کاروانسرای گلشن اثری ملی اما بدون شیء تاریخی


کاروانسرای گلشن اثری ملی اما بدون شیء تاریخی

همدان- ایرنا- کاروانسرای گلشن همدان در فهرست آثار ملی میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است اما تاکنون هیچ گونه شیء تاریخی و یا باستانی از این محل کشف نشده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به درج اخباری در برخی از رسانه های محلی در خصوص ناپدید شدن سماور تاریخی کاروانسرای گلشن گفت: کاروانسرای گلشن هیچگونه شیء تاریخی ندارد و اختلافات کسبه و هیات امنای این کاروانسرای تاریخی، موجب انعکاس برخی اخبار کذب شده است.

احمد ترابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فزود: کاروانسرای گلشن در بافت قدیمی بازار همدان قرار دارد و سال گذشته توسط میراث فرهنگی مرمت شد و تاکنون هیچ گونه شیء تاریخی و باستانی در آن کشف نشده است.

وی با اشاره به اینکه این کاروانسرا چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، عنوان کرد: هرگونه تخریب و یا حفاری غیر مجاز در آن با برخورد قانونی مواجه می شود.

ترابی اظهار داشت: این کاروانسرا سال گذشته نیز با نظارت میراث فرهنگی و با اعتبار چهار میلیارد ریال مرمت شد که ۲ میلیارد ریال آن را مالکان و کسبه آن تامین کردند.

وی بیان کرد: گفته می شود یک سماور و تعدادی استکان و نعلبکی در این کاروانسرا وجود داشته که در مراسم های مذهبی از آن مورد استفاده قرار می گرفت.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این سماور و ظرف ها قدمت تاریخی آن چنانی ندارند اما اگر متعلق به کاروانسرا باشند باید برای حفظ میراث کاروانسرا، از آن محافظت کرد.

ترابی با بیان اینکه اختلافات هیات امنا و کسبه این کاروانسرا موجب شده پای میراث فرهنگی را به میان آورند، تاکید کرد: میراث فرهنگی اقدامات لازم را برای حفظ آثار ملی همچون کاروانسرای گلشن با جدیت در دستور کار دارد.

سماور کاروانسرای گلشن پیدا شد

اما مالک یکی از مغازه های این کاروانسرا به خبرنگار ایرنا گفت: سماور کاروانسرای گلشن گم نشده و نزدیک به ۳۵ سال است که از آن محافظت می شود.

این کسبه همدانی که از ذکر نام خود خودداری کرد و خواست نامش منعکس نشود افزود: برخی به دنبال سوء استفاده و تصاحب این سماور هستند، اما در نظر دارم از طریق مراجع قانونی و با نظارت میراث فرهنگی، میراث کاروانسرا را حفظ کنم.

وی اظهار داشت: این سماور از جنس برنج است، ۳۰ لیتر گنجایش دارد و با استفاده از زغال آب را به جوش می آورد.

این کسبه همدانی با اشاره به اینکه این سماور وقف کاروانسرا شده است و در مراسم های مذهبی از آن استفاده می شد، ادامه داد: شاید قدمت تاریخی و ساخت این سماور به ۶۰ سال برسد.

وی که ۴۰ سال در این کاروانسرا حجره دارد ادامه داد: برخی از مالکان حجره های این کاروانسرا، به صورت غیرقانونی زیرزمین ساخته و یا ساخت و سازهای غیر مجاز کرده اند، که ممکن است معماری ساختمان کاروانسرا را با خطر مواجه کند.

کاروانسرای گلشن متعلق به اوایل دوره قاجار در بازار تاریخی همدان قرار دارد و باقی مانده دوره صفویه است، این کاروانسرا یکی از ۱۰ کاروانسرای همدان است که به واسطه‌ قرار گرفتنش در کنار بازار تاریخی همدان، مرکز تجاری شهرهایی مانند زنجان، کردستان و کرمانشاه بوده و در آن زمان از آن، کالاهای تجاری مانند فرش، به خارج از کشور صادر می شد.

اکنون نیز در این کاروانسرای قاجاری مشاغل مختلف مانند انبار اجناس مختلف، خرید و فروش فرش، کاغذ و کفش فعالیت دارند.

کاروانسراهای بانک، گلشن، حسینخانی، روحیه، زغالی، میرزا کاظم، نو، یعقوب یاری، قبله و شریفیه از مهمترین کاروانسراهای شهر همدان هستند.

۹۹۰۴/۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خداحافظی دسته جمعی از تیم ملی