هدف آمریکا از تناقض‌گویی در باره حمله به مراکز الحشد الشعبی چیست؟


هدف آمریکا از تناقض‌گویی در باره حمله به مراکز الحشد الشعبی چیست؟

بغداد – ایرنا – تنها 24 ساعت کافی بود تا سیاست یکی به نعل و یکی به میخ زدن آمریکا در قبال اتفاقاتی که در عراق در هفته های اخیر رخ داده، آشکار شود اما عده‌ای در عراق معتقدند که این تناقض گویی، هدفمند بوده و غایت نهایی آن پیشبرد مجدد طرح تجزیه عراق است.

در حالی که وزارت جنگ آمریکا (پنتاگون) در بیانیه ای دیروز سه شنبه ادعا کرد که هیچ گونه ارتباطی با حملات هوایی اخیر به مواضع، زاغه های مهمات و نیروهای تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی ندارد، کمتر از 24 ساعت پس از آن، معاون رییس جمهوری آمریکا یک موضع گیری کاملا متناقض با بیانیه پنتاگون اتخاذ کرد.

طبق بیانیه ای که کاخ سفید بعد از تماس تلفنی «مایک پنس» با «نیچروان بارزانی» رییس اقلیم کردستان عراق منتشر کرد، بار دیگر ادعاهای رژیم صهیونیستی را در توجیه حملات هوایی به مواضع و پایگاه های الحشد الشعبی تکرار و تلویحا مدعی شد که این مواضع بمباران شده، متعلق به جمهوری اسلامی ایران در عراق هستند.

کاخ سفید در بیانیه اش آورده است که معاون رییس جمهوری آمریکا از آنچه «ادامه فعالیت های گروه های شبه نظامی وابسته به ایران در عراق» خوانده، ابراز نگرانی کرده و گفته است که آمریکا درصدد اتخاذ گام هایی برای تضعیف این گروه ها در عراق است.

پنس در این گفت وگوی تلفنی، به نوعی خود را قیم عراق دانسته و در دخالتی آشکار در امور داخلی این کشور گفته است که گروه های مذکور امنیت و حاکمیت ملی عراق را تضعیف می کنند و تهدید کرده که آمریکا با این گروهها برخورد خواهد کرد.

این درحالیست که آنچه پنس از آنها به عنوان گروه های شبه نظامی وابسته به ایران یاد کرده همین تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی هستند که طبق قانون جزو نیروهای نظامند و رسمی عراق به شمار می روند و نخست وزیر عراق نیز اخیرا دستور ساماندهی تشکیلاتی دوباره آن را صادر کرده است.

اعتقاد بر این است که بخشی از این ادعاهای آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی در ادعای وابستگی این تشکیلات به جمهوری اسلامی ایران برای توجیه دخالت های خود در امور داخلی عراق و پیش بردن عراق به سمت ناآرامی مجدد و در نهایت تجزیه است.

بسیاری از رسانه ها از این تناقض گویی بین پنتاگون و کاخ سفید که تنها در کمتر از 24 ساعت در خصوص اتفاقات اخیر در عراق صورت گرفته، ابراز تعجب کرده اند.

سایت خبری «اسکای پرس» در گزارشی پیرامون این دو بیانیه آمریکایی، به این تناقض اشاره کرده و نوشته است که بعد از بمباران مواضعی در عراق، آمریکا اعلام کرده است که تدابیری پیرامون نفوذ ایران در عراق اتخاذ می کند!

این سایت خبری در ادامه آورده است در حالی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بارها هرگونه ارتباط نیروهای آمریکایی با حملات هوایی اخیر در عراق را تکذیب کرده اما کاخ سفید اعلام کرده است که واشنگتن تدابیر لازم برای محدود کردن نفوذ ایران در عراق اتخاذ می کند.

در همین چارچوب کارشناس برجسته امور راهبردی عراق در یادداشتی که بی ارتباط با ادعاهای پنس نیست بلکه به نوعی از مواضع متناقض آمریکا درباره اتفاقات اخیر عراق رمزگشایی کرده، از وجود یک توطئه بزرگ علیه عراق که بر آن «مادر توطئه ها» نام گذاشته، یاد کرده است.

سرلشکر بازنشسته «وفیق السامرایی» مشاور جلال طالبانی رییس جمهوری فقید عراق گفته است که این توطئه با مشارکت آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و برخی جریان های جدایی طلب در داخل عراق برای تجزیه عراق طراحی شده است.

یادداشت السامرایی افزوده است که هدف قرار دادن مواضع الحشد الشعبی در هفته های اخیر، هدف نهایی اش، ایجاد تنش داخلی تا رساندن آن به درگیری بین نیروهای مسلح عراق اعم از ارتش، الحشد الشعبی و دیگر نیروهای مسلح این کشور است.

به گفته وی، این روند ادامه خواهد یافت تا در نهایت «ائتلاف آمریکایی – صهیونیستی – خلیجی - جدایی طلبان عراقی» در ادامه توطئه خطرناک خود، نیروی قویتر را برای دست زدن به کودتا در داخل عراق تشویق کنند.

السامرایی، حملات پهپادی به مواضع الحشد الشعبی را سرآغاز این توطئه ذکر کرده اما گفته است که هوشیاری به موقع و بالای فرماندهان الحشد الشعبی و نیروهای مسلح و دولتمردان عراق توانسته است این توطئه را در همین آغاز ناکام بگذارد.

السامرایی تاکید کرده است که آمریکا مدیریت این توطئه را برعهده داشته و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تامین کننده مالی آن به شمار می روند و جدایی طلبان داخلی، پیاده نظام اجرای این توطئه در داخل و رژیم صهیونیستی نیز از قطب های این ائتلاف برای تجزیه عراق به شمار می روند که همه اعضای این ائتلاف در قلمداد کردن الحشد الشعبی به عنوان تهدیدی برای خود متحد هستند.

این درحالیست که برخی از کارشناسان امنیتی عراق مانند «هشام الهاشمی» معتقدند که تاکنون عوامل حمله به مواضع الحشد الشعبی توانسته اند حداقل در نوعی اختلاف افکنی در داخل تشکیلات الحشد الشعبی موفق عمل کنند.

بر خلاف ادعای این کارشناس عراقی، تشکیلات بسیج مردمی و گروه های مقاومت زیر مجموعه آن تاکنون در اتخاذ موضع واحد، هم نظر بوده و هنوز هیچ گروهی خارج از آنچه «ابومهدی المهندس» نایب رییس تشکیلات و «فالح الفیاض» رییس این تشکیلات، موضع متناقضی اتخاذ نکرده است.

با وجود این کارشناسان در این که چرا باید پنس با رییس اقلیم کردستان عراق پیرامون ادعای «اتخاذ تدابیر برای حصر نیروهای وابسته به ایران در عراق» بحث و گفت وگو کند ابراز تعجب کرده و معتقدند که اولی تر این بود که پنس این گونه ادعاها را یا مطرح نمی کرد و یا اگر قصد طرح آن را داشت با «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طرح موضوع می کرد.

نیچروان بارزانی از زمان تصدی ریاست اقلیم کردستان عراق و پیش از این وقتی که در سمت نخست وزیری اقلیم قرار داشت همواره سیاست عقلانیت و حل مشکلات با بغداد از طریق گفت وگوی سازنده در پیش گرفته است و در عین حال از دوستان نزدیک جمهوری اسلامی ایران نیز به شمار می رود./



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟