با تبدیل شدن کراس اوورها و شاسی بلندها به محبوبترین خودروهای قاره اروپا و دیگر نقاط جهان، جای تعجبی وجود ندارد که خودروسازان به دنبال تولید محصولاتی نوین در کلاسهایی کمتر شناخته شده هستند و برای بسیاری از شرکتها، منظور از این کلاسها و خودروها تولید محصولاتی پرفورمنس است.
فولکسواگن تی راک R جدید در روی کاغذ تمامی کارها را به خوبی انجام داده و از زیرساخت و شاسی مشترک با هاچبک اسپورت گلف R سود برده اما همهی اینها را در بدنهای شیکتر به مردم ارائه میکند. با قیمت پایهی 38450 پوندی، این خودرو تنها چند صد پوند گرانتر از پسرعموی هاچبک خود میباشد.
فولکس میگوید طبق انتظارات T-Roc R طیف گستردهتری از خریداران را به خود جلب خواهد کرد و البته جوانان، خانوادهها و بانوان علاقهی زیادی به آن خواهند داشت. اگرچه این خودرو از نظر پرفورمنس یا مهندسی کمبودی ندارد اما بازهم بدنهای کراس اوور را شاهد هستیم. اگرچه مدلهای R فولکس در نوربرگ رینگ توسعه مییابند اما بنا به گفتههای فولکسواگن، این خودرو بیشتر روی جاده تمرکز داشته تا جذابیت بیشتری برای خریداران متنوع خود داشته باشد.
DNA مدلهای R در این خودرو حاضر و دقیق بوده و ارتفاع آن از سایر نسخههای استاندارد 20 میلیمتر کمتر بوده و از رینگهای 19 اینچی در آن استفاده شده است. شما همچنین سپرهای متفاوتی را خواهید دید. در بخش عقب هم یک دیفیوزر نصب شده است. همچون همیشه نیز رنگ آبی لاپیز متمایز T-Roc R باعث میشود بدانیم ماهیت این خودرو چیست. داخل کابین هم صندلیهای اسپورت، پدالهای فلزی، غربیلک فرمان D شکل و جزئیات مدلهای R در پشت آمپرهای دیجیتالی دیده میشوند.
در کل باید گفت کابین T-Roc R به اندازهی گلف R گرانقیمت و سطح بالا به نظر نمیرسد هرچند پایه و اساس هر دو خودرو یکی بوده و موقعیت رانندگی و دید این کراس اوور از موارد مثبتش محسوب میشوند. همچنین فضای زیادی برای سرنشینان جلو و عقب وجود داشته و فضای بار 392 لیتری نیز با خواباندن صندلیها به 1237 لیتر میرسد.
تجربه رانندگی یکی از مهمترین فاکتورها بوده و روی کاغذ استارت خوبی را شاهد هستیم. نه تنها T-Roc R از همان پیشرانهی 4 سیلندر 296 اسبی گلف R استفاده کرده و دارای همان گیربکس 7 سرعته DSG و سیستم چهار چرخ محرک هالدکس میباشد.
مهندسان فولکسواگن بجای استفاده مستقیم از برخی قطعات اقدام به اصلاح آنها کردهاند. سیستم چهار چرخ محرک هنوز هم تمرکز زیادی روی چرخ های جلو داشته اما هماکنون قدرت را سریعتر از گلف R به چرخ های عقب میفرستد تا با توجه به اضافه وزن 50 کیلوگرمی و مرکز ثقل بالاتر نسبت به گلف کمبود چابکی جبران شود.
این خودرو همچنین از ساب فریم جلوی آلومینیومی برای استحکام بیشتر و کاهش وزن استفاده کرده و ترمزهای استاندارد خود نیز برابر با پکیج پرفورمنس سفارشی گلف R هستند. فولکسواگن تلاشهای زیادی برای مطمئن شدن از عدم دخالت سریع سیستمهای کنترل پایداری در امر رانندگی اسپورت انجام داده است.
سواری این خودرو بدون تعجب زیادی مشابه گلف R میباشد. جدای از چابکی کمتر و توانایی پایینتر در عبور از پیچهای تند، T-Roc R همان چسبندگی زیاد، کشش مناسب و مقاومت تحسینبرانگیز در برابر کم فرمانی را داشته و از فرمانی دقیق و مناسب سود میبرد.
خودروی حاضر در تست از رینگهای 19 اینچی، دامپرهای تطبیقی و سیستم اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ استفاده کرده است. با قرار دادن دامپرها در حالت راحت هنوز هم کیفیت سواری نسبتاً سفتی را مشاهده خواهید کرد که شاید برای برخی افراد یک سورپرایز باشد؛ اما همین امر باعث ایجاد کمترین میزان حرکات در بدنه میشود. ترمزها هم عملکرد خوبی دارند هرچند اگر پدال کمی سفت تر میبود بهتر میشد.
موضوع سورپرایز کننده اینکه پیشرانه کمی باعث عقبماندگی خودرو میشود. پرفورمنس خودرو کمی زیر سؤال رفته است؛ اما درحالیکه سیستم اگزوز یاد شده صدای دلنشینی در دورهای پایین دارد اما با بالا رفتن دور پیشرانه شاهد صدای ناامید کنندهای خواهیم بود.
البته وقتی پا را از روی پدال گاز برمیدارید کمی صدای جذاب به گوش میرسد و هنوز هم در زمان تعویض دنده لذت صدای پیشرانه را حس خواهید کرد. گیربکس یاد شده بخش برجستهی قوای محرکه بوده و سریعتر و نرمتر از همیشه حس شده هرچند گاهی اوقات با تعویضهای غیرمنتظره آن روبرو خواهید شد.
با تمامی این موارد باید گفت کراس اوورهای پرفورمنس اگرچه بازار محدودی دارند اما ثابت کردهاند طرفداران آنها کاملاً سرسخت بوده و آمدهاند که بمانند.
فولکسواگن انتظار دارد نوع متفاوتی از خریداران T-Roc R را به هاچبک اسپورت گلف R ترجیح دهند اما این خودرو از نظر تواناییها کاملاً به پسرعموی هاچبک خود نزدیک شده است. این خودرو گرانتر بوده اما تقریباً به اندازه گلف هیجانانگیز و جادار است.
مشخصات فولکسواگن تی راک R
قیمت: 38450 پوند پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری توربوی بنزینی قدرت/گشتاور: 296 اسب بخار/400 نیوتون متر گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 4.8 ثانیه حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 7.6 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress