چگونه به«الگوی مدیریت اثربخش مسجد» دست یابیم؟


  چگونه به«الگوی مدیریت اثربخش مسجد» دست یابیم؟

«الگوی مدیریت اثربخش مسجد»، نوشته دکتر رسول عباسی به اثربخشی سازمانی، نهادهای دینی، سوابق پژوهشی، مدیریت اثربخشی مسجد و چهارچوب نظری پیشنهادی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کتاب«الگوی مدیریت اثربخش مسجد» در شش فصل به محتوای کلیات، سازمان‌های داوطلبانه غیر انتفاعی و اثربخشی سازمانی، نهادهای دینی، سوابق پژوهشی، مدیریت اثربخشی مسجد و چارچوب نظری پیشنهادی و نتیجه‌گیری می‌پردازد.



«رسول عباسی»، نویسنده این کتاب، در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به محتوای این کتاب گفت: فصل نخست کتاب با مقدمه و فصل دوم با مضامینی مانند چارچوب ارزش‌های رقابتی، مدل عمومی اثربخشی سازمانی، واژه سازمان داوطلبانه، فرایند و اقدامات یک هیات امنای اثربخش، شاخص‌های موجود درباره با اثربخشی سازمانی، چهار رویکرد به سنجش اثربخشی سازمانی و نقش عوامل مختلف در داوطلب شدن است.


وی با اشاره به دیگر فصل های کتاب بیان کرد: فصل سوم این کتاب موسوم به «نهادهای دینی» است و مطالبی درباره تعاریف و مباحث، ویژگی‌ نهادها، نهاد و سازمان دینی، سازمان ایمان‌محور، جماعت، رهبری در سازمان دینی و ایمان‌محور و شباهت‌ها و تفاوت‌های سازمان‌های دینی و ایمان‌محور با دیگر سازمان‌های داوطلبانه عرضه شده است. فصل چهارم کتاب هم درباره «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» سوابق و پژوهش‌هایی که در حوزه اثربخشی سازمان های داوطلبانه غیر انتفاعی مانند مل گیل و همکاران، روبرت هرمن و همکاران، پاتریشیا نوبی، جک گرین و دونالد گریسینگر، جفری برودنی و ویک موری، ویلیام براون و هیلل اشمید ارایه شده است. همچنین در بخشی از این فصل پژوهش‌هایی در حوزه‌های دینی نظیر ویلیام باکس، کیونگ بای، دوریس اشنایدر و در پژوهش‌هایی در حوزه مسجد مانند ثریا امیری، کوروش فتحی و بنفشه اقبالی به نمایش گذاشته شده است.



نویسنده کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» تشریح الگو، شایستگی‌های امام مسجد، شایستگی‌های فعالان، اقدامات، حاکم کردن ارزش‌های به عنوان فرهنگ حاکم،‌ کیفیت برنامه‌ها و خدمات،‌ کیفیت مجریان، کیفیت عوامل ظاهری،‌ جذب حداکثری، در دسترس بودن،‌ قابلیت اطمینان بزرگرای نماز، تعامل،‌ امام جماعت،‌ هیات امنا،‌ هدایت و تعالی، بافت محلی، بافت فرهنگی، بافت سیاسی و بافت فناورانه، را از مباحث فصل پنجم کتاب حاضر دانست و مخاطبان در فصل آخر کتاب «الگوی مدیریت اثربخش مسجد» با معیارها و ملاک‌های شایستگی‌های امام مسجد،‌ شایستگی فعالان مسجد، شایستگی‌های جماعت، کیفیت برنامه‌ها و خدمات، ملجأیت مسجد، سازمان‌های محیطی و جذب آشنا می‌شوند.



در بخشی از این کتاب نوشته شده است: «مسجد نهادی فعال، اثرگذار، مسوولیت‌پذیر در صحنه تعاملات فرهنگی، ‌برخورداری از روحیه تعاون، سازگاری اجتماعی، توانا، پویا، کارآمد و وحدت ملی محسوب می‌شود. علی‌رغم اهمیت این نهاد دینی و ضرورت بهره‌گیری از کارکردهای آن، تحقیقات حوزوی و دانشگاهی کمتر به تحلیل مدیریت این پدیده پرداخته‌اند. بهره‌برداری از ظرفیت‌های عظیم مساجد و تحقق کارکردهای مختلف آن‌ها نیاز به یک مجموعه مدیریتی و رهبری توانمند دارد. نگاهی به تاریخ گذشته، به ویژه صدر اسلام به ما نشان می‌دهد اگرچه رسالت اصلی مسجد، برگزاری آیین کرنش و نیایش و ارتباط با خداوند متعال است، ولی هیچ‌گاه کارکرد مساجد صرفا به اقامه نماز جماعت و انجام عبادات جمعی محدود نشده است.»


پایان پیام/40

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مسجدی که 400 شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است