نقد سریال رقص روی شیشه


سریال رقص روی شیشه ز بهمن ماه 1397 از شبکه خانگی منتشر شد. کارگزدان این سریال مهدی گلستانه است که پیش از این آثاری چون فاکتور هشت، بگو که رویا نیست و دردسر بزرگ را در کارنامه ی خود داشته است. نوشته نقد سریال رقص روی شیشه اولین بار در نت نوشت. پدیدار شد.

نقد سریال رقص روی شیشه

سریال رقص روی شیشه ز بهمن ماه ۱۳۹۷ از شبکه خانگی منتشر شد. کارگزدان این سریال مهدی گلستانه است که پیش از این آثاری چون فاکتور هشت، بگو که رویا نیست و دردسر بزرگ را در کارنامه ی خود داشته است.

0

سریال رقص روی شیشه از بهمن ماه ۱۳۹۷ از شبکه خانگی منتشر شد. کارگردان این سریال مهدی گلستانه است که پیش از این آثاری چون فاکتور هشت، بگو که رویا نیست و دردسر بزرگ را در کارنامه‌‌ی خود داشته است. وی در سریال‌های زیادی دستیار کارگردان و تهیه نیز بوده است. در ادامه با تحلیل بررسی و نقد سریال رقص روی شیشه با نت نوشت همراه باشید.

سریال رقص روی شیشه

پیش از بررسی و تحلیل سریال رقص روی شیشه ابتدا به معرفی اجمالی این سریال می‌پردازیم. فیلمنامه این سریال که در سال ۹۷ ساخته شده است، به قلم طلا معتضدی نگاشته شده و طرح داستان آن نیز متعلق به ابوالفضل کاهانی است.

نقد سریال رقص روی شیشه

هنرنمایی بهرام رادان در نقش یغما نامدار در سریال رقص روی شیشه

بیشتر بخوانید: نقد سریال ممنوعه کاری از امیر پورکیان – بروزرسانی هفتگی

بازیگران رقص روی شیشه عبارتند از: مهتاب کرامتی، بهرام رادان، بیتا فرهی، امیر آقایی، میترا حجار، مهرداد صدیقیان و هدی زین العابدین. همانطور که می‌بینیم بازیگران رقص روی شیشه از بازیگران مطرح و پرطرفدار سینما هستند. در نقد رقص روی شیشه می‌توان گفت که کارگردان خواسته تا با این انتخاب بازیگر طیف زیادی از مخاطبان فیلم و سریال را جذب کند.

رقص روی شیشه که می‌توان گفت ملودرامی خانوادگی-اجتماعی است، ابتدا زندگی زوجی به نام رعنا (مهتاب کرامتی) و یغما (بهرام رادان) را روایت می‌کند که این زندگی دچار پیچیدگی‌ها و فراز و نشیب هایی می‌شود. تاکنون پنج قسمت از این سریال منتشر شده و می‌توان گفت که از آن استقبال متوسطی شده است.

شاید پیش بینی تهیه کننده و سازنده‌‌ی این سریال پیش از انتشار سریال، خوشبینانه تر بوده است. همانطور که مخاطبان نیز پیش بینی بهتری از استقبال این سریال داشتند. در معرفی سریال رقص روی شیشه آنچه که بیش از هر چیز جلب نظر می‌کند، تمایل کارگردان به شخصیت پردازی و رابطه‌های میان آن‌ها بوده است. در این سریال تلاش بر این بوده است که روابطی خاص و عجیب میان خانواده و دوستان را شاهد باشیم.

نقد سریال رقص روی شیشه

هنرنمایی میترا حجار در نقش لیلی

خلاصه قسمت اول تا ششم:

داستان از این قرار است که در قسمت نخست سریال ما به عنوان مخاطب متوجه می‌شویم که رعنا بازیگری مشهور بوده که که در ده سال گذشته به خاطر همسرش که راضی نبوده او بازیگر باشد، شغل خود را کنار گذاشته است. او اکنون پس از ده سال می‌خواهد به عرصه‌ی بازیگری بازگردد اما پنهانی این کار را انجام می‌دهد.

شوهر او توسط دوست صمیمی‌اش متوجه محل کار رعنا می‌شود و به آنجا می‌رود. اختلاف رعنا و یغما اوج می‌گیرد. رعنا که تازه فهمیده باردار است و می‌خواهد روز تولد یغما خبر پدر شدن را به او بدهد در شب تولد یغما بچه‌اش را ناخواسته سقط می‌کند. در همان قسمت است که یغما به صورت موقت مفقودالاثر می‌شود و مشکلات مهم از همین جای داستان آغاز می‌شود.

رعنا در غیاب یغما می‌ماند و دردسرهای فراوان مالی و معنوی که بر سر وی ریخته است. رعنا با ابعاد تازه‌ای از زندگی یغما آشنا می‌شود. پس از ناپدید شدن یغما است که طلبکارها یکی یکی پیدا می‌شوند و مشخص می‌شود که یغما ورشکست شده و فراری است. در این بین رعنا یک دلباخته‌‌ی قدیمی دارد که دشمن یغما است و از طریق دوست صمیمی رعنا، لیلی (میترا حجار) در زندگی وی نقشه هایی پیاده می‌کند. طرف دیگر داستان همین روابط پیچیده‌‌ی شخصیت‌ها و خانواده‌ها است که این داستان را گونه‌ای به سمت مافیایی شدن می‌برد. یغما وکیلی دارد که به نظر می‌رسد به صورت پیچیده‌ای می‌خواهد او را از مخمصه نجات دهد.

بیشتر بخوانید: نقد سریال دلدادگان ؛ کپی برداری ضعیفی از سریال های ترکیه‌ای

نقد سریال رقص روی شیشه

هنرنمایی هدی زین العابدین در نقش دریا درخشان در سریال رقص روی شیشه

در قسمت سوم به بعد هر چه بیشتر با خانواده‌‌ی رعنا و خواهر و برادرهای وی آشنا می‌شویم. به نظر می‌رسد که رازهایی در این خانواده نیز وجود دارد که در زندگی کنونی آن‌ها تاثیر گذاشته است. خواهر رعنا که دریا (هدی زین العابدین) نام دارد در واقع همسر برادر یغما است. سیاوش برادر یغما (حامد کمیلی) که فردی معتاد به مواد مخدر و قمار است، همسر خود یعنی خواهر رعنا را نیز معتاد کرده است. در میان تمام شخصیت‌های ذکر شده داستان‌های مرتبطی وجود دارد که قرار است پیچیدگی ماجرا و روایت را بیشتر کند اما شاید با نحوه‌‌ی پیچیده شدنش تنها داستان را باورنکردنی تر می‌کند.

برای مثال از قسمت دوم به بعد با شخصیت ادریس (امیر آقایی) مواجه می‌شویم که همسری از دارو دسته‌‌ی مافیایی و مرموزی دارد. او همانطور که گفته شد، عاشق رعنا بوده و هست. وی تمام زندگی خود را صرف کنجکاوی و دخالت در زندگی رعنا می‌کند و به نظر می‌رسد که می‌خواهد از یغما انتقام بگیرد. اما رفتار او با شغلی که دارد و اتفاق هایی که رقم می‌زند تناقض هایی دارد که البته امید است که در قسمت‌های آتی برای این تناقض و گاهی اغراق‌ها توجیه مناسبی در داستان سریال شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: نقد سریال نهنگ آبی ؛ دنیای مجازی، لذت‌ها و رابطه‌ها

نقد سریال رقص روی شیشه

هنرنمایی مهرداد صدیقیان در نقش ماکان در سریال رقص روی شیشه

نکته‌‌ی جالب دیگر اینجاست که بین رعنای اول داستان که زندگی نسبتا آرام و بی دغدغه‌ای داشته تا رعنای پر مشغله‌‌ی وامانده در مشکلات، هیچ تغییر بوجود نمی‌آید. این اتفاق درباره‌‌ی تمام شخصیت‌های سریال افتاده است. آن‌ها هیچ کدام دچار تغییر نمی‌شوند و تا انتهای قسمت ششم همان آدم‌ها هستند که اتفاق‌های عجیب و بزرگی در اطرافشان می‌افتد بدون آنکه در برخورد و واکنش هایشان اندک تغییری رخ دهد.

شاید به همین علت است که می‌توان در بررسی و تحلیل رقص روی شیشه ، بزرگترین نقطه ضعف آن را دوری از مخاطب دانست. مخاطب به راحتی می‌تواند سریال و داستان را دنبال کند اما تنها این کافی است؟! شاید مهمتر از دنبال کردن، ارتباط برقرار کردن مخاطب با داستان و شخصیت‌ها است که بعید به نظر می‌رسد هیچ کدام از شخصیت‌های این سریال توانایی ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب خود را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: تحلیل سریال پدر ، معلق بین تخیل و فرا تخیل

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !