آغاز به‌کار فاز اول طرح ملی پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران «فهما»


آغاز به‌کار فاز اول طرح ملی پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران «فهما»

فاز اول طرح ملی پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران «فهما» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک بازه زمانی 110 روزه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، اعضای شورای سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار کردند.

در این نشست هر یک از اعضای شورای سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» به ترتیب گزارش‌های مربوط به این طرح ملی را ارائه کردند که به شرح ذیل است:

شبکه عظیم مساجد در طول تاریخ به عنوان اصیل‌ترین، باسابقه‌ترین، بزرگترین، گسترده‌‌ترین، مویرگی‌ترین و موثرترین پایگاه دینی و معنوی، نقش بی‌بدیلی را در بسیاری از حوزه‌ها به ویژه در حوزه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی ایفا کرده است و قطعا تحقق مطالبات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح شده، نقش محوری و مهمی دارد.

پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران با عنوان اختصاری «فهما» طرحی است که براساس ایجاد یک فضای هدایتی، هماهنگ‌کننده، برنامه محور، انسجام‌بخش، نشاط آفرین و تحول‌گرا، رقابتی و برانگیزاننده با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و فن آوری‌های نوین به صورت یک شتاب‌دهنده درصدد احیای کارکرد رونق بخشی و اثربخشی فرهنگی، اجتماعی مساجد طراز در الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و همخوان با شرایط فرهنگی کشور است.

براساس این طرح سالانه با تعریف شاخص‌هایی اقدام به ریل‌گذاری مسیر حرکت کانون‌ها کرده و با ابزارسازی در بسته فضای مجازی و شبکه‌سازی حقیقی در دو محور جغرافیای فرهنگی و تخصصی اقدام به هدایت کانون‌ها نموده و با رصد و پالایش منظم، جریان حرکت کانون‌ها، کنترل و هدایت شده و در پایان دوره سالانه همزمان با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ضمن رتبه‌بندی کانون‌ها در سطوح تخصصی (مانند سرود، تئاتر و دیگر رشته‌ها) و جغرافیایی (شهر، روستا، شهرستان، استان و کشور) از کانون‌های برتر و فعالیت‌های برتر با اهدای نشان و لوح سپاس تقدیر شود.

براساس این طرح هر ساله برترین استان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد در شب ولادت (حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها) که ولادت حضرت امام خمینی (ره) هم با این مناسبت مصادف شده است معرفی می‌شود.

همچنین شهرها، شهرستان‌ها، استان برتر با اختصاص نشان پایتختی و هدایای حمایتی تقدیر می‌گردد. البته شاخص‌ترین استان به عنوان پایتخت (یک ساله) و بالغ بر 9 استان دیگر هم هر یک به جهت فعالیت در یک حوزه خاص همانند قرآن و عترت، سرود، تئاتر، کتاب و کتابخوانی، رسانه و فضای مجازی و.... تقدیر می‌شوند.

جهت تدوین شاخص‌سازی سال 98 ابتدا 16 شاخص اصلی و 80 شاخص فرعی طی دو مرحله تدوین شد و پس از کارشناسی، 8 شاخص اصلی و 34 شاخص فرعی در اولویت اقدام برای اولین بار در سال 98 تخصیص یافت. سپس با بهره‌گیری از روش‌های استاندارد و به منظور تعیین وزن و اولویت هر شاخص، مقایسه زوجی دو به دو انجام شده است.

طرح حاضر در قالب یک شبکه منسجم و فراگیر در عرصه فرهنگ دینی و همچنین جریان‌ساز در عرصه همزیستی مومنانه و خانواده محور و مسجد پایه است.

براساس نظام «فهما» حمایت از فعالیت‌های کانونی فقط بر اساس ارزیابی‌های دقیق سیستمی و میدانی است.

به عبارتی هر کانونی که بیشتر فعالیت و بیشترین تراکنش سیستمی را داشته باشد از حمایت‌های بیشتری برخوردار می‌شود.

این گزارش می افزاید: کمیته‌های شش گانه پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران «فهما» به شرح ذیل هستند:

کمیته محتوایی با محوریت معاونت فرهنگی و هنری

کمیته پشتیبانی (فنی و مالی) با محوریت معاونت پشتیبانی و توسعه منابع

کمیته تدوین شاخص‌ها و فرآیندها با محوریت اداره کل برنامه‌ریزی و ارزیابی عملکرد

کمیته پایش و کنترل با محوریت معاونت ساماندهی و شبکه سازی

کمیته ارتباطات و اطلاع‌رسانی با محوریت اداره کل هماهنگی امور ستادی و ریاست

کمیته هماهنگی استان‌ها با محوریت اداره کل حقوقی و امور استان

گفتنی است، در پایان این نشست با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسما فاز اول رویداد ملی پایتخت فرهنگ هنر مساجد ایران «فهما» در یک بازه زمانی 110 روز آغاز به کار کرد.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / اظهارات جواد خیابانی درباره واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال