رشته های مهارتی راه میانبر اشتغال/رونق تولید با تقویت هنرستان ها


رشته های مهارتی راه میانبر اشتغال/رونق تولید با تقویت هنرستان ها

دانش آموزانی که رشته های مهارتی را درهنرستان ها انتخاب می کنند، راه میانبر اشتغال را انتخاب کرده اند و به راحتی می توانند در آینده صاحب شغل پایدار شوند.


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، مقام معظم رهبری سال 1398 را با عنوان «رونق تولید» نامگذاری کردند. تولید را می توان از مدارس کشور هم آغاز و تقویت کرد. رشته های مهارتی که در نهایت به تولید و اشتغال زایی ختم می شود. دانش آموزان با سن کم همراه با تحصیل مهارت هم کسب می کنند و صاحب شغل می شوند. درصد بالایی از خروجی های وزارت آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی بیکار هستند. این بیکاری به دلیل یادگیری های تئوری و حافظه محور و فقدان مهارت است. دانش آموزان با توجه به نگرشی که از خانواده و جامعه نشات گرفته است به سمت رشته های نظری می روند. خیلی از خانواده ها و دانش آموزان در مقابل انتخاب شاخه های فنی و حرفه ای و کارو دانش مقاومت نشان می دهند.

گاهی این مقاومت به دلیل بی اطلاعی از رشته های درآمد زا و آینده دار است. در حالی که اگر اطلاعات لازم را داشته باشند مطمئنن مقابل رشته های مهارت آفرین مقاومت نشان نمی دهند. بسیاری از دانش آموزان راه طولانی کسب اشتغال را با انتخاب رشته مهارتی با کمترین زمان طی می کنند.

دانشگاه را هم ادامه ندهم، شغل دارم

در همین ارتباط، «فرنوش فتحی» هنرجوی رشته معرق کاری است و در پایه دوازدهم تحصیل می کند. او از طریق تحصیل درآمد زایی هم می کند و در همین باره به خبرنگار شبستان می گوید: به هنر علاقه داشتم. وقتی به هنرستان برای انتخاب رشته رفتم، رشته معرق را به ما معرفی کردند و علاقه پیدا کردم، ثبت نام کردم.

این هنرجو تصریح می کند: از رشته ام خیلی راضی هستم و حتی درآمد زایی نیز دارم. سفارش هایی از دوستان و مدرسه می گیرم و به فروش می رسانم.

او تاکید می کند: اگر حتی دانشگاه را هم ادامه ندهم، شغل دارم و می توانم معرق را در خانه و کارگاه نیز دنبال کنم. می دانم در آینده می توانم کارآفرین شوم.

فتحی خاطر نشان کرد: نگاه های اشتباهی در جامعه نسبت به رشته های کاردانش وجود دارد. مردم فکر می کنند هر تنبلی رشته کاردانش را انتخاب می کند. در صورتی که اینگونه نیست و دانش آموزان با معدل بالا شاخه کاردانش را انتخاب می کنند. به نظرم باید دانش آموزان به سمت علاقه خود بروند. خودم با معدل بالا در رشته معرق ثبت نام کردم.

رشته های مهارتی راه میانبر اشتغال/رونق تولید با تقویت هنرستان ها

از سال دهم که وارد این رشته سراجی شدم درآمدزایی می کنم

همچنین، «فاطمه حسینی» که در سال دوازدهم و رشته سراجی تحصیلی می کند. او درباره رشته اش به خبرنگار شبستان می گوید: هر محصول چرم دوز که دست ساز باشد به آن سراجی می گویند. اولویتم انتخاب رشته تجربی بود اما چون به سراجی هم علاقه داشتم در کارو دانش این رشته را انتخاب کردم.

این دانش آموز بیان می کند: جدا از علاقه ای که داشتم، برای انتخاب رشته سراجی از دانش آموزان این رشته و مدیر و معاون مدرسه تحقیق کردم و چون تعریف های زیادی به ویژه از درآمد آن کردند، انتخاب کردم.

او ادامه می دهد: هر چیز دست دوز با چرم را معلم هایمان با استاندارد ها لازم آموزشی که در سرفصل ها آمده است، به ما یاد می دهند. خارج از استاندارد نیز فرا می گیریم.

حسینی بیان می کند: سفارش های مختلف را قبول می کنم. از سال دهم که وارد این رشته شدم درآمدزایی می کنم.برای ساخت، کیف پول مبلغ 70 تا 80 هزار تومان دریافت می کنم.

او از اینکه رشته علوم تجربی را انتخاب نکرده است، به هیچ عنوان پشیمان نیست و با صراحت می گوید: با سراجی توانسته ام در آمد زایی کنم و اگر رشته علوم تجربی می رفتم مطمئنن این اتفاق نمی افتاد.

این دانش آموز سال دوازدهم می گوید: اوایل که رشته سراجی را انتخاب کرده بودم، خیلی از اطرافیانم نگاه خوبی نداشتند. وقتی کارهایم را دیدند، نگاهشان تغییر کرد.

می خواهم در آینده یک مزون بزرگ راه اندازی کنم

«زینب غفاری» در پایه دوازدهم تحصیل می کند، او با مهارتی که دارد، در بسیاری از رقابت های آموزش و پرورش و حتی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری حائز رتبه شده است. او نیز می گوید: ه خیاطی علاقه داشتم. همیشه دوست داشتم تا برای خودم و دیگران لباس بدوزم. هنگام انتخاب رشته هم وقتی متوجه شدم در شاخه کارو دانش رشته خیاطی وجود دارد، انتخاب کردم.

این هنر جو ادامه می دهد: خیلی از دوستان و آشنایان نگرش خوبی به رشته های کاردانشی ندارند اما من به نگرش و صحبت های آن ها اهمیتی نمی دهم و کار و ایده ای که به کار می گیرم اهمیت بیشتری برایم دارد. براساس علاقه ای که دارم رشته انتخاب کنم. با معدل 19.50 رشته خیاطی را انتخاب کردم. برایم علاقه اهمیت داشت.

این دانش آموز تاکید می کند: سطح معلم ها خیلی خوب است اما کاش طراحی خیاطی هم درمدرسه ما وجود داشت. یعنی اساتید می توانستند استانداردهای چگونگی طراحی دوخت را به ما بگویند و ایده های ذهنی را تبدیل به طرح می کردیم. دانشگاه نمی روم. می خواهم در آینده یک مزون بزرگ را راه اندازی کنم. مهارت دارم و نیازی ندارم به دانشگاه بروم با این مهارتم درآمد زایی می کنم.

رشته های مهارتی راه میانبر اشتغال/رونق تولید با تقویت هنرستان ها

آنچه در هنرستان ها آموزش داده می شود، تولید داخل است

در همین ارتباط نیز، «مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار شبستان می گوید: بیش از 486 هزار دانش آموز در شاخه کار و دانش حضور دارند. حدود 425 هزار

نفر هم در شاخه فنی و حرفه مشغول به تحصیل هستند.

او ادامه می دهد: آموزش همیشه مساوی با اشتغال نیست. باید برای اشتغال اهرم های دیگری همانند خط تولید در کشور فعال باشد. در وزارت آموزش و پرورش، آموزش ها متناسب با نیاز بازار کار است. خیلی از رشته های کاردانش وجود دارند که بالای 95 درصد اشتغالزایی دارند. متناسب با بوم هر منطقه رشته های کاربردی شده اند. برخی از رشته های همانند تعمیر آسانسور، شیلات، پرورش میگو، سراجی کاری، مینا کاری، کشت زعفران بیکاری ندارند.

آذر کیش می گوید: طبق آمارها، حدود 70 درصد از مشاغل توسط افراد دیپلم و زیردپلم تصدی شده اند. نشان می دهد آموزش ها هنرستان میتوانند موثر باشند. در وزارت آموزش و پرورش و هنرستان ها سعی داریم، خود اشتغالی را از طریق کمک های فنی و اعتباری توسعه دهیم. اگر دستگاه های اجرای از خروجی هنرستان ها در زمینه تامین نیرو کار ماهر استفاده کنند، ضریب اشتغال فارغ التحصیلان در هنرستان زیاد شود.

مدیرکل دفتر آموزش های کاردانش وزارت آموزش و پرورش بیان می کند: بیشتر تولیدات همانند روپوش مدارس توسط هنرستانی ها صورت می گیرد. بیشتر تعمیرات مدارس را هنرستان هانی ها انجام می دهند. نهایت استفاده را از ظرفیت هنرستان ها داریم. در شواری آموزش و پرورش نیز بر بهره مندی از تولیدات و مهارت های هنرستانی ها تاکید شده است. هنرستان ها تمام رشته ها را در خود گنجانده اند. از هنری تا کارمندی، از صنعت تا مدیریت خانواده در رشته های هنرستان ها وجود دارد. از همه مهمتر آنچه در هنرستان ها آموزش داده می شود، تولید داخل است که می تواند به توسعه کشور کمک کند. خیلی از مهارت هایی که آموزش داده می شود، در بازار کار نیاز به هزینه های زیادی ندارد اما به تولید در کشور کمک می کند.

رشته های مهارتی راه میانبر اشتغال/رونق تولید با تقویت هنرستان ها

آذرکیش تاکید می کند:اصل عمده مشکل به فرهنگ مدرک گرایی باز می گردد که سابقه طولانی دارد. دانش آموزان هم تمایل دارند جذب شغل های دولتی شوند. این موضوع اصل کار را هم زیر سوال می برد. برای نمونه، برخی از والدین را شاهد هستیم هنگامی که می بینند کسی کار می کند، به فرزندانشان می گویند اگر درس نخوانید همانند فلانی باید کار کنید. این موضوع از دوران کودکی در ذهن فرد می نشیند و کار کردن را خوب جلوه نمی دهد. شان و جایگاه و منزلت فعالیت های مهارتی باید تقویت شود. خوشبختانه رویکرد کشور نیز به این سمت بهتر شده است.

دانش آموزانی که شاخه های کاردانش یا فنی و حرفه ای را انتخاب می کنند، در نوجوانی نیز کسب درآمد می کنند و به راحتی می توانند در آینده صاحب شغل شوند. این دسته از دانش آموزان که رشته های مهارتی را انتخاب می کنند، دغدغه کنکوری کمتری دارند و بیشتر به توسعه کار و کارآفرینی می اندیشند. همین اندیشه موجب رونق تولید کالای داخلی و در نهایت اشتغالزایی و توسعه کشور می شود.

پایان پیام/260

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلخ ترین لحظه دورهمی/ پاسخ دردآور یک بازنشسته به سوال مهران مدیری