نقش مسجد «فیصل» در شکوفایی علوم اجتماعی در پاکستان


نقش مسجد «فیصل» در شکوفایی علوم اجتماعی در پاکستان

مسجد «فیصل» در پاکستان با یکی از فعال‌ترین مراکز تحقیقاتی در زمینه‌های شریعت، مذهب و علوم اجتماعی به مکانی اثرگذار و جریان‌ساز تبدیل شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از «thenews»،مسجد «فیصل» در پاکستان فقط مکانی برای عبادت نیست چرا که یکی از فعال ترین مراکز تحقیقاتی با تمرکز بر روابط بین الملل، شریعت، مذهب و علوم اجتماعی بخشی از این مسجد است که در محوطه پشتی آن قرار دارد.

موسسه گفتگو و تحقیقات بین المللی اقبال مدت ها است که روایت های سیاسی و گفتمان های ملی را به شیوه ای شکل داده که جای محکمی برای پاکستان در جهان سیاست باز کرده است.

این موسسه تحت نظارت پروفسور « Husanul Amin»،هیچ گونه رقیبی در اسلام آباد ندارد زیرا به‌روزترین گرایش های بین المللی و سیاسی در آن مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

اما باز هم پرفسور امین چندان درباره آینده علوم اجتماعی در پاکستان خوشبین نیست چرا که به گفته او حجم ژورنال های تحقیقاتی در زمینه علوم اجتمای بسیار محدود است.

امین می گوید :پس از 11 سپتامبر، بودجه زیادی برای تحقیق در زمینه موضوعات مرتبط با امنیت اختصاص داده شد در حالی که مباحث بسیار خوبی در رابطه با فرهنگ و سیاست وجود دارد که همچنان در دست تحقیق باقی مانده است و بودجه ای برای آنها وجود ندارد.

رئیس موسسه گفتگو و تحقیقات بین المللی اقبال تاکید دارد: تصمیم گیرندگان در کشور باید این جنبه ها را در ذهن داشته باشند و رویکرد خود را نسبت به امور جاری، کمی تغییر دهند.

پروفسور امین این موسسه را پرتوی از نور از مسجد فیصل می داند که می تواند پاکستان را در امور مذهبی، علوم اجتماعی و روابط بین الملل چند گام به جلو ببرد.

پایان پیام/7

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

استقبال از ماه محرم در مسجد «امام حسن عسکری(ع)»