تجهیز یک‌ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین


تجهیز یک‌ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین

مشهد- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی 5 سال گذشته بیش از یک‌ میلیون هکتار از مزارع کشاورزی و باغات کشور به سیستم آبیاری نوین مجهز شدند.

محمود حجتی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح سیستم آبیاری اراضی پایاب سد تبارک قوچان در جمع خبرنگاران افزود: با توجه رهبری، دولت و مجلس منابع مالی خوبی در زمینه آب‌ و خاک به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو تخصیص یافته و فعالیت‌ های خوبی هم انجام‌ شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما در یک اقلیم گرم و خشک قرار داشته و یک‌ سوم متوسط جهانی ریزش‌ های آسمانی را دارد اظهار داشت: متوسط بارندگی ایران حدود ۲۳۰ یا ۲۴۰ میلیمتر و در جهان ۷۵۰ میلیمتر است.

وی گفت: با توجه به وضعیت آب باید در انتقال، مهار و چگونگی استفاده آن در مزرعه راندمان آبیاری را برای بهره‌ وری بیشتر افزایش دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: در گذشته آبیاری بارانی توصیه می‌ شد اما اکنون اجرای سیستم‌ های نوین آبیاری زیرزمینی توصیه می‌ شود تا تبخیر آب نداشته و بتوانیم استفاده بهینه از آب داشته باشیم.

وی اظهار داشت: سیستم آبیاری هوشمند در برخی مناطق اجرا شده که میزان رطوبت در دل خاک را محاسبه می‌کند تا به گیاه بیش‌ از اندازه آبدهی نشود و استرس‌ های گیاه کاهش یابد.

وی با اشاره به بهره‌ برداری از یک مزرعه مادری تولید نهال و بازدید از یک شرکت دانش‌ بنیان در چناران گفت: در این مزرعه پایه‌ های مادری و پیوندکها که از گوشه و کنار دنیا جمع‌ آوری‌ شده در حال تکثیر است تا گیاهانی مقاوم به سرما، کم‌ آبی، تنش‌ ها و گیاهان پربازده داشته باشیم.

حجتی در باره طرح پایاب سد تبارک نیز افزود: این طرح از گذشته توسط وزارت نیرو پیاده شده که به‌ صورت سرجمع ۶۵۰ هکتار از اراضی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: شبکه‌ های ۳ و ۴ ، سامانه کم‌ فشار و تاجایی که مالکیت اراضی و زمین‌ ها اجازه می‌ داده است سامانه تحت‌ فشار به همت کشاورزان و بهره‌ برداران و پشتیبانی مسئولین اجرایی شده است.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری مشهد قرار دارد.

۷۵۰۱/۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل