13 فروردین با دورهمی در زیر سقف هم بِدر می شود


13 فروردین با دورهمی در زیر سقف هم بِدر می شود

ارومیه - ایرنا - اگرچه سیزده بِدر برای مردم ایران و به ویژه آذربایجان غربی با طبیعت گردی گره خورده است اما در شرایط جوی نامناسب، دورهمی خانوادگی را می توان در زیر سقف هم تشکیل داد و با بازی ها و سرگرمی های خانگی، فضایی همراه با آرامش برای کودکان و جوانان فراهم کرد.

به گزارش ایرنا سیزده بدر امسال تا حدود زیادی متفاوت است زیرا در شرایطی که عده ای از هموطنان در استان های غربی و جنوب غربی با میهمان ناخوانده ای با عنوان «سیل» دست و پنجه نرم می کنند و شرایط جوی هم در بقیه استان ها نامناسب است؛ نه مردم نوع دوست حس و حال شادی دارند و نه فضا برای طبیعت گردی فراهم است؛ بر همین اساس دورهمی در خانه ها شیوه ای منطقی برای سپری کردن سیزدهمین روز فروردین به نظر می رسد.
اگرچه برخی ها خانه باغ یا حداقل فضای مناسبی در طبیعت برای سپری کردن سیزده بدر دارند اما به نظر می رسد که بیشتر آیین های باستانی این روز ارتباط چندانی با مکان ندارد و در خانه و حیاط هم می توان حلقه های همبستگی این روز را تشکیل داد.
سیزده بدر در حقیقت جشن بدرقه نوروز و‌ از رسوم ماندگار اقوام ایرانی است که با پایان ایام تعطیلات نوروز با بجا آوردن آداب مختلفی برگزار می شود؛ سفره 13 بدر مردم این استان هم جلوه خاصی دارد و بیشتر غذاهای چهارشنبه سوری از دولمه برگ مو و کلم گرفته تا کوفته و سبزی پلو در این سفره جا خوش کرده است.
بازی های بومی محلی چون پله دسته و آرادا قالدی /وسطی/ بیشتر از هر صحنه ای در سیزده بدر مردم آذربایجان غربی رواج دارد که در صورت قطع شدن بارندگی در حیاط خانه ها یا محوطه مجتمع های مسکونی نیز قابل اجراست.
آب پاشی به روی یکدیگر نیز از دیگر آیین های 13 بدر در روستاهای ارومیه بوده که امروزه کم رنگ تر شده است؛ به اعتقاد مردم این منطقه آب پاشیدن به روی یکدیگر در سیزده بدر، مایه خیر و برکت و بارش باران و ‌پرآبی می باشد.
از برنامه های دیگر این روز گره زدن ساقه سبزه هایی است که چندین هفته قبل برای سال نو توسط زنان خانه رویانده شده است؛ دختران دم بخت تعدادی از ساقه های سبزه ها را به هم گره زده و سر آنها را قیچی می کنند تا ببینند بختشان در سال نو باز می شود یا خیر!
کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی نیز معتقد است که 13 بدر فرصت مناسبی برای تجدید دوستی ها، گردهم آمدن، شادی کردن و به عبارتی صله رحم است و این فرصت در دورهمی های خانوادگی معنا می یابد.
عیسی عزیزنژاد افزود: این روز در واقع پایان دید و ‌بازدید و تعطیلات بوده و گامی برای آغاز فعالیت در سال جدید با انرژی بیشتر است.
این مردم شناس ادامه داد: نحسی سیزده مبنای عقلی و شرعی ندارد و به نظر می رسد رسم کهن سیزده بدر بیشتر برای آشتی و ‌احترام به طبیعت بنیان نهاده شده است.
آری احترام به خود و همنوعان در سیزده بدر امسال در حقیقت احترام به طبیعت است و به نظر می رسد ارتباط چندانی با مکان ندارد.
8135/3072

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر