روایت قصه های فرش دستباف در نمایشگاه ملی فرش دستباف


روایت قصه های فرش دستباف در نمایشگاه ملی فرش دستباف

دستپاک با اشاره به برپایی نمایشگاه ملی فرش دستباف ایران از روایت قصه های فرش دستباف به دو زبان فارسی و انگلیسی در این نمایشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «فرشته دستپاک» در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: جامعه فرش ایران جامعه ای متفاوت از سایر صنایع و هنرهای دستی کشور است.

رییس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: این کالا صددرصد ایرانی است و تمام تجهیزات آن از نیروی انسانی تا تجهیزات و مواد اولیه، ایرانی هستند. فرش سندی است که در طول تاریخ هویت ما را نشان می دهد و در سخت ترین شرایط جنگ جهانی، فرش دستباف توانسته است در درون تاریخ ریشه دوانده و خود را حفظ کند و به کمک اقتصاد بیاید و بیشترین جمعیت فعالان در طول تاریخ را به خود اختصاص می دهد.

وی تاکید کرد: فرش دستباف برای کمک به تولید و اشتغال همیشه درخشش خود را داشته است، به همین منظور نمایشگاه فرشی از سوم تا نهم شهریور برگزار می شود.

دستپاک تصریح کرد: این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ایران و بزرگترین نمایشگاه در تاریخ فرش دستباف است. انشاءالله بتوانیم در حد انتظار جامعه نمایشگاه متفاوتی را در معرض دید مردم قرار دهیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: بیش از 850 غرفه در این نمایشگاه دایر می شود و برای اولین بار تمامی موضوعات مربوط به فرش دستباف را رصد می کند.

وی با اشاره به نامگذاری سال با عنوان رونق تولید خاطرنشان کرد: افتتاحیه این نمایشگاه در روز سوم شهریور ماه خواهد بود. این مراسم در ساعت 10 صبح با حضور وزیر صنعت و معدن و مسئولان کشوری، سفرا، معاونان وزرا و تجار خارجی برگزار می شود.

وی با اشاره به نامگذاری هفت روز در این نمایشگاه اظهار کرد: روز اول با عنوان فرش دستباف و رونق تولید نامگذاری شده است. در این روز شاهد رونمایی از سامانه جامع آماری فرش دستباف ایران (سجا) و همچنین رونمایی از سامانه وب و دکوراسیون انواع فرش و تابلو فرش هستیم.

رییس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه شاهد برگزاری غرفه روایت قصه های فرش دستباف به دو زبان فارسی و انگلیسی هستیم. همچنین ارایه یافته های علمی در خصوص تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان از دیگر غرفه های نمایشگاه است که می تواند برای بازدیدکنندگان جذاب باشد.

این مقام مسئول در مرکز ملی فرش دستباف خاطرنشان کرد: اجرای مراحل بافت فرش دستباف به صورت آموزشی به چند زبان، نمایش کتاب های نفیس فرش دستباف، ارایه آخرین یافته های پژوهشی در فرش دستباف و ارایه آخرین اطلاعات ثبت فرش دستباف در سطح ملی و جهانی از دیگر برنامه های اولین روز از نمایشگاه فرش دستباف است.

وی از همکاری دانشگاه شهید بهشتی با مرکز ملی فرش دستباف خبر داد و گفت: ارایه آخرین یافته های علمی در زمینه تاثیر فرش دستباف بر سلامت جسم و روان با همکاری دانشگاه شهید بهشتی مد نظر قرار دارد. در این نمایشگاه پزشکانی حضور دارند که می توانند از دلایل تاثیر فرش بر سلامت خبر دهند، به همین جهت ما قصد تجاری سازی این امر را در موضوع فرش دستباف داریم. فرش دستباف می تواند تاثیر بسزایی در درمان بیماری های روانی و روحی داشته باشد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اجرای فرآیند تولید فرش در این نمایشگاه اظهار کرد: نمایش کتاب های نفیس دستباف و همچنین ثبت علایم جغرافیایی و نحوه تجاری سازی فرش دستباف برای ثبت جهانی با همکاری سازمان مالکیت معنوی قوه قضاییه از دیگر برنامه های این نمایشگاه است.

وی با اشاره به تجلیل از پیشکسوتان صنعت فرش در این نمایشگاه با بیان اینکه روز دوم نمایشگاه با عنوان فرش دستباف، آینده و صلح جهانی نامگذاری شده است، اظهار کرد: در این روز نشست تخصصی و کارگاه ملی توانمندسازی، محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری محیط کسب و کار برگزار می شود. از دیگر برنامه های این روز،‌ کارگاه آموزشی با حضور موثر نمایشگاه های فرش خارجی و داخلی است و همچنین نشستی با تجار خارجی در این نمایشگاه برگزار می شود.

وی بیمه و تضمین صادرات فرش ایران را از دیگر برنامه های نمایشگاه عنوان کرد و گفت: روز سوم (پنجم شهریور) با عنوان فرش دستباف و هویت تاریخی نامگذاری شده است، به همین منظور نشست تخصصی نقش تبلیغات و بازاریابی در فضای مجازی، آیین معرفی

منتخبان نهمین جشنواره فرش برتر برگزار می شود.

رییس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه روز چهارم (فرش دستباف، هنر زنان سرزمین مادری) نامگذاری شده است، اظهار کرد: در ششم شهریور از بانوان نمونه کارآفرین در حوزه های تولید، تجارت و صادرات فرش دستباف با عنوان بانوان سرزمین فرش تقدیر می شود.

دستپاک اظهار کرد: در این نمایشگاه راه های برون رفت از تحریم ها، مقررات گمرکی، الزامات نحوه بهره برداری از پتانسیل صادرات فرش به 15 کشور همسایه بررسی می شود، به همین منظور نشست تخصصی با این موضوعات در ششم شهریور ماه برگزار می شود.

وی با بیان اینکه شاهد حضور مقامات کشوری و فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه ملی فرش دستباف هستیم، اظهار کرد: برگزاری استارت آپ ها با موضوع بهبود فناوری در فرآیند تولید مواد اولیه مانند فرش، ابریشم، بهبود مکانیسم های پشم چینی و فرآوری ابریشم از دیگر برنامه های روز ششم شهریور است.

وی یادآور شد: تاکنون استارت آپ های جدی در فرش دستباف نداشته ایم اما از سال گذشته مرکز ملی فرش دستباف ایران اقدام به جمع آوری پیشنهادات از افراد خلاق و نوآور در این زمینه کردند، به همین منظور استارت آپی با موضوع بازنگری و توسعه روش های فناورانه برای افزایش تقاضای بازار داخلی فرش دستباف در روز ششم شهریور برگزار می شود.

دستپاک روز پنجم نمایشگاه فرش را با عنوان فرش دستباف و تجارت جهانی معرفی کرد و گفت: نشست تخصصی آشنایی با آخرین تحولات تجارت الکترونیک فرش دستباف،‌ نشست تخصصی موانع قانونی در گسترش تجارت فرش دستباف، نشست تخصصی فرش دستباف، اشتغال و توسعه اجتماعی و نشست تخصصی تاثیر اعزام هیئت تجاری در رونق صادرات فرش دستباف از جمله برنامه های روز هفتم شهریور ماه است که با حضور نمایندگان مجلس و اعضای اتاق بازرگانی برگزار می شود.

رییس مرکز ملی فرش دستباف ایران روز ششم نمایشگاه فرش دستباف را با عنوان فرش دستباف، توسعه پایدار اعلام کرد و افزود: در این روز نشست تخصصی با تولیدکنندگان فرش دستباف و دکوراسیون داران داخلی برگزار می شود تا شاهد تاثیر متقابل دانش نوین دکوراسیون و دانش تولید فرش دستباف باشیم.

وی ادامه داد: چالش ها و راهکارهای حقوقی صادرات فرش دستباف در دوران تحریم، اهمیت بایدها و فرآیندهای قانونی برای شناسنامه دار کردن فرش دستباف با حضور اساتید دانشگاهی از جمله برنامه های هشتم شهریور ماه است که در نشست تخصصی مورد بررسی قرار می گیرد.

پاکدست گفت: روز هفتم نمایشگاه فرش دستباف با عنوان فرش دستباف، نگاره ای از بهشت نامگذاری شده است. در این روز شاهد گردهمایی اتحادیه های فرش دستباف در کنار یکدیگر خواهیم بود.

وی با بیان اینکه می خواهیم کانون ها و انجمن های کارفرمایی فرش دستباف را راه اندازی کنیم، تصریح کرد: در روز نهم شهریور ماه نقش تشکل ها در ساماندهی صنعت فرش را مورد بررسی قرار می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد فعالان صنعت فرش کشور را زنان تشکیل می دهند و فرش دستباف بزرگترین صنف کشور را با جمعیت دو میلیون نفر به خود اختصاص داده است که با کمترین سرمایه گذاری ها بالاترین میزان اشتغال و سرمایه گذاری را در کشور ایجاد کردند.

افزایش بودجه بیمه قالیبافان از سوی دولت و عدم تحقق این بودجه

وی در مورد بیمه قالیبافان اظهار کرد: در اواخر سال گذشته با هماهنگی هایی که با کمیسیون تلفیق، صنایع و اقتصاد مجلس صورت گرفت، بیش از سه برابر سال 97 برای موضوع بیمه تامین اجتماعی قالیبافان اختصاص داده شد.

دستپاک اظهار کرد: 18 هزار و 188 میلیارد ریال برای بودجه بیمه قالیبافان در دولت تعیین شده است که تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: در سال 97 این مبلغ هفت هزار و 770 میلیارد ریال بود که شاهد افزایش چشمگیر این مبلغ در سال جدید هستیم.

رییس مرکز ملی فرش دستباف کشور اظهار کرد: امیدواریم در نیمه دوم سال با هماهنگی هایی که با وزارت کار و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است، رقم تعیین شده برای بیمه اختصاص یابد. در حال حاضر قالیبافان می توانند از بیمه عشایر روستایی به عنوان مُسکن استفاده کنند.

وی گفت: برای بیمه درمانی مکانیسم های دیگری نیز همچون بیمه سلامت ارایه شده است.

29 درصد صادرات فرش ایران به آمریکا

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه 80 درصد فرش تولید شده در کشور صادر می شود، اظهار کرد: از دغدغه های جدی ما در این صنف شناسنامه دار کردن فرش هاست، به همین منظور به دنبال جمع آوری نظرات اتحادیه ها و تشکل های صنفی و تعاونی ها در زمینه صدور شناسنامه فرش هستیم.

وی در مورد برنامه های صادرات فرش به کشورهای همسایه، اروپایی و آمریکایی گفت: تنها 29 درصد صادرات فرش به آمریکا صورت می گیرد و 12 درصد به کشور آلمان.

وی خاطرنشان کرد: ایران 70 درصد از فرش خود را به کشورهای دنیا صادر می کند و بیشترین انبار فرش دستباف را در آلمان داریم که البته انبارهای دیگری نیز در سایر کشورها موجود است. فرش تنها کالایی است که با وجود تحریم های نفتی همچنان صادر می شود. ترامپ به ناحق فرش دستباف را تحریم کرد، امیدواریم بتوانیم فرش دستباف را از تحریم خارج کنیم.

صادرکنندگان فرش مبادی دیگری را برای صادرات فرش شناسایی کردند

وی با بیان اینکه صادرات فرش از مبادی گمرکی مانند سال گذشته نیست، اظهار کرد: صادرکنندگان فرش مبادی دیگری را جایگزین گمرک کردند، به همین جهت ارتباط با کشورهای آ سه آن را برای ایجاد بازارهای جدید فروش فرش دستباف را در دستور کار خود قرار دادند./

پایان پیام/34

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند