سخنگوی اردوغان: نباید از ترکیه انتظار داشته باشند که به ایران پشت کند


 سخنگوی اردوغان: نباید از ترکیه انتظار داشته باشند که به ایران پشت کند

یک مقام رسمی ترکیه می‌گوید این کشور انتظار دارد آمریکا آن را از تحریم‌های نفتی ایران دوباره معاف کند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه که همراه هیاتی عالی‌رتبه به واشنگتن سفر کرده است، گفت انتظار آنکارا این است که دوباره از تحریم‌ها معاف شد.

کالین گفت ترکیه میزان خریداری نفت از ایران را کاسته و همزمان این پیام را به دولت آمریکا انتقال داده که معافیت های این کشور باید تمدید شود.

ترکیه یکی از هشت کشوری است که از تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران به طور محدود معاف شده است.

به گفته کالین، ترکیه موافق تحریم های آمریکا نیست و آنها را مفید نمی داند.

کالین گفت: "نه تنها تاکید کردیم که خواهان ادامه خرید نفت از ایران هستیم که گفتیم ایران کشور همسایه ماست ... نباید از ترکیه انتظار داشته باشند که به ایران پشت کند."

با این حال، به گفته کالین ترکیه قصد ندارد تحریم های آمریکا را نقض کند و در صورت عدم تمدید معافیت این کشور، در پی راه های جایگزین برای انجام مبادلات با ایران خواهد بود.

هفته جاری هیاتی عالی رتبه به رهبری برات آلبایراک وزیر اقتصاد ترکیه که اتفاقا داماد و از معتمدان رجب طیب اردوغان است، به آمریکا سفر کرد و به غیر از وزرای اقتصاد، تجارت و خزانه‌داری آمریکا، با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.

آلبایراک از مذاکرات انجام شده اظهار رضایت «بسیار» کرد و گفت بخشی از مذاکرات برای افزایش حجم تجارت دوجانبه از سطح ۲۰ میلیارد دلار کنونی به ۷۵ میلیارد دلار بود.

ترکیه در حالی بر ادامه خریداری نفت از ایران تاکید دارد که با آمریکا بر سر خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه دچار اختلاف است.

آلبایراک پیرامون خرید سامانه دفاعی «اس ۴۰۰» روسیه که با اعتراض شدید آمریکا مواجه شده، گفتگو کرده است و نتایج «گفتگوهای منطقی» را «مثبت» ارزیابی کرده است.

در پی خروج آمریکا از برجام و برقراری مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران، آمریکا در نوامبر گذشته هشت مشتری عمده نفت خام ایران را به مدت شش ماه از این تحریم ها استثنا کرد.

ترکیه، یونان، ایتالیا، هند، چین، ژاپن، تایوان و کره جنوبی کشورهایی هستند که به شرط کاهش خرید نفت از ایران، از تحریم های آمریکا معاف شدند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که آمریکا تنها معافیت چین، هند، ترکیه و احتمالا کره جنوبی را تمدید کند.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!