حرکت در جاده مرگ!


حرکت در جاده مرگ!

در منطقه طارم سفلی چهار دهستان وجود دارد؛ دهستان چوقور فقیرترین و محروم‌ترین دهستان این منطقه است و حرف در خصوص وضعیت بغرنج این دهستان و جاده‌های آن بسیار گفته‌اند؛ به‌راستی دهستان چوقور هیچ سهمی از بودجه کشور ندارد؟!

به گزارش ایسنا، دعوت شدیم برای پوشش برنامه‌ای در یکی از روستاهای طارم سفلی استان قزوین؛ و این روایت کوتاهی است از این سفر، از آنچه دیدیم و آنچه شد و آنچه باید بشود.

ساعت هشت صبح همراه با سایر خبرنگاران سوار بر ماشین تویوتایی که از سوی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین برای این منظور در نظر گرفته شده بود به راه افتادیم؛ تا به حال به منطقه طارم سفر نکرده بودم و پیش‌زمینه‌ای هم از آن نداشتم اما بعد از ساعتی از جاده اصلی وارد جاده خاکی و گردنه چَرگَر به ماهین شدیم.

هر چه جلوتر می‌رفتیم پیچ‌های جاده بیشتر و بیشتر می‌شد و ماشین را به تلاطم می‌انداخت، مسیر تا مقصد پر از گردنه‌های پر پیچ‌وخم با شیب‌های تند در دل کوه‌های کوتاه و بلند بود؛ تجربه چنین گردنه‌هایی را در جاده الموت داشتم اما به‌راستی وضعیت وخیم جاده هر لحظه بر استرسم اضافه می‌کرد، با خود فکر کردم اگر راننده‌ای مهارت لازم را نداشته باشد کوچک‌ترین غفلتش با خداحافظی از زندگی برابر خواهد بود.

۴۰ کیلو نامه نوشتیم اما دریغ از یک توجه!

برای بررسی بیشتر این موضوع پای صحبت «حمزه افشار» مسئول ۱۸ روستای دهستان چوقور طارم سفلی در قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین و رئیس شورای اسلامی روستای عباس‌آباد نشستیم و از وی در خصوص وضعیت جاده‌های این دهستان و روستاها و جاده پرسیدیم؛ وی برایمان چنین گفت: اوایل دهه ۵۰ جمعیت این روستاها در حدود ۵۰ هزار نفر بود، اما بعد از انقلاب با توجه به پیشرفت و آبادانی در شهرها و استان‌های مختلف کم‌کم جمعیت روستاها کاسته شد و در چند سال اخیر ۲۵۰۰ نفر باقی ماند که با ورود و توجه مسئولان اکنون به حدود پنج هزار نفر رسیده است.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر در محدوده دهستان چوقور ۱۸ روستا وجود دارد، هفت جاده از قزوین و زنجان به روستاهای این دهستان ختم می‌شود که وضعیت هر کدام بدتر از دیگری است، اگر همه این جاده‌ها را جمع کنی کیفیتش به‌اندازه یک جاده معمولی در شهر نمی‌شود! خواسته اهالی این دهستان رسیدگی مسئولان است، اگر یکی از جاده‌های منتهی به دهستان درست شود بسیاری از مشکلات به‌تبع آن حل خواهد شد.

از او در خصوص پیگیری‌هایی که تاکنون کرده‌اند می‌پرسم؛ انگار داغ دلش تازه شده باشد، جواب می‌دهد: ای خانم! در طول این سال‌ها مسئولی نبوده که از او خواهان رسیدگی به وضعیت جاده‌هایمان باشیم، از استاندار، معاونان و مسئولان استانی گرفته تا وزرا و معاونان رئیس‌جمهور و مسئولان کشوری، همه و همه در جریان وضعیت وخیم جاده‌های ما هستند، شاید بتوانم بگویم در طول این مدت ۴۰ کیلو نامه نوشتیم اما دریغ از یک توجه!

با فطریه‌ها جاده را باز می‌کنیم!

افشار که حرف‌هایش نشان می‌دهد آدم پیگیری است و در جریان روند زندگی اهالی است می‌گوید: این جاده‌ها همه خاکی، پر از چاله و دست‌انداز با گردنه‌هایی پر پیچ‌وخم است، بعد از انقلاب برای این روستاها آب و برق و تلفن کشیده شد اما هنوز گاز نداریم و با توجه به سرمای شدیدی که در منطقه است اهالی از پایان تابستان شروع به خرید نفت می‌کنند اما با وجود پیگیری‌هایی که انجام دادیم هنوز حواله‌های خرید نفت اهالی از وزارت نفت نیامده است!

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که از چند هفته بعد به دلیل سرما و کولاک شدید و برف و یخبندان معمولاً اکثر جاده‌ها بسته می‌شود و اهالی مجبورند تا باز شدن جاده‌ها در منطقه خود بمانند.

افشار بیان می‌کند: زمستان که می‌شود جاده‌های این منطقه بسته می‌شود، متأسفانه از سوی مسئولان اقدامی تاکنون صورت نگرفته و بارها با فطریه‌هایی که در روز عید فطر از اهالی این روستاها جمع می‌شود، راننده و لودری گرفته و جاده‌ها را باز می‌کنیم!

مسئولیت دهستان چوقور با قزوین است یا زنجان؟

رئیس شورای اسلامی روستای عباس‌آباد اظهار می‌کند: بخشی از یکی از جاده‌های منتهی به این دهستان نزدیک ۱۰ سال پیش آسفالت شد، اما به دلیل عدم زیرسازی مناسب و کیفیت پایین آسفالت آن متأسفانه در حال حاضر این جاده وضعیت بسیار بدی دارد و حتی اکثر اهالی ترجیح می‌دهند به‌جای این جاده که طولانی و پر از دست انداز است و آسفالت بی‌کیفیتی دارد از جاده خاکی استفاده کنند!

وی اضافه می‌کند: از سوی دیگر بخشی از جاده‌های این دهستان در محدوده استان زنجان است و مابقی در محدوده استان قزوین؛ این دهستان مانند یک گوشت قربانی در دوراهی قرار گرفته و هر کدام از مسئولان این استان‌ها وظایف خود را در قبال این دهستان به دوش استان دیگر می‌اندازند.

لطفاً یک دهنه تونل

افشار با بیان اینکه شاید با ایجاد یک دهنه تونل بتوان از مسیر جاده ترانزیت قزوین به زنجان راهی به دهستان ایجاد کرد، می‌گوید: با این کار دیگر کابوس این گردنه‌ها و جاده و پیچ‌های خطرناک که سال‌ها در حال قربانی گرفتن است تمام شود.

وی اضافه می‌کند: در منطقه طارم سفلی چهار دهستان وجود دارد که دهستان چوقور فقیرترین و محروم‌ترین دهستان این منطقه است. خوشبختانه قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین دو سال است این دهستان را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده و اقدامات بسیار خوبی در این حوزه و در راستای محرومیت‌زدایی از چهره این منطقه برداشته است. ای کاش مسئولان دیگر استان هم سری به این دهستان بزنند و کمک کنند تا مشکلات این روستاها حل شود.

سخن آخر؛

به گزارش ایسنا، بی‌شک راه‌های ارتباطی به عنوان شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی است؛ برخی از نقاط منطقه طارم به دلیل داشتن پتانسیل‌ زیاد در حوزه کشاورزی، گردشگری و معادن به بهشت گمشده ایران زمین معروف است اما به دلیل نبود راه‌های ارتباطی مناسب و جاده‌های صعب‌العبور این منطقه همچنان محرومیت را با خود یدک می‌کشد.

حرف در خصوص وضعیت بغرنج جاده‌های طارم بسیار است. در طول چند ساعتی که در این مسیر بودیم سؤالی مدام ذهنم را پر کرده بود، به‌راستی این جاده‌ها هیچ سهمی از بودجه کشور ندارد؟!

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین