چکمه وسیله پیشنهادی سفر


سلامت پاها به عنوان مهم ترین عضو بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگر در سفر قرار است کفش، صندل یا چکمه بپوشید باید در انتخاب آن دقت کافی به کار ببرید. هرکدام از این پاپوش ها کارکرد مخصوص خودشان را دارند. برای مثال چکمه با پوتین ها بیشتر در تالاب گردی، غارنوردی و کوهنوردی به کار می روند. در ادامه مطلب در مود چکمه یکی از ضروری ترین وسایل سفر...

سلامت پاها به عنوان مهم‌ترین عضو بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگر در سفر قرار است کفش، صندل یا چکمه بپوشید باید در انتخاب آن دقت کافی به کار ببرید. هرکدام از این پاپوش‌ها کارکرد مخصوص خودشان را دارند. برای مثال چکمه با پوتین ها بیشتر در تالاب‌گردی، غارنوردی و کوهنوردی به کار می‌روند. در ادامه مطلب در مود چکمه یکی از ضروری‌ترین وسایل سفر بیشتر بخوانید.

چرا از چکمه استفاده کنیم؟

چکمه‌ها اغلب برای جلوگیری از ورود آب به داخل کفش طراحی شده‌اند. به همین جهت کاربرد اصلی چکمه‌ها در مکان‌های مرطوب است. ضد ضربه بودن و کفی مقاوم از دیگر ویژگی‌های چکمه‌ها است. هم‌چنین چکمه‌ها اغلب ساق بلندی دارند و از مچ پا محافظت می‌کنند.

چکمه وسیله پیشنهادی سفر

کاربردهای چکمه

سفرهای پرنده‌نگری و تالاب‌گردی: از چکمه‌، در مکان‌های مرطوب مانند پرنده‌‌نگری در کنار تالاب‌ها استفاده می‌شود. این نوع چکمه‌ها ضدآب و ضد‌ضربه هستند و کفی بسیار مقاومی دارند. معمولاً رنگ چکمه نیز بسته به مکانی می‌روید متفاوت است. در پرنده‌نگری، از چکمه‌های رنگ طبیعت و تیره استفاده کنید. چراگه رنگ‌های تند پرنده‌ها را فراری می‌دهد. در تور میانکاله، میعادگاه پرندگان مهاجر، این نکات را برای استفاده از چکمه مدنظر قرار دهید.

چکمه وسیله پیشنهادی سفر

سفرهای طبیعت‌گردی: در این سفرها، علاوه بر اینکه چکمه‌ها شما را در عبور از مسیرها پرپیچ و خم، خاکی و عبور از رودخانه کمک می‌کنند، مانع از گزش مارها و حشرات می‌شوند. همانطور که شما به دنبال گل و گیاه و آب هستید، مارها نیز به دنبال همین موارد هستند. بنابراین در چنین سفرهایی بهتر است از چکمه استفاده کنیم.

سفرهای زمستانه: چکمه‌ها به دلیل داشتن لایه‌های ضد آب و عایق‌دار در سفرهای زمستانه نیز کارآمد هستند. در کنار آن برای اینکه مانع از ورود آب به داخل چکمه شوید بهتر است از گتر استفاده کنید.

مسیرهای دشوار و حمل بار سنگین: هنگامی که از مسیرهای دشوار می‌گذرید به خصوص اگر بار زیادی به همراه داشته باشید، چمکه‌ها به خاطر کفی محکم بسیار مناسب هستند.

علاوه بر این موارد برخی در کوهنوردی و غارنوردی نیز از چکمه یا پوتین‌های مناسب استفاده می‌کنند.

انواع چکمه و پوتین

چکمه یا پوتین برحسب نوع کاربرد به انواع مختلفی دارد که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد:

پوتین‌های سبک پیاده‌‌روی: آنچه در پوتین‌های پیاده‌روی اهمیت دارد، سبکی و راحتی آن است. این پوتین‌ها تمام چرم و پوشیده از یک شبکه نایلونی با ترکیبی از چرم هستند. پوتین راهپیمایی: پوتین‌های راهپیمایی برای دوام و حفاظت بیشتر در برابر آب با رویه‌های چرم و پارچه‌ای استفاده می‌شوند. پشت ران پوتین‌ها یک آستر جاذب برای خشک نگه داشتن پا قرار دارد. پوتین کوهنوردی: این نوع پوتین‌ها از مقاومت بیشتری برخوردارند.

باید‌هایی برای خرید چکمه

ضدآب باشد. قابلیت تعریق داشته باشد. برای راحتی پا، نرم، قابل انعطاف و محکم باشد. مقاوم به سرما، گرما و عوامل محیطی باشد. بند‌ها تا نزدیکی پنجه‌ پا ادامه داشته باشد و روی پا و قوزک را بپوشاند.

چگونه از چکمه‌ها مراقبت کنیم؟

با چکمه یا پوتین‌تان زغال داغ را جابجا نکنید. حرارت بیش از حد باعث از بین رفتن چرم می‌شود. چرم و نایلون کفش را با واکس مخصوص حالت دهید. پوتین و چکمه‌هایی که دارای دوخت هستند در طول زمان ممکن است منفذدار شوند. به همین دلیل هر چند ماه نیاز به رسیدگی دارند. بر روی درزهای چکمه می‌توانید از ماده عایق ضدآب با پایه سلیکون استفاده کنید.

در مطالب زیر بیشتر بخوانید:

دمپایی در سفر راهنمای خرید و نگهداری کفش‌های کوهنوردی چطور صندل طبیعت‌گردی مناسب بخریم؟



1398/02/08 | کد مطلب: 3622
برچسب‌ها: نکات سفر
چکمه وسیله پیشنهادی سفر
چکمه وسیله پیشنهادی سفر سیما رفیعی
چکمه وسیله پیشنهادی سفر

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود آمریکا به موضوع گورهای دسته‌جمعی غزه+ جزئیات