عبدالله: تروریسم، جدی ترین تهدید برای افغانستان


عبدالله: تروریسم، جدی ترین تهدید برای افغانستان

تهران - ایرنا - رئیس اجرایی دولت افغانستان می گوید علاوه بر مشکلات مربوط به طالبان، حضور گروه های تروریستی القاعده و داعش جدی ترین تهدید برای این کشور است. این سخنان عبدالله عبدالله، حاکی از نتیجه واقعی 18 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان به بهانه «جنگ با تروریسم» است.

عبدالله عبدالله در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی فرانس۲۴ که روز شنبه از این شبکه پخش شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام یک از گروه های طالبان، القاعده یا داعش خطر بیشتری برای افغانستان دارند، گفت که هر سه فضای ناامنی را دربخش هایی از کشور بوجود آورده اند و این فضای ناآرامی، شرایط مساعدی را برای حضور و فعالیت داعشی ها ایجاد کرده است.

وی افزود: تصویر واضحی از اینکه کدام یک از این گروه ها بطور مشخص خطر بیشتری دارد، وجود ندارد .

آمریکایی ها در سال 2001 با شعار جنگ علیه تروریسم، به افغانستان لشکرکشی کردند اما پس از 18 سال ، حضور و حتی افزایش گروه های تروریسی در این کشور خسته از جنگ، همچنان اصلی ترین تهدید و بحران پیش روی آن است. اشغال نظامی 18 ساله آمریکا هیچ دردی از تروریسم در افغانستان درمان نکرده است.

عبدالله درباره متوقف شدن روند مذاکرات آمریکا و طالبان هم گفت: ضروری است تا تمامی طرف ها دراین مذاکرات حضور داشته باشند چراکه به توافقی صلح آمیز منجر نخواهد شد.

وی درباره کاهش یا خروج نظامیان آمریکا از افغانستان هم گفت : نزدیک به چند سال است مذاکراتی در مورد بین آمریکا و دولت افغانستان درحال انجام است و برخی کاهش سطح نیروها نیز صورت گرفته است . اما تصمیم مبنی بر خروج کامل این نیروها از افغانستان می تواند مشروط بوده و بخشی از آن مرتبط به مذاکرات با طالبان باشد.

عبدالله عبدالله در ادامه تصریح کرد: من معتقدم درحالی که جنگ ادامه داشته و داعش و القاعده در افغانستان حضور دارند، افغانستان آمادگی خروج کامل نظامیان آمریکایی را ندارد؛ تاکنون هیچ پیشرفتی در روند مذاکرات صلح با طالبان حاصل نشده ، اما زمانی که پیشرفتی دراین زمینه حاصل شد، خروج کامل این نیروها می تواند در دستور کار دولت افغانستان قرار گیرد.

آمریکایی ها چند دوره مذاکره با طالبان در قطر انجام دادند اما این مذاکرات که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، عملا نتیجه ای به دنبال نداشت.

***شفافیت روند انتخابات و استقلال کمیته انتخابات افغانستان مهم است

عبدالله عبدالله در پاسخ به این سوال که آیا وی نگران خدشه دار شده شفافیت انتخابات افغانستان و نتیجه انتخابات نیست، بر شفافیت روند انتخابات و مستقل بودن کمیسیون انتخابات افغانستان تاکید کرد.

این رسانه تصویری فرانسوی در پایان از وی پرسید: با توجه به نگرانی در باره نتایج انتخابات، اگر مخالفتی درباره نتایج انتخابات افغانستان رخ دهد، وقوع خشونت و یا یک جنگ داخلی درکشور را پیش بینی می کنید.

رئیس اجرایی کنونی دولت وحدت ملی افغانستان در پاسخ گفت: خوشبختانه شفافیت در باره انتخابات داریم که باید این مساله را همگان محترم بشمارند و تصور نمی کنم رفتن به سوی ناآرامی و جنگ مشکلات انتخابات را فع کند، اما می تواند بسته به وضعیت، واکنش های مدنی و یا اعتراضات مسالمت آمیز و بعضا غیر قانونی را شاهد باشیم.

**1302**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود آمریکا به موضوع گورهای دسته‌جمعی غزه+ جزئیات