تاکنون درانتخابات شورایاری هاشرکت نکرده بودم/مشارکت خوب خواهد بود


تاکنون درانتخابات شورایاری هاشرکت نکرده بودم/مشارکت خوب خواهد بود

شهردار تهران با بیان اینکه تا امروز در انتخابات شورایاری ها شرکت نکرده بودم گفت: انشالله مشارکت شهروندان در این انتخابات خوب خواهد بود.

‌به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی صبح جمعه در یکی از محلات ستارخان، رأی خود را ثبت کرد. او در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌های محلات گفت: این انتخابات در ۳۵۲ محله تهران و ۳۶۰۰ صندوق در حال برگزاری است، در این انتخابات بیش از ۲۰ درصد ثبت نام کنندگان بانوان و ۵۰ درصد را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند و بیش از ۱۲ هزار نفر به عنوان کاندیدا در این انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: با برگزاری الکترونیکی این انتخابات آرا باطله نداریم و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که اگر شهردار نبودید به عنوان کاندیدای شورایاری محله در این انتخابات شرکت می‌کردید یا خیر، گفت: تا امروز در این انتخابات رأی نداده بودم و اگر شهردار هم نبودم با توجه به مشغله‌ها کاندید نمی‌شدم.

وی در خصوص تعیین تکلیف قانون انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی نیازمند آئین‌نامه خاص شورایاری‌ها هستیم.

حناچی در خصوص مشارکت در این انتخابات نیز گفت: انشالله مشارکت توسط شهروندان در این انتخابات خوب خواهد بود.

همچنین امروز علی ربیعی با همراهی شهردار تهران از ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها بازدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کجا رأی داده‌اید؟ گفت: من در محله جوادیه رأی خود را به صندوق خواهم انداخت.

شورایاری‌ها ساختاری قانونی دارند

احمد مسجد جامعی با حضور در مسجد فخریه محله منیریه رأی خود را به صندوق انداخت. وی با اشاره به جمعیت چند میلیونی تهران و لزوم مشارکت بیشتر مردم در ادامه شهر گفت: تهران ۲۱ نماینده دارد مگر می‌شود یک شهر با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت را با این تعداد اداره کرد.

مسجدجامعی اظهار داشت: طبیعتاً در برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی نیاز به گروه‌هایی هست که چنین کاری را برای شهر تهران انجام دهند. شورایاری‌ها همین گروه‌ها هستند.

مسجد جامعی افزود: ۳۵۴ محله در سطح تهران موجود است. ۹ نفر عضو اصلی و ۴ نفر عضو علی البدل در هر محله انتخاب خواهند شد تا با مشارکت خود در فهم منطقه، برنامه ریزی و نظارت کمکی باشند تا مبنای فعالیت در سطح محله را ارتقا دهند.

وی تاکید کرد: فعالیت شورایاری‌ها یک ساختار قانونی دارد و در قالب مصوبات موجود می‌تواند در مدیریت محله و شهر نقش آفرین باشد.

علی رغم موانع انتخابات را برگزار کردیم

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، با حضور در مسجد فخریه با اشاره به موانعی که برای برگزاری این انتخابات به وجود آمد، اظهار داشت: به رغم موانع موجود توانستیم انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها را در ۳۵۲ محله تهران برگزار کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران افزود: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و در این دوره نیز اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم تا شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

وی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر توجه مردم به انتخابات شورایاری‌ها بیشتر جلب شده است گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر نگرانی که درباره برگزاری انتخابات شورایاری وجود داشت رفع شد و شهروندان می‌توانند با حضوری پررنگ در انتخابات شرکت و نقش مهمی در مدیریت محله خود داشته باشند.

وی افزود: بررسی‌های نشان می‌دهد در ساعات اولیه شروع اخذ رأی مردم پای صندوق‌ها حضور پیدا کرده‌اند و این نشان دهنده استقبال مردم از این انتخابات است.

اعطا در ادامه افزود: باید از صدا و سیما که با تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها زمینه شرکت و حضور پررنگ مردم را فراهم کرد تشکر کنم.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر نقش مردم در مدیریت محله گفت: با حضور شورایاران مردم در محلات در مدیریت شهری دخالت می‌کنند و این یک نقش آفرینی مؤثر از سوی افراد جامعه در مدیریت شهری در مقیاس محله است.

اعطا ادامه داد: با انتخابات شورایاری‌ها می‌توان مدیریت شهری را از سطح محله‌های پایتخت آغاز کنیم تا بتوانیم مشکلات شهری را در مقیاس محله در مدیریت شهری مطرح و آن را برطرف کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران گفت: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و ما در این دوره اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم که شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

تمام فرایند انتخابات الکترونیکی بوده است

به گزارش مهر، محمد فرجود نیز در بازدید از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در جمع خبرنگاران گفت: این انتخابات برای اولین بار به طور تمام الکتروینک برگزار می‌شود. تمام اقدامات هیأت‌های اجرایی و نظارت از ثبت نام تا اعلام آرا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای تسهیل در برگزاری انتخابات الکترونیک کارکنان شهرداری و همچنین داوطلبین به طور حضوری و مجازی آموزش دیده‌اند. ثبت نام‌ها به صورت الکترونیک انجام شد و پس از آن مشخصات داوطلبان برای آشنایی آنها با یکدیگر و آشنایی مردم با داوطلبان بارگذاری شد.

فرجود عنوان کرد: در حال حاضر هم مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۱۳۷۰۰۰۰۰۷۶ اسامی و کد انتخاباتی کاندیداها را پیدا کنند. یعنی فرایند الکترونیکی بودن در تمام مراحل رعایت شده است.

وی با اشاره به بررسی روند انتخابات از طریق ویدئو کنفرانس گفت: امروز پس از ساعت ۸ صندوق‌ها وارد مدار شدند و از طریق ویدیوکنفرانس تمامی صندوق‌های شعب را کنترل و بررسی می‌کنیم. هر صندوقی که ۱۰ دقیقه عمل نکند سامانه آن را مشخص می‌کند. البته ممکن است این صندوق‌ها مشکلی نداشته باشند و فقط مراجعه کننده نداشته باشند. تا کنون فقط ۵ درصد از صندوق‌ها عمل نکرده‌اند.

فرجود عنوان کرد: تمام مناطق صندوق‌های الکترونیک پشتیبان دارند. صندوق‌های رأی آف لاین اند، ولی دستگاه‌های احراز هویت مرکزی در حال کار هستند. هر زمان صندوقی دچار مشکل شود یا کمبود داشته باشیم صندوق اضافه می‌کنیم.

نحوه رسیدگی به تخلفات

غلامحسین محمدی رئیس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها هم در پاسخ به این سوال که مردم تخلفات احتمالی را چگونه می‌توانند گزارش دهند، به خبرنگاران گفت: این انتخابات هم مانند سایر انتخابات یک هیئت اجرایی و یک هیئت نظارت مرکزی دارد که تمامی مسائل را رصد و بررسی می‌کند. هیأت اجرایی از مجموعه شهرداری تهران هستند که با حکم شهردار تهران کارشان را شروع کردند و هیأت نظارت هم ستاد شورایاری‌های مستقر در شورای شهر تهران است. این دو هیأت نمایندگانی را در شعب اخذ رأی برای کسب گزارش تخلفات احتمالی مستقر کرده‌اند و همچنین بازرسان ستاد اجرایی برای رسیدگی به شکایات حاضر هستند و اطلاعیه‌های لازم را هم از طریق رادیو تهران اعلام می‌کنیم، اگر شهروندان عزیز مشاهده کردند بر خلاف آئین‌نامه‌ای که اعلام شده تخلفاتی در حال انجام است می‌توانند به بازرسی مستقر در شعب اخذ رأی مراجعه کنند یا اینکه به ستاد اجرایی مناطق که به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شده، اطلاع رسانی نمایند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۹۶۰۲۱۷۷۷ شکایات خود را مطرح کنند.

مهدی کرمی رئیس حراست شهرداری تهران هم با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها نمایش کامل ثبات، آرامش و امنیت در کشور است، عنوان کرد: در حالی که در کشورهای پیرامون انتخاباتی برگزار نمی‌شود و یا در رده‌های کلان اصلی آن کشورها خبری از انتخابات نیست، ما در لایه‌های پایین جامعه و در حد محلات هم انتخابات برگزار می‌کنیم. برگزاری این انتخابات در حالی است که در صحنه بین‌الملل تلاش می‌کنند به ایران فشار وارد کنند و با تحریم شرایط کشور را سخت کنند. اما کشور ما به قدری در آرامش، ثبات و امنیت و شرایط متعادلی است که مسئولان در حال برگزاری انتخابات شوریاری در سطح محلات هستند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات شورایاری نشان‌دهنده اوج ثبات، آرامش و سلامت و وجود یک قدرت درون‌زا در نظام جمهوری اسلامی است که با همه تلاش‌های بیرونی هیچ خللی در جریان عادی زندگی مردم در کشور ایجاد نمی‌شود.

کرمی با تأکید بر اینکه برگزاری این انتخابات یک دستاورد بسیار بزرگ است، اظهار داشت: از مجموع ۱۲ هزار و ۳۲۸ ثبت‌نامی که کاندیداهای محترم داشتند ۱۲ هزار و ۳۰ نفر تأیید شده و به مرحله رقابت وارد شدند. عمده این شهروندان محترمی که تأیید نشدند مشکل نقص مدارک داشتند. بر حسب وظیفه سوابق کاندیداها بررسی شد و کمتر از ۹۶ نفر به خاطر وجود مشکلات سابقه‌ای و آنچه که در گذشته برایشان رخ داده، رد صلاحیت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در محله‌ای یا منطقه‌ای مشکلی به وجود آمد که نیاز به اطلاع‌رسانی به نهادهای دیگر باشد همکاران اطلاع خواهند و از نهادهای دیگر برای تأمین امنیت و نظارت بر صحت انتخابات یاری خواهند گرفت. همه برای برگزاری انتخابات پاک، سالم، قانونی و منظم تلاش خواهیم کرد.

به گزارش مهر، ابراهیم شیخ نیز در بازدید از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: برای اجرای این دوره از انتخابات نیاز داشتیم تا موضوع آموزش را با جدیت پیگیری کنیم. به ویژه اینکه برای اولین بار بود که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد و ابزار و تجهیزات و فرآیند برگزاری انتخابات نیز کاملاً متفاوت بود.

وی ادامه داد: تمام این عوامل باعث می‌شد که ما مسأله آموزش را به عنوان یکی از مسائل محوری برگزاری انتخابات در نظر بگیریم. در مجموع آموزش‌هایی را که ارائه دادیم در چند دسته می‌توان تقسیم کرد؛ آموزش هیأت‌های اجرایی و نظارت مستقر در مناطق، آموزش کاربران سیستم و عوامل اجرایی شعب اخذ رأی و بالاخره آموزش سرگروه‌های پشتیبانی فن‌آوری اطلاعات شعب و همچنین آموزش افراد.

شیخ گفت: واقعیت این است با توجه به اینکه ما با یک جامعه گسترده مواجه بودیم چاره‌ای نداشتیم که از شیوه‌ها و روش‌های مختلف آموزشی استفاده کنیم. در این زمینه آموزش‌های حضوری، آموزش‌های کارگاهی و آموزش‌های الکترونیک با استفاده از سیستم LMS را برگزار کردیم. در مناطق همکاران‌مان را آموزش دادیم؛ بیشترین آموزش همکاران در منطقه ۴ بود که در حدود ۴۹۴ نفر آموزش دیدند و کمترین آن در منطقه ۲۱ بود که تعداد افراد آموزش‌دیده ۱۷۸ نفر بودند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در مجموع در مناطق ۷ هزار و ۱۷۵ نفر را آموزش دادیم. به علاوه، ۲۳۰ نفر را به عنوان هیأت اجرایی آموزش دادیم. سرگروه‌های پشتیبان ۲۷۷ نفر و سرگروه‌های پشتیبان متمرکز مناطق ۷۷ نفر بودند که با مجموع اینها ۷ هزار و ۶۸۲ نفر را آموزش دادیم.

شیخ با بیان اینکه به طور کلی ۶۰ هزار و ۲۳۰ نفر ساعت آموزش ارائه دادیم، گفت: این رکوردی در برنامه‌های آموزشی است که در انتخابات شهری با آن مواجه بودیم. خوشبختانه ما اثربخشی آموزش‌ها را هم بررسی کردیم. اثربخشی آموزش‌ها نشان می‌دهد همکاران ما به توانایی، پتانسیل و درک فرایند و مراحل انتخابات دست پیدا کردند.

به طور متوسط هر محله در سطح تهران سالانه ۷۰ میلیارد تومان بودجه مصرف می‌کند

محمود میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر تهران در جریان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: خانه‌ی من، کوچه و محله‌ی من است؛ نزدیک ترین واحد زندگی اجتماعی به هر فردی محله است و مشارکت در محله به معنای رفع معایب، مشکلات، بهبود و ارتقا زیست پذیری در محله است.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران به عنوان ستاد هیئت نظارت مرکزی و ستاد شورایاری‌ها تلاش می‌کند این دوره انتخاباتی یک گام بالاتر برگزار شود، گفت: باتوجه به اینکه شورای شهر کنونی با رأی گسترده مردمی انتخاب شد امیدواریم که مشارکت در انتخابات شورایاری محلات هم در سطح بسیار بالایی اتفاق افتد و مردم احساس کنند که برای امور محله خود مسئولیت بزرگی بر دوش دارند.

میرلوحی با تأکید براینکه اعضای شوریاری باید معتمدین متخصص و با انگیزه باشند، عنوان کرد: شورای محله شورایی است که روزانه و هرلحظه مردم حس کنند که معتمد محله خود در جمع‌شان حضور دارد. اعضای شورایاری مطالبات مردم را به دستگاه‌های اجرایی (شهردار و شورای شهر تهران) انتقال می‌دهند تا مسؤولان جهت رفع آن بکوشند.

عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: به طور متوسط هر محله در سطح تهران سالانه ۷۰ میلیارد تومان بودجه مصرف می‌کند. اعضای شورایاری محلات می‌توانند موجب کاهش هزینه‌های محلات و مدیریت شهری شوند و همچنین باعث بهره برداری و ارتقا امکانات محله خواهند شد.


‌به گزارش خبرگزاری مهر، پیروز حناچی صبح جمعه در یکی از محلات ستارخان، رأی خود را ثبت کرد. او در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‌های محلات گفت: این انتخابات در ۳۵۲ محله تهران و ۳۶۰۰ صندوق در حال برگزاری است، در این انتخابات بیش از ۲۰ درصد ثبت نام کنندگان بانوان و ۵۰ درصد را جوانان زیر ۴۰ سال تشکیل داده‌اند و بیش از ۱۲ هزار نفر به عنوان کاندیدا در این انتخابات شرکت کردند.

وی ادامه داد: با برگزاری الکترونیکی این انتخابات آرا باطله نداریم و درصد خطا کاهش پیدا می‌کند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که اگر شهردار نبودید به عنوان کاندیدای شورایاری محله در این انتخابات شرکت می‌کردید یا خیر، گفت: تا امروز در این انتخابات رأی نداده بودم و اگر شهردار هم نبودم با توجه به مشغله‌ها کاندید نمی‌شدم.

وی در خصوص تعیین تکلیف قانون انتخابات شورایاری‌ها نیز گفت: به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی نیازمند آئین‌نامه خاص شورایاری‌ها هستیم.

حناچی در خصوص مشارکت در این انتخابات نیز گفت: انشالله مشارکت توسط شهروندان در این انتخابات خوب خواهد بود.

همچنین امروز علی ربیعی با همراهی شهردار تهران از ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها بازدید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که کجا رأی داده‌اید؟ گفت: من در محله جوادیه رأی خود را به صندوق خواهم انداخت.

شورایاری‌ها ساختاری قانونی دارند

احمد مسجد جامعی با حضور در مسجد فخریه محله منیریه رأی خود را به صندوق انداخت. وی با اشاره به جمعیت چند میلیونی تهران و لزوم مشارکت بیشتر مردم در ادامه شهر گفت: تهران ۲۱ نماینده دارد مگر می‌شود یک شهر با بیش از ۹ میلیون نفر جمعیت را با این تعداد اداره کرد.

مسجدجامعی اظهار داشت: طبیعتاً در برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی نیاز به گروه‌هایی هست که چنین کاری را برای شهر تهران انجام دهند. شورایاری‌ها همین گروه‌ها هستند.

مسجد جامعی افزود: ۳۵۴ محله در سطح تهران موجود است. ۹ نفر عضو اصلی و ۴ نفر عضو علی البدل در هر محله انتخاب خواهند شد تا با مشارکت خود در فهم منطقه، برنامه ریزی و نظارت کمکی باشند تا مبنای فعالیت در سطح محله را ارتقا دهند.

وی تاکید کرد: فعالیت شورایاری‌ها یک ساختار قانونی دارد و در قالب مصوبات موجود می‌تواند در مدیریت محله و شهر نقش آفرین باشد.

علی رغم موانع انتخابات را برگزار کردیم

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، با حضور در مسجد فخریه با اشاره به موانعی که برای برگزاری این انتخابات به وجود آمد، اظهار داشت: به رغم موانع موجود توانستیم انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها را در ۳۵۲ محله تهران برگزار کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران افزود: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و در این دوره نیز اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم تا شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

وی با اشاره به اینکه در چند روز اخیر توجه مردم به انتخابات شورایاری‌ها بیشتر جلب شده است گفت: خوشبختانه در روزهای اخیر نگرانی که درباره برگزاری انتخابات شورایاری وجود داشت رفع شد و شهروندان می‌توانند با حضوری پررنگ در انتخابات شرکت و نقش مهمی در مدیریت محله خود داشته باشند.

وی افزود: بررسی‌های نشان می‌دهد در ساعات اولیه شروع اخذ رأی مردم پای صندوق‌ها حضور پیدا کرده‌اند و این نشان دهنده استقبال مردم از این انتخابات است.

اعطا در ادامه افزود: باید از صدا و سیما که با تبلیغات انتخابات شورایاری‌ها زمینه شرکت و حضور پررنگ مردم را فراهم کرد تشکر کنم.

سخنگوی شورای شهر تهران با تاکید بر نقش مردم در مدیریت محله گفت: با حضور شورایاران مردم در محلات در مدیریت شهری دخالت می‌کنند و این یک نقش آفرینی مؤثر از سوی افراد جامعه در مدیریت شهری در مقیاس محله است.

اعطا ادامه داد: با انتخابات شورایاری‌ها می‌توان مدیریت شهری را از سطح محله‌های پایتخت آغاز کنیم تا بتوانیم مشکلات شهری را در مقیاس محله در مدیریت شهری مطرح و آن را برطرف کنیم.

سخنگوی شواری شهر تهران گفت: از طریق شورای عالی استان‌های به دنبال تصویب قانون انتخابات شورایاری‌ها هستیم و ما در این دوره اصلاحاتی را در اساسنامه ایجاد کردیم که شورایاری‌ها به حالت داوطلبانه خود برگردد.

تمام فرایند انتخابات الکترونیکی بوده است

به گزارش مهر، محمد فرجود نیز در بازدید از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در جمع خبرنگاران گفت: این انتخابات برای اولین بار به طور تمام الکتروینک برگزار می‌شود. تمام اقدامات هیأت‌های اجرایی و نظارت از ثبت نام تا اعلام آرا الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای تسهیل در برگزاری انتخابات الکترونیک کارکنان شهرداری و همچنین داوطلبین به طور حضوری و مجازی آموزش دیده‌اند. ثبت نام‌ها به صورت الکترونیک انجام شد و پس از آن مشخصات داوطلبان برای آشنایی آنها با یکدیگر و آشنایی مردم با داوطلبان بارگذاری شد.

فرجود عنوان کرد: در حال حاضر هم مردم می‌توانند از طریق سامانه پیامکی ۱۳۷۰۰۰۰۰۷۶ اسامی و کد انتخاباتی کاندیداها را پیدا کنند. یعنی فرایند الکترونیکی بودن در تمام مراحل رعایت شده است.

وی با اشاره به بررسی روند انتخابات از طریق ویدئو کنفرانس گفت: امروز پس از ساعت ۸ صندوق‌ها وارد مدار شدند و از طریق ویدیوکنفرانس تمامی صندوق‌های شعب را کنترل و بررسی می‌کنیم. هر صندوقی که ۱۰ دقیقه عمل نکند سامانه آن را مشخص می‌کند. البته ممکن است این صندوق‌ها مشکلی نداشته باشند و فقط مراجعه کننده نداشته باشند. تا کنون فقط ۵ درصد از صندوق‌ها عمل نکرده‌اند.

فرجود عنوان کرد: تمام مناطق صندوق‌های الکترونیک پشتیبان دارند. صندوق‌های رأی آف لاین اند، ولی دستگاه‌های احراز هویت مرکزی در حال کار هستند. هر زمان صندوقی دچار مشکل شود یا کمبود داشته باشیم صندوق اضافه می‌کنیم.

نحوه رسیدگی به تخلفات

غلامحسین محمدی رئیس ستاد اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها هم در پاسخ به این سوال که مردم تخلفات احتمالی را چگونه می‌توانند گزارش دهند، به خبرنگاران گفت: این انتخابات هم مانند سایر انتخابات یک هیئت اجرایی و یک هیئت نظارت مرکزی دارد که تمامی مسائل را رصد و بررسی می‌کند. هیأت اجرایی از مجموعه شهرداری تهران هستند که با حکم شهردار تهران کارشان را شروع کردند و هیأت نظارت هم ستاد شورایاری‌های مستقر در شورای شهر تهران است. این دو هیأت نمایندگانی را در شعب اخذ رأی برای کسب گزارش تخلفات احتمالی مستقر کرده‌اند و همچنین بازرسان ستاد اجرایی برای رسیدگی به شکایات حاضر هستند و اطلاعیه‌های لازم را هم از طریق رادیو تهران اعلام می‌کنیم، اگر شهروندان عزیز مشاهده کردند بر خلاف آئین‌نامه‌ای که اعلام شده تخلفاتی در حال انجام است می‌توانند به بازرسی مستقر در شعب اخذ رأی مراجعه کنند یا اینکه به ستاد اجرایی مناطق که به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شده، اطلاع رسانی نمایند.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق شماره ۹۶۰۲۱۷۷۷ شکایات خود را مطرح کنند.

مهدی کرمی رئیس حراست شهرداری تهران هم با بیان اینکه انتخابات شورایاری‌ها نمایش کامل ثبات، آرامش و امنیت در کشور است، عنوان کرد: در حالی که در کشورهای پیرامون انتخاباتی برگزار نمی‌شود و یا در رده‌های کلان اصلی آن کشورها خبری از انتخابات نیست، ما در لایه‌های پایین جامعه و در حد محلات هم انتخابات برگزار می‌کنیم. برگزاری این انتخابات در حالی است که در صحنه بین‌الملل تلاش می‌کنند به ایران فشار وارد کنند و با تحریم شرایط کشور را سخت کنند. اما کشور ما به قدری در آرامش، ثبات و امنیت و شرایط متعادلی است که مسئولان در حال برگزاری انتخابات شوریاری در سطح محلات هستند.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات شورایاری نشان‌دهنده اوج ثبات، آرامش و سلامت و وجود یک قدرت درون‌زا در نظام جمهوری اسلامی است که با همه تلاش‌های بیرونی هیچ خللی در جریان عادی زندگی مردم در کشور ایجاد نمی‌شود.

کرمی با تأکید بر اینکه برگزاری این انتخابات یک دستاورد بسیار بزرگ است، اظهار داشت: از مجموع ۱۲ هزار و ۳۲۸ ثبت‌نامی که کاندیداهای محترم داشتند ۱۲ هزار و ۳۰ نفر تأیید شده و به مرحله رقابت وارد شدند. عمده این شهروندان محترمی که تأیید نشدند مشکل نقص مدارک داشتند. بر حسب وظیفه سوابق کاندیداها بررسی شد و کمتر از ۹۶ نفر به خاطر وجود مشکلات سابقه‌ای و آنچه که در گذشته برایشان رخ داده، رد صلاحیت شدند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر در محله‌ای یا منطقه‌ای مشکلی به وجود آمد که نیاز به اطلاع‌رسانی به نهادهای دیگر باشد همکاران اطلاع خواهند و از نهادهای دیگر برای تأمین امنیت و نظارت بر صحت انتخابات یاری خواهند گرفت. همه برای برگزاری انتخابات پاک، سالم، قانونی و منظم تلاش خواهیم کرد.

به گزارش مهر، ابراهیم شیخ نیز در بازدید از ستاد اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها گفت: برای اجرای این دوره از انتخابات نیاز داشتیم تا موضوع آموزش را با جدیت پیگیری کنیم. به ویژه اینکه برای اولین بار بود که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شد و ابزار و تجهیزات و فرآیند برگزاری انتخابات نیز کاملاً متفاوت بود.

وی ادامه داد: تمام این عوامل باعث می‌شد که ما مسأله آموزش را به عنوان یکی از مسائل محوری برگزاری انتخابات در نظر بگیریم. در مجموع آموزش‌هایی را که ارائه دادیم در چند دسته می‌توان تقسیم کرد؛ آموزش هیأت‌های اجرایی و نظارت مستقر در مناطق، آموزش کاربران سیستم و عوامل اجرایی شعب اخذ رأی و بالاخره آموزش سرگروه‌های پشتیبانی فن‌آوری اطلاعات شعب و همچنین آموزش افراد.

شیخ گفت: واقعیت این است با توجه به اینکه ما با یک جامعه گسترده مواجه بودیم چاره‌ای نداشتیم که از شیوه‌ها و روش‌های مختلف آموزشی استفاده کنیم. در این زمینه آموزش‌های حضوری، آموزش‌های کارگاهی و آموزش‌های الکترونیک با استفاده از سیستم LMS را برگزار کردیم. در مناطق همکاران‌مان را آموزش دادیم؛ بیشترین آموزش همکاران در منطقه ۴ بود که در حدود ۴۹۴ نفر آموزش دیدند و کمترین آن در منطقه ۲۱ بود که تعداد افراد آموزش‌دیده ۱۷۸ نفر بودند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: در مجموع در مناطق ۷ هزار و ۱۷۵ نفر را آموزش دادیم. به علاوه، ۲۳۰ نفر را به عنوان هیأت اجرایی آموزش دادیم. سرگروه‌های پشتیبان ۲۷۷ نفر و سرگروه‌های پشتیبان متمرکز مناطق ۷۷ نفر بودند که با مجموع اینها ۷ هزار و ۶۸۲ نفر را آموزش دادیم.

شیخ با بیان اینکه به طور کلی ۶۰ هزار و ۲۳۰ نفر ساعت آموزش ارائه دادیم، گفت: این رکوردی در برنامه‌های آموزشی است که در انتخابات شهری با آن مواجه بودیم. خوشبختانه ما اثربخشی آموزش‌ها را هم بررسی کردیم. اثربخشی آموزش‌ها نشان می‌دهد همکاران ما به توانایی، پتانسیل و درک فرایند و مراحل انتخابات دست پیدا کردند.

به طور متوسط هر محله در سطح تهران سالانه ۷۰ میلیارد تومان بودجه مصرف می‌کند

محمود میرلوحی یکی از اعضای شورای شهر تهران در جریان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرد: خانه‌ی من، کوچه و محله‌ی من است؛ نزدیک ترین واحد زندگی اجتماعی به هر فردی محله است و مشارکت در محله به معنای رفع معایب، مشکلات، بهبود و ارتقا زیست پذیری در محله است.

وی با بیان اینکه شورای شهر تهران به عنوان ستاد هیئت نظارت مرکزی و ستاد شورایاری‌ها تلاش می‌کند این دوره انتخاباتی یک گام بالاتر برگزار شود، گفت: باتوجه به اینکه شورای شهر کنونی با رأی گسترده مردمی انتخاب شد امیدواریم که مشارکت در انتخابات شورایاری محلات هم در سطح بسیار بالایی اتفاق افتد و مردم احساس کنند که برای امور محله خود مسئولیت بزرگی بر دوش دارند.

میرلوحی با تأکید براینکه اعضای شوریاری باید معتمدین متخصص و با انگیزه باشند، عنوان کرد: شورای محله شورایی است که روزانه و هرلحظه مردم حس کنند که معتمد محله خود در جمع‌شان حضور دارد. اعضای شورایاری مطالبات مردم را به دستگاه‌های اجرایی (شهردار و شورای شهر تهران) انتقال می‌دهند تا مسؤولان جهت رفع آن بکوشند.

عضو شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: به طور متوسط هر محله در سطح تهران سالانه ۷۰ میلیارد تومان بودجه مصرف می‌کند. اعضای شورایاری محلات می‌توانند موجب کاهش هزینه‌های محلات و مدیریت شهری شوند و همچنین باعث بهره برداری و ارتقا امکانات محله خواهند شد.

کد خبر 4676499

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید