ظرفیت دو هزار تنی بسته بندی و فرآوری عسل در گیلان


ظرفیت دو هزار تنی بسته بندی و فرآوری عسل در گیلان

رشت - ایرنا - مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت که استان ظرفیت بسته بندی و فرآوری دو هزار تن محصول عسل را دارد.

ابراهیم جوادزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه توسعه صنایع بسته بندی عسل مستلزم تأمین حجم بالایی از نقدینگی از سوی صاحبان این دست صنایع است، ادامه داد: مهم‌ترین راهکار در این باره تشکیل زنجیره تولید در حوزه زنبورداری است.

وی اضافه کرد بسیاری از زنبورداران معتقدند اگرچه بسته بندی و فرآوری ارزش افزوده بالایی به دنبال دارد، اما ذائقه مردم بیشتر با عسل‌های فله‌ای است و با این تفکر که عسل‌های فله‌ای عسل طبیعی و سالم است، ترجیح می‌دهند عسل‌هایی که در ظرف یک بار مصرف و دبه‌های پلاستیکی فروخته می‌شود را بخرند.

وی با اشاره به عمل تمایل زنبورداران به بسته بندی عسل‌های تولیدی افزود: بهترین شیوه بسته بندی و توزیع عسل در دنیا با توجه به گران بودن این محصول، بسته بندی در مقیاس کوچک آن است کاری که در سه واحد بسته بندی و فراوری عسل در گیلان انجام می‌شود.

به گفته جوادزاده، ظرفیت بسته بندی و فرآوری این صنایع در گیلان دو هزار تن است که با توجه به سهم پنج هزار تنی این استان در تولید عسل، کافی به نظر می‌رسد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در خاتمه یادآور شد: مهمترین راهکار در خصوص توسعه صنایع فراوری و بسته بندی عسل، تشکیل زنجیره تولید در حوزه زنبورداری است.

استان گیلان حدود ۲۸۹ هزار کلنی زنبور دارد و نزدیک به پنج هزار نفر در استان به زنبورداری مشغول هستند.
به دلیل تنوع آب و هوایی و پوشش گیاهی، بیشترین تکثیر کلنی زنبور در ماه‌های خرداد و تیر صورت می‌گیرد.

میزان تولید عسل در کندوهای بومی، سه کیلوگرم در هر کلنی بود که با توجه به اقدامات حمایتی صورت گرفته؛ تولید عسل در استان به ازای وجود هر کلونی حتی به ۱۵ کیلوگرم هم رسیده ضمن اینکه بیشترین کلنی‌های مدرن زنبور عسل کشور در گیلان وجود دارد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد کلنی‌های زنبور عسل استان، از شکل بومی خارج شده و به شکل مدرن در آمده‌اند.
شش درصد عسل کشور در استان گیلان تولید می‌شود. هر سال در گیلان محصول عسل در اواخر خرداد و اوایل تیرماه و نیز در شهریورماه برداشت می‌شود. هم اکنون هر کیلوگرم عسل طبیعی فصل بهار در بازارهای استان گیلان تا ۸۰۰ هزار ریال نیز خرید و فروش می‌شود.

۷۲۹۶/‏۲۰۰۷/‏

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی