سجاد خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: علیرغم وجود افراد از جناحهای مختلف در شورای اسلامی شهر و سلایق سیاسی مختلف در این نهاد مردمی، طی دو سالی که از عمر شورای پنجم گذشته، عمدتا بحثها پیرامون مسائل کارشناسی ـ مدیریتی بوده و اجازه ندادهایم سلایق سیاسی وارد تصمیمات مدیریتی شود که نمونه بارز آن نیز نبود حتی یک مورد اختلاف در طول ۲ سال اخیر بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که پروژه سبزهمیدان سالیان سال به طول انجامیده، اشتباه در تصمیمگیری گذشتگان بوده است، افزود: در گذشته تصمیم بر این بود تا بافت مرکزی شهر به یک میدانگاه شهری تبدیل شود، این در حالی است که در کشورهای توسعهیافته اروپایی، بافت شهری را با هویت تاریخی حفظ میکنند و حتی در برخی از شهرها اجازه تردد خودرو را نیز در این مناطق نمیدهند تا هویت تاریخیشان حفظ شود.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر زنجان با با یادآوری اینکه آنچه که مسلم است، این است که این تصمیمات بسیار زمانبر بوده است، تصریح کرد: تصمیماتی که در گذشته اتخاذ شده به مثابه سنگ بزرگی است که برداشته شده بود و این سنگ بزرگ متناسب با توان و بودجه مدیریت شهری نبود. از طرف دیگر، سایر ادارات درگیر در این موضوع نیز هیچ اهتمامی برای تامین منابع مالی در این قضیه نداشتند و فقط به تعریف پروژهای اکتفا کرده و خود را کنار کشیده بودند.
خدایی با اشاره به اینکه پروژه سبزهمیدان بیخ گوش بازار تعریف شده بود، ادامه داد: بازار مکانی است که از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد یک شهر یاد میشود. از طرفی بیش از ۶۰ هزار مترمربع زیربنای تجاری برای این پروژه تعریف شده بود که قطعا از چند منظر حائز اهمیت بود. اول اینکه به شدت به اقتصاد بازار صدمه میزد، دوم اینکه به طور حتم با توجه به بودجههایی که شهرداری داشت، این پروژه نمیتوانست به سرانجام برسد، به همین خاطر به دنبال سرمایهگذار بودند و پروژه به گونهای تعریف شده بود که توجیه اقتصادی برای سرمایهگذار نداشت و به طور کلی کم لن یکن تلقی شد.
آنچه که باعث طولانیتر شدن این پروژه شده بحث غیرکارشناسی بودن تصمیمات بوده است
این عضو شورای شهر زنجان با بیان اینکه واگذاری پروژه سبزهمیدان مصادف با ایام تحلیف شورای پنجم بود، اظهار کرد: با توجه به واقعیتها و توانمندیهایی که شهرداری میتوانست داشته باشد، از ابلاغ قرارداد جلوگیری کردیم و اعتقاد داشتیم که پروژه سبزهمیدان با اینکه یک طرح فاخر بود ولی هر پروژه فاخری که قابلیت عملیاتی شدن را نداشته باشد، به درد نمیخورد، بنابراین یک بازمهندسی در پروژه سبزهمیدان انجام دادیم.
وی یادآور شد: سبزهمیدان پروژهای بود که کمیسیون ماده ۵ آن اخذ نشده و به تایید شورای عالی شهرسازی نیز نرسیده بود، این در حالی است که در گذشته توسط مدیران وقت، هزینههایی در این زمینه برای پروژه مذکور انجام شده بود و بدتر از همه اینکه انتظارات مردم زنجان را نیز در این خصوص بالا برده بودند، لذا احساس کردیم که این اتفاقات نمیتواند به این شکل ادامه پیدا کند، به همین خاطر بازمهندسی این پروژه را که به تایید شورای عالی شهرسازی رسید را انجام دادیم و توانستیم کمیسیون ماده ۵ این پروژه را نیز اخذ کنیم.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر زنجان با تاکید بر اینکه آنچه که باعث طولانیتر شدن این پروژه شده است، بحث غیرکارشناسی بودن تصمیمات بوده است، بیان کرد: پروژهای که تعریف شده بود، با امکانات، بودجه و توانمندیهای شهر هیچ تناسبی نداشت، بنابراین پروژه فعلی طراحی شده و در مرحله نهایی قرار دارد و بعد از انجام تشریفات قانونی، پیمانکاری نیز برای این منظور انتخاب شده است.
برای پروژه سبزهمیدان سه نوبت مناقصه برگزار شد
خدایی با اشاره به اینکه برای پروژه سبزهمیدان سه نوبت مناقصه برگزار شد، گفت: در نوبت اول و با توجه به اینکه پروژه مذکور کامل نشده بود، شرکتکنندگان به حد نصاب نرسیدند. در نوبت دوم مناقصه پروژه سبزهمیدان نیز که به صورت EPC برگزار شد، مشکلاتی در تهیه اسناد مناقصه وجود داشت، تا جایی که سازمان بازرسی نیز به این موارد ایراد گرفت تا مناقصه مجددا تجدید شود و در مناقصه اخیر که تهیه اسناد آن هم که با نظرخواهی از کارشناسان خود سازمان بازرسی اتقاق افتاد، صحت مناقصه به تایید مراجع ذیصلاح رسید.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه آنچه که در اذهان برخی از افراد شائبه ایجاد کرده است، موضوع تفاوت قیمتهایی بود که در مناقصه قبلی و فعلی وجود دارد، افزود: در مناقصه قبلی شیوه برگزاری فرآیند مناقصه با مناقصه اخیر فرق میکرد. از آنجایی که در مناقصه قبلی گریدهای پیمانکاری در رشته ابنیه، تاسیسات و تجهیزات شهری به یک دیده بودند و مشاور هم باید یک دیده میشد، قاعدتا باید مشاور طرح با پیمانکار طرح کنسرسیوم مشترکی را تشکیل میدادند و این کنسرسیوم به طور رسمی اتفاق میافتاد و به کارفرما اعلام میشد.
خدایی ادامه داد: در مناقصه قبلی سه شرکت، الزامات حضور در مناقصه که یکی از آنها بحث کنسرسیوم بود را رعایت نکرده بود و زمانی که در پروسهای الزامات یک فرآیند رعایت نشده باشد، به طور حتم ادامه فرآیند مناقصه را نمیتوانیم داشته باشیم، به همین خاطر پاکت قیمت پیشنهادی این سه شرکت باز نشد. این در حالی است که در ارزیابی کیفی بالاتر از حد نصاب لازم امتیاز آورده بودند و این بدان معنی است که شرکت مذکور توانمندی اجرای پروژه را دارد.
بازرسی هیچوقت به بحث قیمتهای پیشنهادی از سوی شرکتکنندگان ایراد وارد نکرده است
نایبرئیس شورای اسلامی شهر زنجان متذکر شد: بازرسی هیچوقت به بحث قیمتهای پیشنهادی از سوی شرکتکنندگان ایراد وارد نکرده و ایراد وارده در خصوص فرآیند قانونی برگزاری مناقصه که همان برخورداری شرکتها از الزامات شرکت در مناقصه بود را شامل میشد که از قضا شرکت «اکسین صنعت» که جزو سه شرکتی بود که از این الزامات برخوردار نبود اما چون پایینترین قیمت را داده بود، برنده مناقصه شد که به دلیل نداشتن همین الزامات، مناقصه از سوی بازرسی ابطال و تجدید شد.
خدایی تصریح کرد: وقتی مناقصه تجدید شد، شرکتی که برنده مناقصه شده بود نیز کنار گذاشته شد. در مناقصه اخیر که پنج شرکت حضور داشتند، هر پنج شرکت در ارزیابی کیفی، امتیاز لازم را به دست آوردند و بر اساس کمیته فنی ـ بازرگانی که قیمتهای پیشنهادی را توأم با آنالیز قیمتها بررسی میکردند، پایینترین قیمت پیشنهادی مناقصهگر باید ارزیابی میشد.
وی اظهار کرد: در زمان مناقصه قبلی تا مناقصه اخیر شاهد تعدیل قیمتهای زیادی هم بودیم، خصوصا در بحث میلگرد که یکی از مصالح اصلی و پرمصرف در این پروژه بود، کاهش بسیار قابل توجهی را در قیمت میلگردها داشتیم. همچنین در بخش نوسانات قیمت بازار که در آن زمان دلار بالای ۱۵ هزار تومان بود و هماینک نزدیک به ۱۲ هزار تومان است. بیشک این موارد اثرگذاری خود را در اقلامی میگذارند که قیمتهایشان بر اساس قیمتهای روز است.
رئیس شورای اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: کمیته ارزیابی همه این موارد را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که شرکت مذکور که قیمتهای پیشنهادی خود را ارائه داده و برنده مناقصه شده است، میتواند پروژه را آغاز کند. همچنین حاشیه سودی که پیمانکار برای خود در نظر میگیرد نیز میتواند در قیمت تمام شده پروژه تاثیرگذار باشد.