13 هزار درخت اقاقیا عامل اصلی طغیان آفت شته در زنجان


13 هزار درخت اقاقیا عامل اصلی طغیان آفت شته در زنجان

زنجان - ایرنا - بنابر اعلام مسئولان فضای سبز شهرداری زنجان هم اکنون 13 هزار درخت اقاقیا در شهر زنجان وجود دارد که این درختان علت اصلی طغیان آفت شته طی هفته‌های اخیر محسوب می‌شوند که نسبت به سمپاشی آنها اقدام شده است.

رئیس اداره نگهداری فضای سبز شهرداری زنجان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان حاضر ۳۰ تا ۴۰ نوع درخت در فضای سبز شهر زنجان وجود دارد که با وضعیت آب و هوایی این شهر به طور کامل سازگار هستند.

مهدی کریمی با بیان اینکه الگوی کاشت درختان در فضاهای سبز شهر زنجان نسبت به گذشته متفاوت شده است، یادآور شد: طی هفته‌های گذشته طغیان آفت شته مربوط درختان اقاقیا به معضل مهمی برای شهروندان تبدیل‌ شده بود.

وی اظهار داشت: طغیان آفت شته درختان اقاقیا به علت رطوبت بالای هوا و از طرفی گرمای زیاد در شهر زنجان رخ داد که بلافاصله برای سمپاشی آنها اقدام شد و نکته مهم اینکه این نوع درخت منبع آفت محسوب می شود.

رئیس اداره نگهداری فضای سبز شهرداری زنجان ادامه داد: طی سال‌های گذشته از سوی سازمان‌های متولی و بدون مطالعات کافی نسبت به توزیع و کاشت درختان اقاقیا در سطح شهر اقدام شده و همین مساله به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر فضای سبز زنجان کاشت درخت اقاقیا را از سیستم برنامه‌های خود حذف کرده و بیشتر کاشت درخت چنار را به دلیل قدمت بالای ۴۰۰ ساله و ویژگی‌هایی از قبیل پوست اندازی و مقاومت برگ‌های آن در برابر آلودگی مورد توجه قرار داده است.

این مسئول ادامه داد: طی ۱۰ سال گذشته کاشت درخت چنار در شهر زنجان آغاز شده و در واقع تغییر الگوی این بخش نیز بر پایه کم آبی، افزایش سبزینگی، راندمان رشد و از همه مهمتر برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب به سیستم قطره ای مجهز شده‌اند.

کریمی افزود: نمی توان به حذف ۱۳ هزار درخت اقاقیا در شهر اقدام کرد، اما همه ساله تعدادی درخت دیگری جایگزین آنها می‌شود.

رئیس اداره نگهداری فضای سبز شهرداری زنجان یادآوری کرد: هم اکنون ۲۰۰ هزار درخت در شهر زنجان وجود دارد که از این تعداد ۱۳ هزار اصله معادل هفت درصد درختان اقاقیا هستند.

به گفته این مسئول، مرکز تولید و تحقیق نهاده‌های گیاهی شهرداری مطابق با آب و هوای هر منطقه امکان آزمایش درخت‌های متنوع را فراهم کرده که در صورت تکمیل فازهای بعدی امکان صادرات نیز وجود خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، شهر زنجان به عنوان مرکز استان با چهار منطقه شهرداری ۴۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

۹۶۴۶/‌۶۰۸۵

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ کیارش چی میشه بعدت