بیش از 10 کیلوگرم شاهنگبین در سروآباد برداشت شد


بیش از 10 کیلوگرم شاهنگبین در سروآباد برداشت شد

سنندج - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی سروآباد از برداشت بیش از 10 کیلوگرم شاهنگبین توسط زنبورداران این شهرستان خبر داد.

محمد رحیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کار برداشت شاهنگبین یا همان ژل رویال از کلنی های زنبور عسل از اوایل فروردین آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه داشت.

وی افزود: بیشترین میزان برداشت ژل رویال مربوط به آقای فاروق شاپری زنبوردار اهالی روستای بهرام آباد بخش مرکزی است که از ۸۰ کلنی زنبور عسل ۶ کیلوگرم شاهنگبین برداشت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: ارزش هر کیلوگرم شاهنگبین در بازار مصرف ۶۰ میلیون ریال است که به طور میانگین ۶۰۰ میلیون ریال عاید برداشت کنندگان این ماده غذایی باارزش شده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۷۲ نفر در سروآباد به شغل زنبور داری مشغول هستند و جهاد کشاورزی این شهرستان در طی سه سال گذشته در راستای توسعه زنبورداری تعداد ۱۷۲ کلنی زنبور عسل مدرن به صورت رایگان در اختیار متقاضیان این شغل قرار داده است.

رحیمی گفت: ژله رویال که به آن شاهنگبین گفته می شود با ارزش ترین محصول تولیدی از نظر زنبورداری و کلنی های زنبور عسل است که بدون تولید آن بقا کلنی زنبورعسل غیر ممکن است، این ماده ارزشمند به وسیله یک جفت غده مغزی زنبورهای کارگر پرستار در سنین ۲ تا ۱۲ روزه ترشح شده و مورد استفاده ملکه در تمام طول عمر نوزادان زنبور در مراحل اولیه است.

تولید ژله رویال یا شاهنگبین در جهان به عنوان محصول اصلی تولیدی در زنبورداری بوده و تولید عسل در درجه دوم اهمیت قرار دارد، از جمله مزایای تولید ژل رویال می توان به مصرف آن در پزشکی (تقویت سیستم ایمنی، دیابت، کم خونی، مشکلات کبدی، تعادل هورمونی، درمان نازایی، آسم و...)، بالا بودن قیمت آن نسبت به عسل (حدود ۶۰ برابر)، خرید تضمینی توسط شرکت های معتبر و تولید و برداشت آسان باعث شده است که زنبورداران به تولید آن رغبت نشان دهند.

۷۳۵۴/۹۱۰۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ظرفیت‌های معدنی برای توسعه اقتصادی در کردستان مورد استفاده قرار گیرد