بعثت پیامبر(ص) عالم ملک و ملکوت را جان داد


بعثت پیامبر(ص) عالم ملک و ملکوت را جان داد

امام جمعه موقت تهران گفت: بعثت پیامبر(ص) عمومی و برای همه خلایق بود که با آن عالم امکان جان گرفت و همه موجودات در عالم ملک و ملکوت ابراز خوشحالی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران به مناسبت عید مبعث در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخته و گفت: باید شاکر خدا باشیم که بدون انجام کاری محبت و عشق به پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) را به ما عطا کرده است.

وی افزود: نعمت‌های خداوند قابل شمارش نیست، روزق و روزی به دست خداوند است و گرانی‌ها ما را نسبت به خداوند بدبین نکند که از فرزندآوری جلوگیری کنیم. اعراب جاهلی دختران و گاهی پسران خود را به خاطر فقر می‌کشتند در حالی که خداوند در قرآن فرموده است که رزق و روزی به دست من است فرزندان خود را نکشید.

آیت‌الله صدیقی درباره امتحان الهی از نظر اقتصادی، عنوان کرد: اغنیا وکلا و فقرا عایله خداوند هستند خداوند سهم عایله‌ خود را به وکلا داده که به فقرا بدهند ثروتمندانی که سهم فقرا را نمی‌دهند خیانت می‌کنند به دنبال آن فاصله طبقاتی به وجود آمده جنایت، بدبختی، اعتیاد، خودفروشی درست می‌شود.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هیچ نعمتی الهی به نبوت نمی‌رسد، اظهار کرد: خداوند به انسان روحی داده که حیوانات آن را ندارند و درک نخواهند کرد؛ درباره نبوت هم خداوند چیزی به انبیا داده است که علامه طباطبایی از آن به شعور مرموز تعبیر می‌کنند.

وی افزود: نبوت امری خدادادی است که کلاس، دانشگاه و معلم ندارد اراده الهی است که نور، عقل و روح را در وجود پیامبر خود قرار می‌دهد، پیامبر اسلام (ص) عقل کل عالم است.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه خداوند مستقیم با پیامبر اسلام(ص) صحبت کرده است، ابراز کرد: علم بصیرت و بینایی است، در دین اسلام هم شعاع نخست آن علم بود که بر پیامبر(ص) نازل شد و خداوند خطاب به حضرت فرمودند «اقراء».

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: نعمت و علم از ناحیه خداوند است، قدرشناس او باشید که به طغیان کشیده نشوید، حرمت انسان به علم است «علم الانسان به القلم»؛ جامعه‌ عالمی که بینش داشته باشد به کمال می‌رسد، دشمنان خارجی و داخلی مانع رشد علمی در کشور ما می‌شوند نمونه آن کشتن و بیکار کردن دانشمدان هسته‌ای است.

وی افزود: علم و بینش در کنار هم دو بال موفقیت هستند و بدون یکدیگر مشکلی را حل نمی‌کنند.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه مبعث زمان بسیار باارزشی است که با آن رحمت الهی برای مومنان باز می‌شود، گفت: پیامبر(ص) بسیار امیرمومنان امام علی(ع) را دوست داشتند بر همین اساس در مبعث خداوند رحمت خود را به دست امیرمومنان امام علی(ع) قرار داده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: با آمدن پیامبر(ص) شیطان بیچاره و بدبخت شد زیرا همه درب‌های بهشت بر روی مردم باز شد، بعثت پیامبر(ص) بعثت عمومی برای همه خلایق بود؛ با آمدن پیامبر عالم امکان جان گرفت، بعثت حقیقت جدیدی بود که همه موجودات در عالم ملک و ملکوت آن را فهمیدند و ابراز خوشحالی می‌کردند. این موارد را امیرمومنان امام علی(ع) متوجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه قرآن نور، عقل، تجلی اعظم خداوند است، عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) این مساله را خوب درک می‌کردند.

آیت‌الله صدیقی با بیان اینکه پیامبر(ص) جلوه قدرت خداوند بود اما هنگام وحی طوری می‌شدند که گویا نزدیک است جسم او از بین برود، گفت: پیامبر(ص) مظهر جاذبه معنوی بودند مسلمانان هم باید با الگوگیری از ایشان چنین باشند. طهارت ایمانی، تقوایی و عملی داشته باشید، برای ساخت جامعه انسان باید ابتدا از خود شروع کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مسلمان و مومن واقعی کسی است که دیگران از زبان و اعضای وجود او در امان باشند، مسلمان پناه و امنیت برای دیگران است. شما به اهل زمین رحم کنید تا خداوند به شما رحم کند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر