کی خودروها اینقدر اسپورت شدند که ما متوجه نشدیم؟! تقریباً همهی خودروسازان امروزی اقدام به تولید محصولات اسپورت میکنند و اشکودا نیز از این قضیه مستثنا نیست. نسخههای اسپورت لاین از کاروک، کودیاک و ساپرب قبلاً تولید شدهاند و حالا نوبت به مدل اوکتاویا رسیده است.
قیمت هاچبکی که در بررسی ما حضور داشته از 23875 پوند آغاز میشده و البته نسخه استیشن بهای 25075 پوندی داشته است. وجه تمایز این مدلها استفاده از رینگهای 18 اینچی آلیاژی، تریم ظاهری اسپورت مشکی براق، اسپویلر لبهای کوچک روی لبه صندوق، چراغهای جلوی LED، غربیلک فرمان D شکل و یک جفت صندلی اسپورت میباشد. پیشرانهی 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوی 148 اسب بخاری که در خودروی تست حضور داشته از نوع بنزینی بوده و در صورت دلخواه میتوان آن را با گیربکس اتوماتیک DSG همراه کرد. یک پیشرانهی 2 لیتری 148 اسبی دیزلی هم در دسترس میباشد.
این خودرو اساساً بر پایهی مدل رده میانی SE شکل گرفته اما برخی ریزهکاریهای ظاهری و داخلی آن را از دیگر نسخهها متمایز میکند. آن چیزهایی که مستقیماً از مدل پرفروش SE گرفته شدهاند عبارتاند از صفحه لمسی 8 اینچی، کروز کنترل، حسگرهای پارک عقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، آینههای برقی گرم شونده، رادیو DAB، بلوتوث، اپل کارپلی، اندروید اتو و…
البته مدل اسپورت لاین از تجهیزات بیشتری همچون ناوبری، وای فای یکپارچه و برفپاککنهای خودکار برخوردار است تا به این ترتیب بهای بیشتر خود را توجیه کند.
با این وجود شما تفاوت زیادی در سواری این خودرو و دیگر مدلهای استاندارد پیدا نخواهید کرد. شاید تنها تفاوت قابلتوجه در این بین به رینگهای 18 اینچی اوکتاویا اسپورت لاین مربوط شود که کیفیت سواری را در مسیرهای نه چندان خوب پایین میآورد؛ اما خودرو هنوز هم راحت بوده و میتوان با سواری آن کنار آمد.
در کل باید گفت اوکتاویا اسپورت لاین بیش از آنکه خودرویی هیجانانگیز برای سواری باشد یک گزینهی خوب و دلپذیر است. حالتهای گوناگونی برای سواری وجود داشته و در گزینهی اسپورت تنها کمی بر وزن فرمان افزوده میشود.
پیشرانهی خودرو عملکرد خوبی داشته و از نظر گشتاور هم کم نمیآورد. خریداران معدودی به قدرت بیش از این نیاز خواهند داشت ولی خب باید اذعان کرد خروجی پیشرانه برای ورود مدل اسپورت لاین به قلمروی خودروهای پرفورمنس کافی نیست. زمانی که در بزرگراهها حرکت کنید دور پیشرانه روی حدود 2500 خواهد بود و صدای کمی هم خواهد داشت. گیربکس نقطه قوت اصلی این خودرو نبوده و تعویضهای دقیق یا سریعی ندارد.
صفحه لمسی 8 اینچی اشکودا روشن، واضح و باکیفیت بوده و استفاده از آن به راحتی صورت میگیرد. البته با پرداخت 450 پوند خواهید توانست پشت آمپرهای دیجیتالی 10.5 اینچی را سفارش دهید که حس و حال مدرنتری را در کابین ایجاد میکند.
صندلیهای جدید و اسپورت اوکتاویا اسپورت لاین پهن و راحت بوده هرچند پشتسریها جای تنظیم زیادی ندارند و حمایت زیادی را نیز به عمل نمیآورند. متریال بکار رفته و دکمهها نیز کیفیت قابلتوجهی دارند هرچند طراحی آنها خیلی جذاب صورت نگرفته است.
با تمامی این تفاسیر باید گفت اوکتاویا خودروی کاربردی و جاداری است. درب پشتی گسترش یافته باعث ایجاد فضای بار زیاد و 590 لیتری میشود. این خودرو جادارتر از خودروهایی همچون فورد فوکوس، فولکسواگن گلف و هوندا سیویک میباشد.
نهایتاً باید گفت از نظر خریدهای اقساطی تفاوت قابلتوجهی بین اشکودا اوکتاویا اسپورت لاین و مدل پرچمدار vRS با قدرت 242 اسب بخار وجود خواهد داشت بنابراین خریداران این خودرو کاملاً مشخص هستند. یک گزینهی دیگر مدل SE L است که از همان تجهیزات اسپورت لاین سود برده اما کمی ارزانتر است. البته این نسخه فاقد ویژگیهای اسپورت و پوشش چرم و جیر داخلی مدل اسپورت لاین میباشد.
فکر نکنید که اوکتاویا اسپورت لاین نسخهی ارزانتر vRS است چراکه اینگونه نیست؛ اما خب این خودرو بسیار ارزانتر بوده و همین موضوع را نشان میدهد. موضوع ساده است: اشکودا کمی حس و حال اسپورت بودن را به هاچبک خانوادگی خود اضافه کرده است. تحت تأثیر ظاهر این خودرو قرار نگرفتهاید؟ میتوانید مدل SE L را با بهای کمتر انتخاب کنید.
مشخصات اشکودا اوکتاویا اسپورت لاین 1.5 TSI 150PS
قیمت: 23875 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/250 نیوتون متر گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.3 ثانیه حداکثر سرعت: 224 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 7 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress