ایران میانجی پاکستان و هند


ایران میانجی پاکستان و هند

در حالیکه مرز پاکستان و هند درگیر حملات هوایی است، ایران آمادگی خود برای میانجی گری را اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، پاکستان و هند پس از پناه دادن اسلام آباد به حادثه اخیر تروریستی در کشمیر دچار اختلافات شدیدی شدند و این اختلافات از روز گذشته به حملات هوایی انجامیده است.

بنابراین گزارش، هواپیماهای جنگی نیروی هوایی پاکستان با نقض حریم هوایی هند وارد منطقه «راجوری» شده و اقدام به پرتاب بمب در نزدیکی مقر ارتش این کشور کردند.

طبق ترجمه شبستان از «ایندیانیوز»، بر اساس گزارش های دریافت شده یک هواپیمای جنگنده نیروی هوایی هند صبح چهارشنبه 8 اسفند در منطقه «بودگام» جامو و کشمیر سقوط کرد.

مقامات هند اعلام کردند که دو خلبان در نتیجه سقوط این هواپیمای جنگده کشته شدند.

گزارش ها حاکی از آن است که یک خلبان هندی هم در این درگیری ها اسیر شده است.

جت هندی در یک منطقه باز در نزدرکی روستایی در «بودگام» سقوط کرد،به دو تکه تقسیم شد و بلافاصله آتش گرفت.

«محمد فیصل» سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در خصوص ساقط شدن دو فروند جنگنده هندی گفت: «ما تنها تهدید نمی‌کنیم، و آنچه را گفتیم در روز روشن انجام دادیم.»

وی تصریح کرد: «پاکستان علاقه‌ای به جنگ ندارد ولی برای حفاظت از تمامیت ارضی خود هیچ محدودیتی را قائل نمی‌شود و جنگنده‌های هندی که امروز حریم هوایی پاکستان را نقض کرده بودند بی‌درنگ هدف قرار گرفته ساقط شدند.»

همچنین طبق ترجمه ایسنا، روز سه‌شنبه هند اعلام کرد مواضع شبه‌نظامیان کشمیری را که در داخل خاک پاکستان در منطقه بالاکوت مستقر بوده‌اند هدف حمله هوایی قرار داده است.

به گفته مقامات هندی این حمله علیه نیروهای «جیش محمد» بوده است که مسئولیت حمله انتحاری ۱۵ فوریه در کشمیر تحت کنترل هند را برعهده گرفته است.

همچنین ارتش هند امروز اعلام کرد، پنج سرباز هندی در اثر تیراندازی در منطقه مرزی جامو و کشمیر زخمی شدند. ارتش هند افزود: تیراندازی از داخل خاک پاکستان بود.

شبکه ان دی تی وی هند به نقل از منابع نظامی گزارش داد، سربازان پاکستانی شب گذشته اقدام به تیراندازی و شلیک نارنجک کردند که بعضاً ادامه داشت.

همین منابع تاکید کردند، نیروهای هندی به نوبه خود به منابع تیراندازی پاسخ دادند و پنج نقطه مرزی ارتش پاکستان را هدف گرفتند.

این در حالیست که ایران اگرچه نسبت به اسلام آباد با هند هم عقیده است اما تلاش می کند به جنگ میان این دو کشور پایان دهد.

در همین رابطه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی تلفنی با همتای پاکستانی خود ضمن ابراز تأسف از درگیری‌های بوجود آمده میان دو کشور هند و پاکستان، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور اعلام و طرفین را به خویشتنداری و انجام هر چه سریع‌تر گفت‌وگو دعوت کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است با همتای هندی خود نیز تلفنی گفتگو کند.

پیش از این نیز سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با انتشار پیامی دو کشور هند و پاکستان را به خویشتن داری تشویق کرده بود./

پایان پیام/281

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل