29 درصد اعتبارات اشتغال بهزیستی زنجان محقق شد


زنجان - ایرنا - 29 درصد از اعتبارات ابلاغی سهم بهزیستی استان زنجان در...
زنجان - ایرنا - 29 درصد از اعتبارات ابلاغی سهم بهزیستی استان زنجان در ارتباط با اشتغال گروه‌های هدف تحت پوشش محقق شده است و ادامه این روند چشم‌انداز بهتری را برای مددجویان این دستگاه فراهم می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای ایجاد فرصت­ های شغلی برای افراد دارای معلولیت و ارایه تسهیلات اعتباری به واحدهای تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی در ازای اشتغال آنها نیاز به صندوق حمایت از مددجویان است که سازمان بهزیستی کشور پیگیر آن بوده و به محض ایجاد صندوق "حمایت از فرصت های شغلی مددجویان" مشکلات بانکی و ضمانتی مددجویان برطرف می‌شود.

محمد محمدی قیداری افزود: امسال بیش از ۷۸ میلیارد ریال اعتبار در زمینه اشتغالزایی به افراد دارای معلولیت از طریق بانک‌های عامل استان زنجان اختصاص یافته که همه ساله از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه، تسهیلات قرض الحسنه به منظور اشتغالزایی جامعه هدف نهادهای حمایتی، اعتباراتی از سوی بانک مرکزی ابلاغ می‌شود.

وی اضافه کرد: بر این مبنا، میزان اعتبارات مصوب برای اشتغالزایی مددجویان بهزیستی این استان طی سال جاری ۱۶۸ میلیارد ریال بوده که تا کنون ۷۹ میلیارد ریال آن توسط ۱۲ بانک عامل تخصیص یافته است.

این مسئول ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد ۳۰۸ پرونده به بانکهای عامل استان معرفی شده که ۱۱۱ نفر موفق به دریافت تسهیلات به مجموع ۲۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال شده اند.

محمدی افزود: طی هفت ماهه امسال برای ۳۴۰ نفر شغل ایجاد شده که از این تعداد، ۱۵۵ نفر از مددجویان اشتغال یافته ساکن در روستا هستند.

کارفرمایان به ازای استخدام هر مددجو پنج سال از پرداخت سهم بیمه معاف هستند

وی با اشاره به حمایت های بهزیستی در امر اشتغال مددجویان زنجانی نیز اضافه کرد: دریافت تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد، کمک‌های بلاعوض بهزیستی در طرح CBR(توانبخشی مبتنی بر جامعه) در راستای اشتغالزایی از دیگر حمایت های این سازمان برای گروه هدف تحت پوشش بوده است که در هفت ماهه گذشته ۲۲۹ نفر از مددجویان از آن بهره مند شدند.

این مسئول یادآوری کرد: این سازمان اقدامات متعددی در راستای تثبیت اشتغال و ترغیب کارفرمایان را انجام می دهد و در این اتباط کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی استان را استخدام کند، به مدت پنج سال از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف هستند و بهزیستی این حق بیمه را پرداخت می کند.

وی اظهار داشت: بر این اساس کارفرمایان زیادی از این طرح استقبال کرده اندکه: علاوه بر معافیت کارفرما از پرداخت سهم بیمه مددجو، کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی استان را در کارگاه های تولیدی و صنفی نیز بکار گرفته و طبق قانون کارحقوق پرداخت کنند، بهزیستی با توجه به میزان و شدت معلولیت مددجو، ۱۰ تا ۵۰ درصد از دستمزد مددجو را به کارفرمای مربوطه پرداخت می کند.

محمدی افزود: در راستای آموزش مهارت به مددجویان، سازمان بهزیستی کشور تفاهم نامه ای با فنی و حرفه ای دارد که مهارت ها را به صورت رایگان آموزش دهد و در این ارتباط مددجویان چنانچه به حرفه و شغلی علاقه داشته باشند در صورتی که توانمندی هایشان توسط مددکاران و مشاوران مورد تایید قرار گیرد آموزش های رایگان در سازمان آموزش فنی، حرفه ای استان و یا در آموزشگاه های خصوصی ارایه می‌شود که بهزیستی استان هزینه آموزش ها را پرداخت می کند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته