پرونده بدهی‌های شهرداری تهران و صف‌آرایی در فضای مجازی


پرونده بدهی‌های شهرداری تهران و صف‌آرایی در فضای مجازی

تهران-ایرنا- پرونده بدهی‌های کلان شهرداری تهران، در دوران مسوولیت «محمدباقر قالیباف»، محور صف بندی‌ ها در شبکه اجتماعی در 48 ساعت گذشته شده است.

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، جدال بر سر تکلیف پرونده بدهی‌های شهرداری تهران و صف بندی حامیان شهردار پیشین و شهردار فعلی، موضوعی بود مسوولان و کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۴۸ ساعت گذشته به آن پرداختند و هرکدام از مواضع یکی از طرفین، دفاع کردند. همچنین سفر «پیروز حناچی» شهردار تهران به کشور آلمان و تلاش‌های بی‌سرانجام مقامات آمریکایی برای ممانعت از این سفر نیز مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت.

پرونده بدهی‌های شهرداری تهران زیر نگاه کاربران

در ۴۸ ساعت گذشته، شبکه اجتماعی توئیتر به محلی برای رودرو قرار گرفتن موافقان و مخالفان «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران و «پیروز حناچی» شهردار فعلی تهران شده است. موضوع این رودرویی نیز همچنان بحث بدهی‌های شهرداری تهران است. در حالی که قالیباف در حال انتشار توئیت‌هایی درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی است ، منتقدین وی، بار دیگر بحث نامه بدهی‌های شهرداری تهران در زمان مدیریت وی را پیش کشیده و خواستار رسیدگی منصفانه به این پرونده شدند. در مقابل، گروهی نیز از فرصت غیبت «پیروز حناچی» و سفر وی به آلمان بهره جسته و بحث بدهی‌های شهرداری تهران را به منزله تشویش افکار عمومی تلقی کردند.

«مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی نوشت: «از آقای رئیسی (به تعبیر عده‌ای ذوالقرنین) می‌خواهم دستور دهند برای اجرای عدالت به اختلاف ۵۳ هزار میلیاردی بدهی قبلی شهرداری تهران (ادعای ۱۶هزارمیلیاردی قالیباف و ۶۹هزار میلیاردی حناچی) رسیدگی شود. هرچند نباید این موضوع درفضای مجازی تحت الشعاع ازدواج باورنکردنی دختربچه ۹ ساله قرار گیرد».

«رحمت الله بیگدلی» یکی از فعالین اصلاح طلب نیز با همین رویکرد به بحث وارد شد و در توئیتی نوشت: «قالیباف‌ بدهی ۶۹‌ هزار میلیاردی را تکذیب و حناچی تایید می‌کند! دستگاه قضا دروغگو را مشخص‌، محکوم و مجازات کند! رسیدگی شفاف به‌ این پرونده نشان خواهد که جناب رییسی‌ چقدر در مبارزه با تخلف و فساد جدی و صادق است!»

برخی از روزنامه‌نگاران نیز تلاش کردند در رشته توئیت‌هایی، افشاگری‌های جدیدی را علیه عملکرد شهردار پیشین تهران منتشر نمایند. در این رشته توئیت‌ها به بحث‌هایی همچون واسپاری‌های غیرمجاز مناقصه‌های شهرداری تهران و ادعای پرداخت‌های غیرقانونی به برخی تشکل‌های مردم نهاد، اشاره کردند. این توئیت‌ها توسط برخی از اعضای شورای شهر تهران، بازنشر داده شد.

در مقابل موافقان قالیباف تلاش کردند از عملکرد وی دفاع کنند. برخی از فعالین سیاسی هوادار شهردار پیشین تهران، شورای شهر و شهرداری فعلی را متهم کردند که در تلاش برای اجرای پروژه حذف قالیباف هستند. آنان مدعی شدند که شهرداری تهران سندی برای اتهمات مالی خود ندارند. کاربری با اشاره به همین موضوع توئیت کرد که با تشکیل دادگاه علنی به شهردار پیشین تهران فرصت دهید تا از این اتهامات دفاع کند. همچنین انجام «مناظره» در برابر افکار عمومی از دیگر خواست‌های این گروه برای روشن شدن حقیقت است.

این گروه معتقدند که اصلاح طلبان در بحث تحقیق و تفحص دچار استانداردهای دوگانه هستند و در حالی که مخالفت خود را با تحقیق و تفحص از سازمان‌های دولتی نشان می‌دهند، برای تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران در دوران مدیریت محمدباقر قالیباف، فشار حداکثری وارد می‌کنند.

اما هر دو گروه از استانداردهای دوگانه رسانه‌ها، انتقاد می‌کنند. هم اصلاح طلبان و هم اصولگرایان، رسانه‌های جناج مقابل خود را متهم می‌کنند که در حال وارد کردن فشار و تهمت زنی به جناح مخالف هستند و بهتر است رویکرد خود را تغییر دهند.

حمایت قاطع از شهردار تهران

به رغم تلاش‌های مقامات آمریکایی، برای تحریم «پیروز حناچی» و ممانعت از حضور وی در شهر برلین، مسوولان و کاربران شبکه اجتماعی توئیتر از وی حمایت قاطعی کردند. «شهربانو امانی» از اعضای شورای شهر تهران در توئیتی نوشت: «درخواست تحریم پیروز حناچی، شهردار منتخب مردم تهران از سوی یک مقام آمریکایی مانند تحریم جواد ظریف اقدامی شرم‌آور و خلاف عرف بین‌المللی بوده که ازسوی افکار عمومی نیز محکوم است».

«غلامحسین محمدی» مشاور شهردار تهران و رییس مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران هم در توئیت خود ضمن گزارش حضور شهردار تهران در شهر برلین، آورد: «سفیر آمریکا در آلمان در آستانه ورود حناچی به برلین خواستار تحریم وی شد. همانطور که پیش بینی شده بود آمریکا از سفر موثر شهردار تهران به اروپا با وجود تحریمها و فشار حداکثری بر دولت و ملت ایران عصبانی است. دیدارها و گفتگوها حاکی از اراده اروپاییها برای کار جدی با شهر تهران است».

«سید مجتنبی تقوی نژاد» معاون مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز در توئیت خود نوشت: «سفر حناچی به برلین و گسترشِ دیپلماسی شهری ذیل دیپلماسی عمومی، تقویت صدای ایران است؛ خاصه در زمانه‌ی تلاش برای خاموشیِ این صدای ماندگار.»

در عین حال برخی کاربران، ضمن اشاره به حملات هفته قبل به شهردار تهران، به این موضوع توجه نشان دادند که گویی دلواپسان داخلی، همگام با دشمنان خارجی، در حال وارد کردن فشار رسانه‌ای بر شهردار تهران هستند. کاربری نیز به طنز نوشت که حناچی هم در داخل مورد هجمه گروهی قرار دارد و هم مقامات آمریکایی در حال حمله به او هستند.

کاربری هم به این نکته اشاره کرد که آمریکایی با چه هدفی به شهردار تهران حمله می‌کنند؟ مگر قرار است شهردار تهران چه اقدامی در اروپا صورت دهد که موجب وحشت مقامات آمریکایی شده است؟

یک کاربر هم در توئیت خود یادآور شد که تنها مقامات آمریکایی ایجاد فاصله میان مسوولان ایرانی و مقامات اروپایی است.

در توئیتی نیز می‌خوانیم که اگر به حناچی هر تهمتی زده شود و هر مانعی که در برابر اقدامات وی صورت گیرد، او به کار خود با شهرداری تهران، با قدرت ادامه خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال