تفاهم‌نامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مجمع خیران 


تفاهم‌نامه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با مجمع خیران 

مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: در حاشیه بیست ‌و هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانشجویان دانشگاه‌های فنی ‌و حرفه‌ای سراسر کشور، تفاهم‌نامه دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی با مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی برای احداث سالن ورزشی دانشکده فنی شهید منتظری مشهد منعقد شد.  

در این مراسم اعضای مجمع خیران توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استان، «ابراهیم صالحی عمران» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور و «محسن حداد سبزوار» رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در دفتر مجمع خیران حضور یافتند. به ‌گفته رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برای توسعه در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب‌تری برای توسعه کمی و کیفی آموزش‌های مهارتی داریم. «ابراهیم صالحی عمران» گفت: کار کردن با دانشجو، تدریس و پژوهش سختی‌های خود را دارد و فعالیت‌های پژوهشی و فرهنگی برای ما ارزشمند است.

به گفته وی، بیش از ۷۰ درصد از دانش‌آموزان در سیستم‌های آموزشی دنیا وارد رشته‌های فنی می‌شوند و کمتر از ۳۰ درصد رشته‌هایی مانند علوم تجربی و انسانی را انتخاب می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما این گونه نیست. صالحی عمران بیان کرد: در تمام دنیا در رشته‌های مهارتی و فنی‌ و حرفه‌ای سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام می‌دهند. اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم نیازمند سرمایه‌گذاری در کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تربیت مربی و استاد برای آموزش فنی و مهارتی هستیم و این کار فقط مستلزم سرمایه‌گذاری از طرف مسئولان سیاسی، دولتی و بخش‌های خصوصی است.

وی افزود: دولت و وزارت علوم تمرکز را به‌ سمت توسعه آموزش برده است. ما حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای ۱۲۰۰ کارگاهی که در اختیار داریم، نیازمندیم. دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی دانشگاهی متفاوت با کارآفرینی و خلاقیت و از نسل سوم است. این دانشگاه تلاش می‌کند از طریق تربیت تکنسین‌های ماهر، شایسته و کارآفرین و نیز تعامل با مراکز صنعتی و بخش‌های دولتی، ایجاد زمینه‌های لازم برای کسب مهارت‌ها، ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای جوانان این مرز و بوم را سرلوحه برنامه‌های خود قرار بدهد.

سابقه تاسیس دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای در خراسان رضوی به سال دهه ۴۰ شمسی برمی‌گردد. اولین بار در آن سال‌ها دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ‌عنوان «انستیتوی تکنولوژی» با ۴۸ دانشجو در رشته‌های برق و مکانیک در قسمتی از هنرستان صنعتی مشهد واقع در میدان دکتر شریعتی گشایش یافت و به‌ تدریج توسعه پیدا کرد. سال ۱۳۵۵ رشته صنایع الکترونیک، راه‌ و ساختمان، تاسیسات حرارتی، معماری و صنایع غذایی اضافه شد. با افزایش آمار دانشجویان و ضرورت توسعه افزایش فضاهای دانشجویی این دانشگاه به محل علمی واقع در شهر مشهد، ابتدای بلوار پیروزی به مساحت ۱۲ هکتار نقل مکان کرد.

با صرف اعتبارات پیش‌بینی شده به تدریج ساختمان‌های اداری، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های خاص احداث شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای خراسان رضوی دارای ۱۱ دانشکده و آموزشکده با بیش از ۱۴ هزار دانشجو پسر و دختر در ۹۸ کد رشته مقطع کاردانی و ۵۶ کدرشته مقطع کارشناسی در شهرستان‌های مشهد، نیشابور، سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و قوچان به‌عنوان یک مجموعه اشتغال‌زا و کارآفرین نسبت به تربیت مهندس و تکنسین‌های کارگاهی ماهر در رشته‌های فنی، مهندسی، علوم انسانی، هنر و کشاورزی مورد نیاز کشور اقدام کرده است.

کد خبر 453387

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان