یادگاری با ارزش‌تر از جان


یادگاری با ارزش‌تر از جان

شیراز- ایرنا- مادر شهید سرلشکر خلبان عباس دوران از شهدای دوران دفاع مقدس، در حالیکه بیش از سه دهه از آسمانی شدن فرزند دلاورش می گذرد اما دل او در ایام دوری از دوران با یادگاری از او که آن را با ارزش تر از جان توصیف می کند، آرامش می گیرد.

بانو ایران افراسیابی سه‌شنبه (سی ام مهرماه ۹۸) در خانه ساده و کوچک اما باصفای خود میزبان اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه استان فارس بود.

این مادر شهید سرافراز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی به استقبال میهمانان خود رفت و در را به روی آنان گشود که خاطره بازگشت فرزندش از ماموریت هوایی برایش تداعی شده و چشمانش اشکبار بود.

در میان وسایل ساده خانه این بانوی فداکار، یک کلاه که در بالای عکس شهید دوران آویخته شده بود بیش از هرچیز دیگری خودنمایی می‌کرد.
مادر شهید دوران در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در جلسه در مورد این کلاه گفت: این کلاه متعلق به فرزند شهیدم است و تاکنون چند نفر از من خواسته‌اند که آن را به عنوان یادگاری داشته باشند اما من گفته‌ام که حاضرم جانم را بدهم اما این کلاه را از دست ندهم، این یادگاری ارزشمند از فرزندم است و آن را بیش از جانم دوست دارم.
دبیر حزب اعتدال و توسعه فارس هم در این دیدار ضمن ابلاغ سلام دکتر محمد باقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، گفت: مادر شهید دوران، اسطوره مادران کشورمان است و استان فارس و شهر شیراز به واسطه شهدایی مانند شهید دوران و خانواده آنها به یک سرزمین خاص تبدیل شده است.
سید میراعظم هاشمی افزود: شهدا در راه دفاع از کشور و انقلاب از جان و هستی خود گذشته‌اند و بنابراین تجلیل از مقام شامخ شهدا و تکریم خانواده معزز آنها وظیفه همگان است.

شهیدعباس دوران در بیستم مهرماه سال ۱۳۲۹ خورشیدی در شهر شیراز دیده به جهان گشود و دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در این شهر گذراند.
وی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۴۹به دلیل علاقه ای که به یادگیری فن خلبانی و خدمت به میهن داشت وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شد و پس از سپری کردن دوره مقدماتی پرواز در ایران برای ادامه تحصیل و فراگیری دوره تکمیلی خلبانی به کشور آمریکا عزیمت کرد.
این امیر سرافراز ارتش اسلام، با توجه به استعداد فوق العاده، در کم ترین زمان ممکن موفق به اخذ نشان و گواهینامه خلبانی شد و در سال ۱۳۵۱ به ایران بازگشت و با درجه ستواندومی در پایگاه هوایی همدان مشغول خدمت شد.
شهید دوران در شهریور سال ۱۳۵۹ همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در پست افسر خلبان شکاری و معاونت عملیات فرماندهی پایگاه سوم شکاری (شهید نوژه) انجام وظیفه می ‏کرد.

سرلشکر خلبان شهید عباس دوران در سی و یکم تیرماه سال ۱۳۶۱ در عملیاتی استشهادی با هدف ناامن کردن شهر بغداد برای برگزاری کنفرانس سران کشورهای غیرمتعهد، مانع رسیدن صدام به اهدافش شد.
دوران، در سال‌های آغاز دوران دفاع مقدس صدها عملیات و پرواز موفق برون مرزی داشت و هنگامی که صدام رئیس رژیم بعث عراق برای میزبانی از اجلاس سران عدم تعهد آماده می‌شد و اعلام کرده بود که هیچ خلبان ایرانی جرات نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را ندارد، او ماموریت یافت تا عملیاتی را برای جلوگیری از تشکیل کنفرانس سران غیرمتعهدها در عراق انجام دهد.
هدف عملیات شهادت‌طلبی دوران، بمباران پالایشگاه الدوره بغداد، نیروگاه اتمی بغداد و پایگاه الرشید یا ساختمان هتل اجلاس عدم تعهد بود که با موفقیت انجام شد، در این عملیات موفق هواپیمای قهرمان و خلبان ایرانی مورد اصابت چندین گلوله ضدهوایی قرار گرفت به گونه‌ای که از انتهای جنگنده تا محل قرار گرفتن کابین خلبان شعله ور شد و متعاقب آن خلبان کابین عقب، دستگیره خروج اضطراری را کشیده و از جنگنده خارج شد اما عباس دوران با صرف نظر کردن از خروج اضطراری، هواپیمای صدمه دیده خود را که در آتش می‌سوخت، با هدف ناامن جلوه دادن شهر بغداد، به هتل محل برگزاری هفتمین دوره اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها کوبید و مانع از برگزاری این اجلاس در کشور عراق شد.

بقایای پیکر پاک و مطهر شهید سرلشکر خلبان عباس دوران در سال ۸۳ و پس از ۲۲ سال دوری از وطن به کشور بازگشت و در زادگاهش شیراز به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی