آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار


آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار

میوه این درخت در جنوب ایران کنار نامیده می‌شود و خوردنی است، و باید گفت که خواص کنار بی شمار است و تاثیرات قابل توجهی روی سلامتی انسان دارد. درخت کنار در عربی و گاه فارسی سدر نیز نامیده می‌شود و در ایران معمولاً برگ های کوبیده آن را «سدر» می‌نامند. کنار درختی است که ارتفاع به 3 الی متر هم می رسد که برگ‌های آن کوچک و قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ...

میوه این درخت در جنوب ایران کنار نامیده می‌شود و خوردنی است، و باید گفت که خواص کنار بی شمار است و تاثیرات قابل توجهی روی سلامتی انسان دارد. درخت کنار در عربی و گاه فارسی سدر نیز نامیده می‌شود و در ایران معمولاً برگ های کوبیده آن را «سدر» می‌نامند.

آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار

کنار درختی است که ارتفاع به ۳ الی متر هم می رسد که برگ‌های آن کوچک و قلبی شکل و کشیده با سه رگبرگ برجسته که آن به خار تبدیل می شود. کنار میوه ای بسیار مغذی و دارای مواد معدنی و مغذی بیشماری است که مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها را در خود جا داده مانند:ویتامین d3 کلسیم فسفر آهن منگنز روی و پتاسیم است که تمامی این مواد معدنی که در این میوه وجود دارد از گندم بیشتر و میزان کالری موجود در ان از پرتقال بیشتر است. میوه درخت سدر کُنار دارای طبیعت سرد و خشک است.

میوه این گیاه تخم مرغی شکل یا کوچکتر زرد رنگ و خوراکی است. درخت این میوه دارای جثه‌ای بزرگ که میوه اش کوچک و خوراکی با طعم‌های ترش مطبوع و شیرین می‌باشد. در کتابها به نامهای کنار، سدر، سدره ، منبل داوود، سنجد گرجی، نیم، ضال، ببر و شجره النبق خوانده شده است. از قدیم از برگ سائیده درخت کنار به‌ عنوان ماده پاک کننده موی سر و بدن استفاده می شد و هنوز هم استفاده از آن بسیار رایج است. این درخت معمولاً در تمام مناطق استان هرمزگان به خوبی یافت می‌شود.

درخت میوه کنار

آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار

خواص برگ کنار ( سدر)

بیشترین کاربرد برگ درخت کنار برای شستشوی سر و بدن است، برگ تازه درخت سدر، مثل صابون عمل میکند برگ‌های خشک شده کنار که همان سدر است را می‌توان خشک و پودر کرده و برای شستشوی بدن و مو بکار برد.

خواص برگ کنار (سدر) حاوی تانن، استرولهای گیاهی مانند بتاسیتوسترول، بتاسیتوسترول گلوکزید و ساپونین ابلین لاکتون می‌باشد. ساپونین موجود در سدر عامل کف کنندگی در برگ کنار است. ابلین لاکتون از دسته ساپونین های استروئیدی است و به عنوان ماده اولیه برای تهیه هورمونهای استروئیدی می‌توان بکار برد.

آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار

خواص کنار برای سلامتی

پیشگیری از بی خوابی: استفاده از عصاره ان به بهبود خواب کمک فراوانی می کند و باعث آرام شدن جسم و فکر می شود از دم نوش کنار هم می توانید برای رفع بی خوابی استفاده کنید.

تقویت استخوان: میوه کنار به دلیل داشتن آهن فسفر و کلسیم و مواد معدنی فراوان کمکی فراوانی به تقویت استخوان ها می کند همچنین با بالا تر رفتن سن و مواجهه شدن با پوکی استخوان باید مصرف مواد که حاوی آهن و فسفر هستند را بیشتر کنیم تا این روند به آهستگی اتفاق بی افتد.

تقویت دستگاه ایمنی: همانطور که از خواص کنار گفتیم سرشار از ویتامین A و C است که یک آنتی اکسیدان طبیعی به حساب می آید . ویتامین C موجود در کنار به دلیل تولید گلبول های سفید از ابتلا به خیلی از بیماری ها پیشگیری کند.

کنترل وزن بدن: از جمله خواص کنار بالا بودن مقدار فیبر موجود در ان است که کمک زیادی به کاهش وزن و کنترل وزن دارد زیرا با مصرف این میوه شما مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنید که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال خواهد داشت.

فواید دیگر کنار برای سلامتی

حفظ سلامت پوست مفید برای گوارش سم‌زدایی از خون درمان مشکل جریان خون بهبود اشتها افزایش طول عمر التیام زخم‌ های سطحی ملین آور درمان برونشیت، سرفه و سل خاصیت ضد میکروب و ضد قارچ

امیدواریم از این مطلب گه درباره آشنایی با خواص کنار و فواید درمانی میوه و برگ کنار بود نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها