معرفی شهدای بانوی گلستان در روز زن


معرفی شهدای بانوی گلستان در روز زن

گرگان - ایرنا - هفتم اسفند، زاد روز فرخنده حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن، فرصت مناسب معرفی 13 شهیده والامقام گلستان و تجلیل از ایثارگری آنان است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا 13 تن از مجموع چهار هزار شهید گلستان در دوران شکل گیری انقلاب، دفاع مقدس و پس از آن را بانوان تشکیل می دهند که شرح مختصری از زندگی آنان ارایه می شود.
صدیقه پروانه
این شهیده متولد 1328 در گرگان بود که پس از دریافت مدرک دیپلم فعالیت انقلابی خود را شروع کرد.
شهیده پروانه همزمان با اوج درگیری امت حزب الله با رژیم ستمشاهی همراه با مردم گرگان در قیام روز پنجم آذر سال 57 در خیابان شهدا گرگان حضور یافت و با شلیک گلوله دژخیمان به شهادت رسید.
نرگس قصابان
شهیده قصابان که همزمان با اعتراض های مردم به ظلم و ستم نظام شاهنشاهی فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرده بود در قیام پنجم آذر سال 1357 شهر گرگان توسط دژخیمان رژیم پهلوی به شهادت رسید.
طیبه صداقت
شهیده صداقت متولد سال 1324 در درگیری با نیروهای رژیم شاهنشاهی گنبدکاووس بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
همسر شهیده صداقت نیز به فاصله کوتاهی به او ملحق شد.
فاطمه ابراهیمی
این شهیده از شهدای اول انقلاب است که توسط ماموران رژیم شاهنشاهی در سال 1357 در شهرستان گنبد کاووس به شهادت رسیده بود.
مهناز صحرانورد
این شهیده در 7 مهر ماه سال 1360 در مشاهده می کند نیروهای منافقین خیابان امام خمینی (ره) گرگان را بسته و از مردم می خواهند که علیه انقلاب شعار دهند که شهیده نه تنها خودداری کرده بلکه علیه منافقین شعار می دهد که به ضرب گلوله به شهادت می رسد.
بتول نوعی باهوش
این شهیده دیگر شهید 7 مهر سال 1360 است که پس از خودداری در سردادن شعار علیه انقلاب اسلامی توسط منافقین به شهادت رسید.
شهربانو نجاتی
این شهیده متولد 1328 روستای النگ از توابع شهرستان کردکوی است که در یکی از بیمارستان های گنبدکاووس پرستار بود و چهارم فروردین ماه سال 1357 هنگام امداد رسانی به مجروحان در غائله گنبدکاووس به همراه دو تن از همکارانش به شهادت رسید.
منیژه اهری زاده
وی پس از پیروزی انقلاب در سال 1358 در غائله گنبد با دعوت همکاران به ادامه کار برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه فعال بود و در ظهر 9 فروردین پس از یورش منافقین به منزلش به شهادت رسید. شهیده اهری زاده نخستین شهیده گنبدکاووس است.
زهرا قلی پور اردکانی
این شهیده که از مبارزین انقلاب اسلامی به شمار می رفت در 26 اسفند سال 1376 و با اصابت موشک به هواپیما در مسیر بازگشت از سوریه در قره بلاغ ارمنستان همراه همسر و دو فرزندش به شهادت رسید.
سارا معززی
این شهیده متولد سال 1366 فرزند شهیده قلی پور اردکانی بود که در اثر اصابت موشک دشمنان به هواپیمای زائرین ایرانی به درجه رفیع شهادت نائل آمد
زیبا خانم شریعتی
وی متولد 1298 مادر شهیدان حسین و محمدتقی قاسمی است.
شهیده شریعتی همواره فرزندان خود را به پشتیبانی از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) سفارش و به همراه آنها در تظاهرات شرکت می کرد.
وی در سال 1366 و در مراسم برائت از مشرکین در سرزمین وحی بر اثر تیراندازی و ضربات باتوم نیروهای سعودی به شهادت رسید.
معصومه عرب بالاجلینی
وی مادر شهید ابوالفضل عرب است هنگام انجام اعمال حج تمتع و آیین برائت از مشرکین در مکه مکرمه از ناحیه سر مورد ضرب و جرح ایادی آل سعود قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
نرگس هراتی نژاد
این شهیده متولد 1341 روستای سرکلاته کفشگیری گرگان است که در اردیبهشت ماه سال 1392 در مسیر جاده سامرا به کاظمین توسط نیروهای تکفیری و داعش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
6204/3091


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان