تلاطم مدیریتی مانع انجام فعالیت‌ها در بافت تاریخی یزد شد


تلاطم مدیریتی مانع انجام فعالیت‌ها در بافت تاریخی یزد شد

یزد - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد گفت: تلاطم مدیریتی در 2 سال گذشته مانع بسیاری از اقدامات در بافت تاریخی شهر یزد شد لدا نمی توان انتظار فعالیت های خوب و ارزشمند در این مجموعه با این شرایط را داشت .

محسن عباسی هرفته عصر شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد افزود: واقعیت این است که بعد از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سال ۹۶، به لحاظ سیاسی و اقتصادی کشور دچار بحران و اعتبارات دستگاه‌ها به شدت کاهش یافت که شاید یکی دلایل کم کاری در این مجموعه همین باشد.

وی اظهار داشت: در مدت یاد شده سه استاندار، سه معاون عمرانی استاندار و سه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دو تا مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد و سه شهردار تغییر پیدا کردند، در این تلاطم مدیریتی نمی توان انتظار کار خوب داشت بدین ترتیب ۲ سال سختی هم به لحاط فکری و اقتصادی پشت سر گذاشتیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر بتوانیم بپذیریم که بعد از ثبت جهانی شهر یزد کاری انجام نشده می توان برنامه ریزی کرد در آینده اتفاقات خوبی رخ دهد، بنابر این سعی نکنیم که یکدیگر را توجیع کنیم بلکه باید باور برسیم که با تعامل با یکدیگر می توان اقدامات خوبی را انجام دهیم.

عباسی افزود: ما در پایگاه وظیفه داشتیم گزارشات متعددی از بافت تاریخی یزد به یونسکو ارسال کنیم که متأسفانه به دلیل همکاری نکردن دستگاه‌های اجرایی و مرتبط این مهم در موعد مقرر انجام نشده است.

وی بر تشکیل ستاد راهبردی شهر تاریخی یزد تاکید کرد و افزود: این ستاد باید با حضور کارگروه باید برگزار تا دستگاه‌ها براساس وظایف مشخص شده نسبت فعالیت‌ها خود در بافت اقدام کنند.

افت قدیم یزد به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، ۱۸ تیر ۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید تا آرزویی چندین ساله با تلاش و پشتکار جمعی به واقعیت تبدیل شود.

بافت تاریخی یزد به مساحت ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در سال ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.

استان یزد یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

در طرح پنج ساله از سال جاری تا سال ۱۴۰۰ برنامه‌های متنوعی برای توسعه استان یزد در حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده است.

یزد در کنار استان‌های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه‌ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.

این استان ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

۲۰۸۸/‏‬ ۶۱۹۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!