کوچ پاییزه عشایر گچساران امسال بهنگام صورت می‌گیرد


کوچ پاییزه عشایر گچساران امسال بهنگام صورت می‌گیرد

صادق فاتحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاریخ کوچ پاییزه عشایر به مناطق قشلاقی هر ساله از اول مهر بود که در یک دهه گذشته گاهی تا آذر ماه نیز به تاخیر می افتاد.

وی بیان کرد: وجود آب در برخی مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بود شرایط خوبی برای زندگی عشایر در سال جاری ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود کوچ پاییزه عشایر گچساران امسال از اول مهر شروع شود.

رئیس اداره امور عشایری گچساران ابراز داشت:آماده سازی ۵۰۰ مخزن ذخیره آب آشامیدنی از خدمات انجام شده برای استقبال از عشایر این شهرستان است.

فاتحی با بیان اینکه ۵۰درصد از ۹۰۰ کیلومتر ایل راه های این شهرستان از ابتدای سال جاری تاکنون بازگشایی شده است افزود:بازگشایی بقیه راه های عشایری گچساران در دستور کار است.

وی عنوان کرد: واکسیناسیون دام عشایر، توزیع اقلام مورد نیاز مانند آرد و آبرسانی سیار از دیگر برنامه های خدمات رسانی برای رفاه عشایر است.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

این قشر مولد سالانه ۲هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترکهای قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

۸۱۴۳/۶۱۱۰


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سانسور تصویر غلامرضا تختی در بنرهای شهرداری تهران/ عکس