تدارک موسسات قرآنی برای ماه محرم/بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین وجوه مثبت، ابهاماتی دارد


تدارک موسسات قرآنی برای ماه محرم/بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عین وجوه مثبت، ابهاماتی دارد

محمدی با اشاره به برنامه‌های ایام محرم اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، گفت: بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اتحادیه مدغم اگرچه التهاباتی دارد اما سبب خروج از فضای التهاب شد.نباید هیچ دستگاه و نهادی جز مجمع عمومی اتحادیه را منحل یا مدغم کند.

«حسن محمدی» در گفت وگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، با اشاره به برنامه‌های پیش روی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، اظهار کرد: موسسات عضو اتحادیه با وجودی که محور فعالیت‌هایشان قرآنی است، اما در حوزه عترت هم فعال هستند و بسته به مناسبت‌های مختلف برنامه‌ ها و فعالیت هایی دارند، در این راستا ماه محرم نیز یکی از زمان‌هایی محسوب می‌شود که موسسات قرآن و عترت فعالیت چشمگیری دارند.

مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور ادامه داد: این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقات قرآن و عترت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط با تبیین مکتب عاشورا برای قرآن‌آموزان می‌شود، البته فعالیت‌های دیگر هم به تناسب شرایط و امکانات هر موسسه برگزار می‌شود، مخاطبان ما در این ایام عموما بیشتر می شوند.

وی تصریح کرد: اکثر موسسات به دلیل برخورداری از مکان برای انجام فعالیت‌های فرهنگی‌، به مقتضای این ایام برنامه‌های مختلفی را تدارک می‌بینند، چنان که کلاس های مداحی در موسسات برگزار می شود و بسیاری از مداحان اهل بیت(ع) در موسسات ما تربیت شده اند، از سوی دیگر حتی اگر به طور ویژه در این ایام کلاس برگزار نشود خود قرآن‌آموزان دور هم جمع شده و در محرم هیاتی را همنام موسسه تشکیل می‌دهند.

محمدی در مورد الزامات برگزاری مجلس عزای امام حسین(ع) و تناسب شعور و شور در این آئین ها، تاکید کرد: من با دیدگاه بالا پایینی که معتقد است اگر مثلا شور باشد، شعور کم می شود یا اگر شعور باشد شور کاهش می یابد مخالفم، به اعتقاد من و با توجه به تجربه‌ای که داشتم این دو باید با هم در مراسم عزاداری اهل بیت(ع) دیده شوند. این چنین نیست که یکی را افزایش بدهیم و دیگری کاهش یابد، نباید یک طرف سبب غفلت از طرف دیگر شود.

وی ادامه داد: اگر به برنامه‌های مختلف روضه‌خوانی و آنچه که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است، توجه و تعقل و شعور را در بستر عزاداری لحاظ کنیم، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر این مجالس به لحاظ محتوایی خواهیم شد به ویژه با استعانت از جلسات سخنرانی پرمغز و ترویج سیر مطالعاتی در ایام محرم که تاثیر بسزایی در این باره دارد.

محمدی افزود: البته این رویکرد یعنی همگامی شور و شعور در سیر عزاداری‌ها، چند سالی است که چندان مورد توجه نبود اما اخیرا با توصیه بزرگان و دلسوزان این حوزه، مجالس عموما از وجاهت برخوردار هستند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود و در پاسخ به پرسشی در مورد اتحادیه «مدغم»، گفت: به هرحال اینکه بالاخره بیانیه‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شد، اقدامی قابل توجه است، البته بیانیه قطعا نقاط قوت و ضعف دارد اما با این وجود برآیند بیانیه با توجه به نیت خیر شورا و دبیر شورا، سبب می شود که ارزیابی مثبتی داشته باشیم چراکه به هر صورت فضای قرآنی از التهاب خارج می‌شود. البته این بیانیه در مورد اتحادیه استانی تکلیف را به صورت دقیق مشخص نکرده است و از جمله اینکه باید پرسید: بعد از سه ماه تکلیف اتحادیه های استانی دقیقا چیست؟

محمدی در ادامه اظهار کرد: انتظار می‌رفت که بیانیه متقن تر منتشر شود، از سوی دیگر من عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم و در جلسه 44 شورا، اصل موضوع ادغام رای نیاورد اما در بیانیه باز الزام به ادغام شد؛ اما با همه این مباحث کلیت آن را مثبت می دانم، البته نامه‌نگاری‌هایی داشتیم تا برخی ابهامات روشن شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقی که در ساختار اتحادیه باید بیفتد، آن است که تصمیم گیری قطعی در مورد مواضع و سیاست اتحادیه، صرفا بر عهده مجمع عمومی باشد نَه هیچ نهاد و دستگاه و سازمان دیگر، یعنی هیچ دستگاه و سازمانی نمی تواند اتحادیه را به ادغام و انحلال ملزم کند جز مجمع عمومی. در نتیجه ما بیانیه را بعد از روشن شدن ابهاماتی که اشاره داشتم، به مجمع عمومی می دهیم و هرچه آنجا مطرح و تایید شد، انجام می شود.

پایان پیام/248

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خروجی غفلت از فضای مجازی در کف خیابان خود را نشان می دهد