درس هایی از قرآن سه میلیون مخاطب دانش آموز دارد


درس هایی از قرآن سه میلیون مخاطب دانش آموز دارد

حجت الاسلام موحدی نژاد گفت: ما در برنامه درس هایی از قرآن به دنبال این هستیم تا به مخاطب این مطلب را برسانیم که ملاک و مقیاس اسلام، افراد نیستند بلکه ملاک و مقیاس سنجیدن افراد، اسلام است.

خبرگزاری شبستان - گروه قرآن و معارف: برنامه 30 دقیقه‌ای درس‌هایی از قرآن در طی این سال‌ها توانسته مخاطب خود را از اقشار مختلف جامعه به دست بیاورد. برنامه ای که با حضور یک روحانی کار کشته، پای یک تخته سیاه به بیان فرهنگ قرآنی در زمینه های مختلفی دینی و اجتماعی می پردازد. درس هایی از قرآن در عمر تقریبا 40 ساله خود مردم را به پای دیدگاه های قرآن کشانده و به جد می توان گفت همتایی برای خود ندارد.

به همین مناسبت گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام «محمد موحدی نژاد» رئیس موسسه ترویج فرهنگ قرآنی که سیاست کلی برنامه درس هایی از قرآن را برنامه ریزی می کند به گفت و گو نشسته ایم که مشروح آن در زیر آمده است؛

درس هایی از قرآن سه میلیون مخاطب دانش آموز دارد

موسسه خود را معرفی کنید و بگویید که در سال 97 چه کارهایی انجام داده اید؟

موسسه ترویج فرهنگ قرآنی که زیر نظر حاج آقای قرائتی مدیریت و نظارت می شود متولی برنامه مسابقات درس هایی از قرآن در مدارس است، 27 سال از عمر آن می گذرد. این برنامه در طی این سال ها توانسته سه میلیون مخاطب دانش آموز را جذب خود کند تا هر شب جمعه پای صحبت های حاج آقای قرائتی به عنوان یک استاد در یک کلاس غیر حضوری در منزل بنشاند.

دانش آموزان علاوه بر اینکه پای صحبت های حاج آقا معارف اسلامی و اهل بیت سلام الله علیه را یاد می گیرند باید از بین صحبت های |آقای قرائتی به سوالاتی که به آنها داده شده پاسخ دهند. هر کسی که در پایان سال بیشترین امتیاز را کسب کند جوایز نفیسی را دریافت می کند، این مسابقه بهانه ای است که انشاالله عزیزان نوجوان و جوانمان با معارف دین، اسلام و قرآن آشنا بشوند.

امسال هم طی سنوات گذشته در۳۰ هزار مدرسه این مسابقه با حضور ۳ میلیون دانش آموز برگزار شده است و هم اکنون دوره پایانی آن در حال اجراست و در فرودین ماه با جمع بندی امتیازات، جوایز هم به حائزین بیشترین امتیاز تعلق می گیرد.

شاخص ترین کاری که در سال 97 انجام دادید را بیان کنید؟

برنامه ما هر سال از طریق خود آقای قرائتی از قبل تعیین شده است ولی سعی می کنیم از نظر کیفی و کمی با حداقل امکانات و بودجه ای که داریم بتوانیم این برنامه را ارتقا دهیم، البته دو مورد کار اساسی وجود دارد که حاج آقا به این موسسه واگذار کرده اند، یکی، مهارت آموزی و بیان تفسیر در یک دوره ۳۰۰ ساعته برای ۲۰ ۰۰۰​نفر طلبه هایی که علم تفسیر را دارند، که از این طریق آنها نیز بتوانند مثل حاج آقا راحت، شیوا، ساده و قابل فهم عام تفسیر قرآن را ارائه کنند. موضوع دوم برنامه سراسری و چهره به چهره با ۲۰۰۰ حلقه تربیتی در محله های مختلف کشور اجرایی شده است که توسط افراد متخصص قرآنی و معتمد محل برای جوانان و نوجوانان مفاهیم قرآن را نشر می دهند.

برای سال 98 چه برنامه ای را تدوین کرده اید؟

همانطور که عرض کردم سعی و تلاشمان این است تا نسل ۳ میلیونی جوان و نوجوان را در مباحث دینی و قرآنی هم ارتقا بدهیم و هم در کنار این موضوع، دو فعالیتی که بر عهده ما است را به نحو احسن انجام دهیم.

منظور این است که آیا کار ویژه ای را در دست اقدام دارید یا خیر؟

دلمان می خواهد ولی پول لازم برای اجرایی کردن آن را نداریم، طرح انس با قرآن، طرح پیامکی مفاهیم قرآن، طرح های اینترنتی و مجازی قرآنی و... طرح هایی هستند که دوست داریم به اجرا برسد اما همانطور که گفتم چون اعتبارات ما از محل خیرین تامین می شود به خاطر وضعیت بد اقتصادی امروز کشور، آنها نیز متعاقبا به خاطر این وضعیت بازار، توان کمک کردن بیشتر به موسسه ما را از دست داده اند.

درس هایی از قرآن سه میلیون مخاطب دانش آموز دارد

آیا برنامه ای برای تغییر اساسی در روند برنامه درس هایی از قرآن ندارید؟

در رابطه با این قضیه باید گفت روز به روز به دنبال ارتقای برنامه بوده ایم، الان هم یکی از برنامه هایی که داریم این است که کاری انجام دهیم که برای جوانان و نو جوانان جذابیت بیشتری داشته باشیم و راهی ندارد جز اینکه ما هم همراه با پیشرفت تکنولوژی به فکر استفاده از ابزارهای روز دنیا باشیم. مذاکراتی را هم انجام داده ایم تا باسرعت بخشیدن به تعامل بین برنامه و مخاطب کار را به پیش ببریم.

امروز دشمنان اسلام تمام و کمال در مواجه با اسلام قرار گرفته اند و برای نابود کردن آن سخت در حال تلاش هستند، موسسه شما چه کار ویژه ای را برای جذب جوانانی که از اسلام و اهل بیت دور شده اند دارد؟

شواری برنامه سازی و موسسه ما از همان روز اول با نظر حاج آقا به دنبال این بود که به جوانان و نوجوانان بیشتر اهمیت دهیم و با بصیرتی که به آنها تزریق می شود بتوانند راه حق و باطل را از هم جدا کنند. وقتی بصیرت پیدا کنند دین را وابسته به افراد نمی دانند و افراد برای آنها بت نمی شود، معرفت و راه را پیدا می کنند و این نورانیت کمک می کند تا به فکر فرو بروند، همین امر باعث می شود تا در سنگلاخ های امروز، راه درست را به سادگی تشخیص خواهند داد.

ما در برنامه درس هایی از قرآن به دنبال این هستیم تا به مخاطب این مطلب را برسانیم که ملاک و مقیاس اسلام، افراد نیستند بلکه ملاک و مقیاس سنجیدن افراد، اسلام است. باید به جای حفظ، تجوید، تواشیح، ترتیل که همه اینها ازملزومات است به دنبال عمل و فهم به قرآن باشیم. امروز هم بهترین استادی که نسل جوان را با کمال سادگی، شیوایی، نشاط و طنازی جذب به معارف اسلامی کند کسی نیست جز آقای قرائتی، ایشان با تجربه نیم قرنی خود همه نوجوانان و جوانان را در خانه خود و کمال راحتی به پای منبر خود می کشاند.

تعاملی که بین درس هایی از قرآن، مدرسه و خانواده بوجود آمده از برکات الهی است. برنامه درس هایی از قرآن توانسته این تعامل را عملی کند و افراد را به صورت خانوادگی به چالش بکشد.

پایان پیام/649

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا