نقش اورژانس در امدادرسانی به زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب چشمگیر بود


نقش اورژانس در امدادرسانی به زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب چشمگیر بود

کرمانشاه- ایرنا- رییس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه از امدادرسانی منظم‌ و سریع به زلزله‌زدگان 21 آبان ماه سال 96 سرپل‌ذهاب، به عنوان یکی از افتخارات این دانشگاه یاد کرد که نقش اورژانس در آن بسیار مهم و مشهود بود.

محمودرضا مرادی روز چهارشنبه در نخستین همایش سمپوزیوم علمی زلزله کرمانشاه که با حضور رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی، استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان و نمایندگان مجلس در محل مجتمع فرهنگی علمی بعثت کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: در ۲۰ ساعت نخست پس از وقوع زلزله، امدادرسانی با همکاری سایر ارگان ها با مدیریت اورژانس کشور انجام شد و در انتقال مصدومان با یک مورد مرگ و میر نیز مواجه نشدیم.

مرادی با بیان اینکه در هفته نخست پس از وقوع زلزله بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد جراحی انجام شد، ادامه داد: همچنین در معاونت بهداشت اقدامات بسیاری صورت گرفت تا بیماری اپیدمی و شایع نشود.

وی اضافه کرد، کشور ایران از نظر جغرافیایی و اقلیمی به گونه ای است که با بحران های طبیعی متعددی مواجه است و هرساله با سیل، زلزله و حوادثی از این قبیل مواجه می شود که موجب از بین رفتن تعدادی از هموطنان می شود.

مرادی با تاکید براینکه نقش مدیریت بحران در این زمینه بسیار اهمیت دارد، افزود: در مدیریت بحران چهار کمیته وجود دارد که کارگروه بهداشت، درمان و سلامت نمونه ای از آن است که در مدیریت بحران نقش ویژه ای دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه امدادرسانی و درمان پس از وقوع بحران اولویت دارد، اظهار داشت: پس از انجام درمان، باید بهداشت مناسب و بهداشت روانی را برای آسیب دیدگان تامین کنیم که همه این موارد به مدیریت مناسب نیاز دارد.

مرادی از ارائه خدمات فوری و کاهش میزان تلفات به عنوان یکی از اهداف این کارگروه یاد کرد و افزود: انجام این موارد بدون برنامه ریزی مقدور نیست از همین رو برای این امر در وزارت بهداشت، درمان، و سازمان اورژانس کشور برنامه ریزی شده است.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

مسئولان ارشد استان گفته‌اند که همه واحدهای خسارت دیده روستایی و شهری را تا پایان سال ۹۸ تکمیل می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ هانده ارچل از چهره و ظاهر جدیدش رونمایی کرد!