مبارزه با موش های صحرایی در مزارع جنوب کرمان


مبارزه با موش های صحرایی در مزارع جنوب کرمان

از ابتدای سال جاری تا کنون در سطح 6 هزار و 850 هکتار از مزارع و باغ های جنوب کرمان بر علیه آفت موش صحرایی مبارزه صورت گرفته است.

کد خبر: 88639 ۱۳۹۸/۰۵/۱۴ ۱۱:۰۰:۳۴

از ابتدای سال جاری تا کنون در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار از مزارع و باغ های جنوب کرمان بر علیه آفت موش صحرایی مبارزه صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبی تحلیلی کرمان خبر به نقل از ایرنا، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: در چهار ماهه اول سال جاری در سطح ۶ هزار و ۸۵۰ هکتار از مزارع و باغ های جنوب کرمان بر علیه آفت موش مبارزه صورت گرفته است.

مجید فرخی افزود: بخش زیادی از این مبارزه به روش شیمیایی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان انجام شد.

وی تصریح کرد: موش صحرایی یکی از آفات مهم و خطرناک در منطقه جنوب کرمان است که خسارات بسیار زیادی به بخش کشاورزی به ویژه مزارع، باغ ها و تأسیسات آبرسانی وارد می کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیان کرد: موش ورامین (Nesokia indica) معروف به موش دُم کوتاه مهمترین گونه غالب منطقه جنوب کرمان بوده که بیشترین خسارت را وارد می کند.

وی ادامه داد: این موش با توجه به شرایط خاص منطقه در تمامی فصول سال فعال بوده که مشخصه مهم آن در باغ، وجود انبوه خاک به صورت تپه ای کوچک و هرمی شکل در جلوی سوراخ بوده و خروج این نوع موش از لانه بیشتر در شب است.

فرخی روش های کنترل این آفت را سه روش زراعی، مکانیکی و شیمیایی برشمرد و گفت: کنترل زراعی شامل شخم عمیق، کوبیدن دالان ها و لانه های موش ها، غرقاب کردن و کنترل مکانیکی با تله گذاری است.

وی افزود: استفاده از طعمه مسموم، سموم تدخینی یا سموم پودری به عنوان سه روش کنترل شیمیایی این آفت به شمار می رود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: بهترین سم برای طعمه مسموم، فسفر دوزنگ (زینک فسفاید) بوده که با استفاده از دستگاه طعمه ساز، طعمه سه درصد تهیه و در مسیر رفت و آمد موش، داخل لانه ها و کنار دالان ها قرار داده می شود که این روش مبارزه بایستی به صورت همگانی و دسته جمعی انجام شود و جمعیت قابل ملاحظه ای از آفت را کنترل کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی بایستی حتماً نوع طعمه عوض شود و در ادامه کار برای جلوگیری از طعمه گریزی بایستی از طعمه های آماده ضد انعقادی نظیر لانی رات، اکتوسین سی و کلرات استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: طعمه پاشی در بهار و تابستان هر ۱۰ روز و در پاییز و زمستان هر ۱۵ تا ۲۰ روز یک مرتبه تکرار شود و در پایان طعمه گذاری بایستی تمامی بقایای طعمه های مسموم مصرف نشده جمع آوری شود.

انتهای پیام/


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس نوشته و متن روز جهانی دوقلوها | 25 عکس نوشته و پیامک تبریک روز جهانی دوقلوها