5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!


رسانه کلیک – در این مطلب قصد داریم تا شما را با 5 مورد از قدیمی ترین مساجد ایران آشنا کنیم که پیشینه آن ها بیش از نیم قرن است. همزمان با وارد شدن دین اسلام به ایران، مساجد کوچک و بزرگی در سراسر کشورمان پدید آمد که برخی از آن ها امروزه دارای شهرت […] نوشته 5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند! اولین بار در رسانه کلیک. پدیدار شد.

رسانه کلیک – در این مطلب قصد داریم تا شما را با ۵ مورد از قدیمی ترین مساجد ایران آشنا کنیم که پیشینه آن ها بیش از نیم قرن است.

همزمان با وارد شدن دین اسلام به ایران، مساجد کوچک و بزرگی در سراسر کشورمان پدید آمد که برخی از آن ها امروزه دارای شهرت جهانی هستند. معماری و هنر به کار رفته در این مساجد به قدری زیبا و تحسین برانگیز است که چشم ناظرین را به خود خیره می کند.

در ادامه به معرفی ۵ مورد از قدیمی ترین مساجد ایران می پردازیم که در طی قرن ها، عبادتگاه مسلمانان بسیاری بوده اند.

مسجد جمکران

5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!

مسجد جمکران یکی از مهم ترین مساجد در کشور است که در شهر قم بنا شده و طبق روایات، بین ۱۰۴۸ تا ۱۰۶۸ سال قدمت دارد. با گذشت زمان، بخش های متعددی به ساختمان اصلی اضافه شده و مساحت آن افزایش یافته است. این مسجد امروزه دارای ۲ گلدسته و ۵ گنبد است که یکی بزرگتر از بقیه بوده و معماری متفاوتی دارد.

مسجد جمکران یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است که مراسم مذهبی مختلفی همچون جشن نیمه شعبان، دعای توسل و دعای ندبه در آن برگزار می شود. مردم می توانند در هر ساعت از شبانه روز به این عبادتگاه مراجعه کرده و از فضای معنوی و آرامش بخش آن بهره مند شوند.

مسجد جامع تون

5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!

مسجد جامع تون در یکی از محوطه های باستانی شهر فردوس قرار دارد. معماری این بنا کاملا به سبک خراسانی بوده و در تزئین دیواره های آن، عمدتا از آجر استفاده شده است. نمایی که امروزه از مسجد تون می بینیم در واقع حاصل بازسازی هایی است که در دوران حکومت سلجوقیان صورت گرفته است.

در اوایل دوره قاجار، شبستانی به نام شبستان آخوند ملا اکبر به این مجموعه اضافه شد که بعدها بر اثر زمین لرزه، تماما از بین رفت. امروزه هیچ اثری از کاشی کاری های مسجد جامع تون به چشم نمی خورد؛ با این حال آثار نقاشی روی گچ کاری های آن هنوز هم خودنمایی می کنند.

مسجد جامع قزوین

5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!

مسجد جامع قزوین در سال ۱۵۰ خورشیدی، به دستور هارون الرشید و روی یکی از آتشکده های ساسانیان ساخته شد. این مسجد ۴ ایوانی پس از حمله مغولان به ایران تقریبا نابود شد اما در دوران صفویه و قاجار جانی دوباره گرفت.

مسجد عتیق قزوین نیز مانند اکثر مساجد بزرگ، دارای چندین شبستان، کتیبه، آب انبار و موزه است. موزه مسجد به تازگی و در سال ۱۳۹۳ افتتاح شده و مجموعه ای از سنگ واره ها، سفالینه ها، کاشی ها و گچبری های تاریخی را در خود جای داده است. اگر قصد بازدید از این مسجد کهن را دارید، تماشای آب انبار بزرگ و باشکوه آن را از دست ندهید.

مسجد جامع اصفهان

5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!

مسجد جامع اصفهان یکی از باشکوه ترین و قدیمی ترین مساجد ایران است که تاریخ ساخت آن به سال ۱۱۴ هجری شمسی باز می گردد. این مسجد چهار ایوانی در بافت قدیمی شهر بنا شده و دارای یک گنبد به قطر داخلی ۱۵ متر و ۲ گلدسته به ارتفاع ۳۵ متر است. طول و عرض صحن اصلی مسجد نیز به ترتیب برابر با ۷۰ و ۶۰ متر است.

مسجد جامع اصفهان در زمان حکومت های مختلف بارها آسیب دید و در زمان اسماعیلیان کلا به آتش کشیده شد؛ اما خوشبختانه هر بار مورد مرمت قرار گرفت. این مسجد، امروزه به یکی از نمونه های بارز هنر و معماری ایرانی-اسلامی مبدل شده و نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است.

مسجد جامع فهرج

5 مسجد قدیمی ایران که شما را میخکوب می کند!

جایگاه اول در فهرست قدیمی ترین مساجد ایران به مسجد جامع فهرج تعلق دارد. این عبادتگاه در روستای فهرج یزد قرار گرفته و تنها مسجد باقی مانده از قرن اول هجری است. اکنون پس از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، هنوز هم بانگ اذان از گلدسته و شبستان های آن به گوش می رسد و مردم را دعوت به اقامه نماز می کند.

نکته جالب درباره مسجد فهرج، معماری ساده و دست نخورده آن است. در این مکان هیچ اثری از گنبد، محراب، ایوان، کتیبه و کاشی کاری های رنگارنگ دیده نمی شود و تنها مشخصه آن، یک مناره قطور و نسبتا کوتاه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید| چگونه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟