آیا قرص ویتاگنوس عوارض دارد؟


آیا قرص ویتاگنوس عوارض دارد؟

سوال بنده در رابطه با مصرف ویتاگنوس و عصاره گیاه پنج انگشت یا اکنوکل هست من پنج سال پیش میتلا به سرطان سینه با گیرنده استروژن و پروژسترون مثبت شدم و با جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی فعلا خوب هستم .

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: سلام و عرض ادب و احترام و تبریک سال نو .سوال بنده در رابطه با مصرف ویتاگنوس و عصاره گیاه پنج انگشت یا اکنوکل هست من پنج سال پیش میتلا به سرطان سینه با گیرنده استروژن و پروژسترون مثبت شدم و با جراحی و شیمی درمانی و پرتو درمانی فعلا خوب هستم . اما دچار یائسگی شدم . الان 47سال دارم . تخمدان فعالیت کمی داره که اون رو هم با امپول دیفریلین خاموش می کنند . و در حال مصرف قرص تاموکسیفن هستم . و دچار گرگرفتگی های غیر قابل تحمل و فوق شدید می شم . برای رفع گرگرفتگی چون باید از هورمون درمانی دور باشم قصد مصرف ویتاگنوس رو دارم ولی خیلی می ترسم باعث بیدار شدن مجدد سرطان در من بشه . چون می دونید که ماها تا آخر عمر باید پرهیز از استروژن باشیم و اگر هم تخمدان فعالیتی داشته باشه با دیفریلین قطع می کنند و تاموکسیفن هم برای عدم نشستن استروژن روی گیرنده های استروژن سینه می دند که اون هم خودش گرگرفتگی میاره .حالا دو سوال خدمتتون دارم
1- آیا مصرف عصاره پنج انگشت به هر شکلی ( مثل ویتاگنوس ) در ماها که باید از هورمون پرهیز باشیم موردی داره ؟
2 - ایاویتاگنوس اخلالی در عملکرد تاموکسیفن ایجاد می کنه ؟ ممنونم یک دنیا .


پاسخ دکتر مرجان قاجار، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی:
دوست عزیز این داروها حاوی موادی با خواص مشابه استروژن و پروژسترون هستند. ضمن اینکه تاثیر جزیی بر علایم یائسگی دارند و در مورد مصرف آنها در افراد مبتلا به سرطان پستان و سایر افرادی که ممنوعیت مصرف هورمونی دارند، باید با احتیاط مصرف شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری