روستای سیبان دره


سیبان‌دره روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. در روستای سیبان‌دره زبان تاتی رایج است.از این روستا رودخانه ای به نام هزاربند میگذرد و همچنین چندین آبشار زیبا دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. روستای کوهستانی سیباندره همچون دیگر روستاهای استان البرز از گذشته تاکنون با […] نوشته روستای سیبان دره اولین...

سیبان‌دره روستایی از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز ایران است. در روستای سیبان‌دره زبان تاتی رایج است.از این روستا رودخانه ای به نام هزاربند میگذرد و همچنین چندین آبشار زیبا دارد که گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. روستای کوهستانی سیباندره همچون دیگر روستاهای استان البرز از گذشته تاکنون با وجود تحولات بسیار ، همچنان در انتظار توسعه روستایی و رفاه وترقی مانده است.در روستای سیبان دره خانه هایی با قدمت ۱۰۰ ساله و شاید هم بیشتر وجود دارد که با خشت ساخته شده اند و هنوز هم در این خانه ها افرادی زندگی می کنند ، شگفت آور است که این خانه هایی که با چوب و خشت ساخته شده اند هنوز قرص و پا بر جا مانده اند.سیباندره را میتوان ازروستاهای کهن بخش چندار از شهرستان پیشینه دارشهرستان ساوجبلاغ دانست که درانتهای جاده فرعی ورده (امامزاده عبدالقهار) از جاده اصلی برغان واقع می باشد.

روستای سیبان دره

این بهشت کوچک خدا که دردامنه کوه ها اردو زده منظره ای چشم نوازرا همراه با اکوسیستمی فرح بخش فراهم آورده که دارای آب وهوایی کوهستانی و خنک می باشد و وجود اکو سیستم مطبوع مردمانی خونگرم و مهمان نوازو انجمنی طبیعی متشکل ازکوه وچشمه وسنگ و درخت با تلفیقی ازرنگهای گوناگون و طبیعی پاتوقی برای طبیعت دوستان و گردشگران ازاقصی نقاط استان البرز می باشد. دراین روستا حال وهوایی معنوی درروزهای شهادت معصومین وائمه با برگزاری مراسم تعزیه برقرارمی شود که باعث تجمع جمعیت بسیاری گردیده است. معابر ومساجد و حسینیه های بسیاری ازروستاهای محروم استان البرز دارای فرسایش بوده واهالی را برای انجام اعمال مذهبی درتنگنا قرارداده است که نیازمند ایجاد توسعه می باشد.
جوانان این روستا که تعزیه خوانی را ازگذشتگان خود به ارث برده اندو بخشی ازوجودشان می باشد در ایام محرم وصفر، با تجمع های معنوی وقایع مذهبی را با سوز وگدازی حزن انگیزمجلس عزاداری ابا عبدا… الحسین و دیگر ایام شهادت معصومین را به سوگ می نشینند.

روستای سیبان دره

جمعیت این بهشت کوچک بالغ بر ۳۰۰ نفر بوده واعضای شورای اسلامی آن درتعامل با یکدیگر و تلاش برای رفع مشکلات روستا می باشند.روستای سیبان دره در ۳۶ درجه شمالی و ۵۰ درجه شرقی در شمال شرقی شهرستان ساوجبلاغ واقع شده است منطقه سیبان دره منطقه ایست کوهستانی که دو رشته کوه با دیواره های صخره ای زیبا دو طرف شرق و غرب این منطقه را احاطه نموده است .رودخانه ای چشمگیر در کف دره قرار دارد که پس از عبور از روستای ورده به رودخانه برغان منتهی می گردد . جاده مواصلاتی در دیواره غربی دره پس از عبور از پستی و بلندی های کوهستان با چشم انازی زیبا به روستا ختم می شود .
هنگامی که در طول مسیر جاده حرکت می کنیم شاهد آبشارهای زیبایی هستیم که از دل کوه بیرون آمده آنچنان که هربیننده ای محو زیبایی وطراوت آن می گردد. بافت روستای سیبان دره متشکل ازساختمان های قدیمی وسنتی می باشدکه در سراشیبیهای کوه ازمصالح طبیعی (خشت وسنگ)ساخته شده است.
فعالیت مردم روستا در امر کشاورزی دامداری می باشد و عمده محصولاتشان هم گردو .توت .آلبالو .است .

روستای سیبان دره

روستای سیبان دره

روستای سیبان دره

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !