوری
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی بیان کرد: با فعال شدن مراکز نوآوری و با تفویض اختیار توانسته ایم بیش از ۱۰۰ مرکز نوآوری را ایجاد و راه اندازی کنیم که ۴ مورد آن در قزوین است.
امید گفت: هدف گذاری ما این است که هر مرکز جامع علمی کاربردی در کشور باید یک مرکز نوآوری داشته باشد که این کار مقدمه ایجاد مراکز رشد است و اساتید و دانشجویان می توانند از حمایت های پیش بینی شده برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: دانشگاه برای حمایت از فعالان مراکز نوآوری پیش بینی تسهیلات لازم را کرده و حداقل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود دو درصد به شرکت ها (نه دانشجویان) پرداخت می شود تا کسب و کاری راه بیندازند.
۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه است
رئیس دانشگاه علمی کاربرد کشور در خصوص بودجه دانشگاه اضافه کرد: ۱۵ درصد بودجه ما دولتی و ۸۵ درصد از محل شهریه ها تامین می شود.
سطح بندی مراکز جامع علمی و کاربردی کشور
وی از سطح بندی مراکز دانشگاهی هم خبرداد و تصریح کرد: از سال ۹۵ سطح بندی دانشگاه آغاز شده و امسال هیچ مرکز سطح یک نداشتیم و در سطح دو تعداد ۱۷ مرکز تعیین شده است.
امید گفت: در استان قزوین از میان ۱۰ مرکز جامع علمی کاربردی تعداد سه مرکز در سطح دو شناخته شد و در کشور نیز تعداد ۸۰ مرکز در سطح ۴ هستند که نمره قبولی نگرفته اند و تا خرداد ماه فرصت دارند کیفیت خود را ارتقاء بخشند در غیراین صورت حذف خواهند شد.
وی اظهارداشت: برای مراکزی که سطح یک شناخته شوند تا یک سوم هزینه ها به آنها تخفیف می دهیم.
امید در مورد پذیرش دانشجو هم گفت: دانشگاه در سالهای ۹۱ تا ۹۳ دانشجویان زیادی جذب کرده اما ۱۳۰۰ دانشجو فارغ التحصیل نشده اند و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هم افزایش داشتیم اما امسال شاهد کاهش دانشجو هستیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد:بیش از ۳۰۰ هزار دانشجو درمراکز علمی کاربردی داریم که در بهمن ماه هم ۷۰ هزار نفر پذیرفته شدند.