لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج


لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

حضور لمپارد می تواند شروع تحولات تازه ای در چلسی باشد.

حضور لمپارد می تواند شروع تحولات تازه ای در چلسی باشد.

به گزارش وبسایت نود، فرانک لمپارد گزینه نخست برای جانشینی ساری در چلسی است، اتفاقی که می تواند آغازی بر سیر تحولات در استمفوردبریج باشد.

رومن آبراموویچ مالک روس چلسی، روحیات ظریف و حساسی ندارد. حداقل در طی بیش از یک دهه گذشته در چلسی، او نشان داده در تصمیماتش خیلی از احساسات پیروی نمی کند و بیشتر توجه اش معطوف به موفقیت صرف است. در دوران 16 ساله حضور مالک روس در استمفوردبریج، در جستجوی مداوم برای کسب جام های مختلف، 13 تغییر روی نیمکت چلسی رقم خورده است. این تفکر کوتاه مدت یا ساختار سازمانی نه چندان دوراندیشانه، البته موفقیت های زیادی هم برای چلسی به همراه داشت. 16 جام مختلف در 16 سال. از لیگ برتر گرفته تا لیگ قهرمانان اروپا و دو قهرمانی در لیگ اروپا.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

پس جای تعجب ندارد که این بار هم آنها با ساری قطع همکاری می کنند. مائوریسیو ساری دومین مربی متوالی چلسی از کشور ایتالیا بود. او به استمفوردبریج آمد تا جانشین کونته‌ای شود که به سبب سبک دفاعی تیمش از چشم آبراموویچ و برخی مقامات چلسی افتاد و با وجود دو قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی، مجبور به وداع شد. اما سبک هجومی که ساری در ناپولی به نمایش گذاشته بود، خیلی در چلسی دیده نشد، هواداران از نمایش های تیم چلسی راضی نبودند و ندای "لعنت به ساری بال" مدام در استمفوردبریج شنیده می شد. با این وجود سرمربی ایتالیایی تیمش را در لیگ به مقام سوم رساند تا بعد از یک سال دوری از لیگ قهرمانان، آنها به این جام معتبر بازگردند و در عین حال به فینال جام اتحادیه رسید و در نهایت نیز با وجود قهرمانی در لیگ اروپا، با چلسی وداع می کند.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

و حالا با جدایی ساری، لمپارد گزینه نخست چلسی برای جانشینی مربی ایتالیایی است. تصمیمی که شاید جنبه ای از احساسات در آن به چشم می خورد. اگرچه لمپارد در طی یک سال گذشته نشانه های امیدوارکننده ای از خود در دربی کانتی نشان داده و با این تیم توانست تا یک قدمی صعود به لیگ برتر بیاید، اما واضح است که پیشینه او در چلسی است که بیشترین نقش را در بازگشت او به استمفوردبریج، به عنوان مربی، ایفا می کند.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

قطعاً لمپارد یکی از اسطوره های برتر چلسی است که در تیم یازده نفره منتخب تاریخ باشگاه جایگاهی ویژه دارد. او هنوز هم با 211 گل در 648 بازی با پیراهن چلسی، بهترین گلزن باشگاه به حساب می آید. در طول دوران پرافتخار 13 ساله حضورش در چلسی، لمپارد نقش مهمی در کسب 13 جام مختلف داشت؛ از قهرمانی در لیگ قهرمانان تا سه قهرمانی در لیگ برتر. او هنوز هم توسط خیلی از هواداران و مقامات باشگاه مورد تحسین قرار می گیرد.

مسیری جدید در چلسی

البته انتخاب یکی از بازیکنان سابق چلسی به عنوان مربی تیم، اتفاق تازه ای در استمفوردبریج نیست. سال 2012 دی متیو به عنوان مربی موقت هدایت چلسی را پذیرفت و بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان، قرارداد وی دائمی شد اما چندماه بعد او شغلش را از دست داد. حالا با حضور لمپارد، نقطه عطفی در چلسی رقم میخورد.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

قبل از حضور ساری، کونته، مورینیو، هیدینک و بنیتس روی نیمکت چلسی حضور داشتند؛ مربیانی مشهور با کارنامه ای اثبات شده و پربار. همگی شان مربیانی بودند که سابقه قهرمانی در عرصه بین المللی را داشتند و آمده بودند تا موفقیت های بعدی شان را در چلسی رقم بزنند. آنها انتخاب های عرف آبراموویچ بودند.

در مقابل، لمپارد که قرار است جا پای این مربیان بگذارد، تنها یک فصل تجربه مربیگری آن هم در سطح دوم انگلیس را دارد. او پیش از حضور در دربی کانتی، حتی تجربه کمک مربیگری را هم نداشته است و از این جهت شاید کمی عقب تر از دی متیو باشد که سابقه کار در ام کی داونز، وست برومویچ و کمک مربیگری در چلسی را داشت. انتخاب یک مربی با میزان تجربه اندکی در حد و اندازه لمپارد، اتفاقی بی سابقه در دوران حضور آبراموویچ است. آن هم در شرایطی که ممکن است محرومیت باشگاه از جذب بازیکن در دو پنجره نقل و انتقالات بعدی، پابرجا بماند.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

شغلی متفاوت

چلسی فصل قبل با هزار و امید آرزو مربی ای را به استمفوردبریج آورد تا بتواند هیجان را به سکوها بازگرداند. آنها امیدوار به تکرار نمایش های ناپولی تحت نظر ساری بودند و برای این کار 129 میلیون پوند نیز صرف خرید بازیکنان مدنظر ساری کردند ولی خروجی چندان برایشان رضایت بخش نبود. هواداران چلسی چندی بعد از شروع فصل بود که با شعار "تو خودت هم نمی دانی چکار میکنی" حد نهایی اعتراض شان را به سبک بازی تیم به رخ کشیدند.

در شرایط فعلی چه کسی بهتر از لمپارد برای تقویت روحیه هواداران و بازگرداندن انرژی به سکوها است؟ او هنوز هم چهره ای محبوب در میان هواداران است، حتی با وجود آن انتقال عجیب و غریب و بحث برانگیز به منچسترسیتی در سال 2014. گواه این مطلب نیز در فصل قبل بود، زمانی که به عنوان مربی دربی کانتی پای به استمفوردبریج گذاشت تا مقابل تیم سابقش قرار گیرد و با تحسین و تشویق هواداران چلسی روبرو شد.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

لمپارد در آن شب در ماه اکتبر، بدشانس بود که تیمش در مقابل چلسی شکست خورد و دربی کانتی نمایش خوبی در استمفوردبریج از خود نشان داد. تصورش را بکنید حضور او روی نیمکت چلسی چه تحسین ها و تشویق هایی برایش به همراه خواهد داشت وقتی در قامت یک رقیب، چنان برخوردی با او شد. انتخاب او به عنوان مربی جدید چلسی می تواند روحی تازه در باشگاه و تیم فوتبال چلسی بدمد و به هواداران شور و انگیزه دیگری بخشد. همینطور حال و هوای رختکن عوض خواهد شد، رختکنی که هنوز هم چند تن از همبازی های سابق لمپارد، در آن حضور دارند.

جوانان به جای خرید

لمپارد می تواند هواداران را از فوتبالی که ساری به نمایش می گذاشت و مورد پسندشان نبود، نجات دهد. او پیش تر در مصاحبه ای در ماه اکتبر در مورد سبک مورد علاقه بازی تیمش چنین گفته بود: «تیمی جنگجو می خواهم، تیمی سختکوش، بازیکنانی شجاع و فوتبالی هیجان انگیز. زیرا این تمام آن چیزی است که همۀ ما می خواهیم تماشا کنیم.» این همان چیزی است که هواداران چلسی می خواهند، یک فوتبال پویاتر، روش های منعطف تر برای بازی و سبکی تماشاگرپسندتر.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

در عین حال به نظر می رسد لمپارد تنها و بهترین گزینه برای پرورش جوانان متعدد باشگاه است. آن هم در موقعیتی که امکان دارد محرومیت دو پنجره ای چلسی باقی بماند و باشگاه باید روی داشته های فعلی خود تمرکز کند. چلسی بیش از 30 بازیکن قرضی در تیم های مختلف دارد که با حضور لمپارد می تواند از این جوانان بهره کافی را ببرد. او همین حالا هم دست پیش دارد.

فصل گذشته دو بازیکن چلسی به صورت قرضی تحت نظر او در دربی کانتی بازی کردند؛ توموری و میسون مانت. ازقضا لمپارد در دوران حضورش در دربی کانتی نیز حساب ویژه ای روی جوانان باز کرده بود. هری ویلسون 22 ساله، جیدون بوگل 18 ساله از جمله بازیکنان کلیدی دربی در فصل گذشته بودند که تحت نظر لمپارد خوش درخشیدند.

لمپارد و نشانه‌های مسیری جدید در استمفوردبریج

حضور لمپارد می تواند زمینه ساز بازگشت دیگر بازیکنان جوان تیم هم باشد. همچون تونی آبراهام، مهاجمی که فصل گذشته 26 گل برای استون ویلا زد. همینطور بازگشت کورت زوما و ریس جیمز. فراموش نکنید که ترکیب فعلی چلسی نیز شامل بازیکنانی است که می تواند تحت نظر لمپارد بیشتر فرصت بازی بیابند و بیشتر خوش بدرخشند. کالوم هادسون اودوی حالا با جدایی هازارد، فرصت بیشتری برای خودنمایی می یابد و لوفتوس چیک نیز با رهایی از بند مصدومیت، قادر خواهد بود فرصت بیشتری در ترکیب اصلی بیابد.

1878

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر