بیش از 17 درصد مرگ و میرها ناشی از سرطان است


بیش از 17 درصد مرگ و میرها ناشی از سرطان است

بیش از 17 درصد مرگ و میرها ناشی از انواع سرطان‌ها می باشد که در زنان سرطان سینه اولین علت مرگ و میر شناخته شده است.

فخرالدین نصیری در سومین همایش پیشگیری از سرطان پستان در شهرستان پارس‌آباد مغان اظهار کرد: در بحث پیشگیری بیشترین نقش را آموزش و فرهنگسازی دارد که نیاز است در خصوص انواع بیماری‌ها در جامعه تقویت آموزش‌های همگانی را شاهد باشیم.

این کارشناس بهداشت با تاکید بر اینکه بانوان باید آگاهی بیشتری نسبت به سلامتی خود و بروز بیماری‌ها کسب کنند، خاطرنشان کرد: براساس مطالعات انجام شده 40 تا ۵۰ درصد فاکتورهای خطر توسط مردم قابلیت پیشگیری دارند و آموزش‌های فراگیر در خصوص انواع بیماری‌ها سبب می‌شود تا در صورت بروز علائم سرطان در مراحل اولیه به پزشک مراجعه شود.

نصیری نقش پرستاران، ماماها، کارشناسان بهداشتی، پیراپزشکان و بهورزان را در آشنایی مردم با بیماری‌ها یک نقش ممتاز دانست و بیان کرد: بهورزان علاوه بر اینکه مسئولیت‌های خطیری در زمینه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دارند، با اطلاع‌رسانی و آگاهسازی در جامعه می‌توانند در حوزه بهداشتی و ترویج سلامت نیز تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: کاهش این بیماری‌ها مستلزم همکاری همگانی و فرهنگسازی عمومی و همکاری افراد جامعه می‌باشد.

نصیری آمار مرگ و میر در بیماری‌های قلبی و سرطانی را یادآور شد و گفت: بیش از ۴۹.۵ درصد مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و ۱۷.۵ درصد مرگ و میرها ناشی از انواع سرطان‌ها می‌باشد که در زنان سرطان سینه اولین علت مرگ و میر شناخته شده است.

کارشناس بهداشت ادامه داد: با افزایش سن، درصد ابتلا بالاتر می‌رود و بانوان با مراجعه و تشخیص به موقع هیچگونه نگرانی از بابت این بیماری نداشته باشند.

نصیری تصریح کرد: همه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های بهداشتی آماده ارائه خدمات رایگان بوده و براساس مطالعات انجام یافته اگر سرطان سینه به موقع تشخیص داده شود، موفقیت عمل جراحی در آن از ۲۷ درصد به ۹۷ درصد می‌رسد.

وی برگزاری سومین همایش پیشگیری از سرطان پستان در استان را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گامی موثر در راستای آشنایی بانوان با سرطان سینه دانست و اظهار کرد: سومین همایش پیشگیری از سرطان پستان با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و موسسه خیریه نیکوکاران راز در منطقه شمال استان برگزار می‌شود که با استقبال مناسب بانوان منطقه روبرو شد.

نصیری به تاثیرگذاری چنین همایش‌ها و سمینارهایی را در کاهش و پیشگیری از سرطان‌ها مهم ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 35 هزار و 777 نفر بعد از برگزاری دو همایش در مرکز استان برای آزمایش مراجعه کردند که یک هزار و 901 مورد مشکوک تشخیص داده شدند.

وی افزود: از این رقم ۹۷ مورد قابل پیشگیری بود که به دنبال تشخیص به موقع با ادامه درمان بهبودی حاصل خواهد شد‌.

نصیری از تجهیز بیمارستان سیدالشهدای پارس‌آباد به دستگاه ماموگرافی اشاره و تصریح کرد: در سطح استان دو دستگاه ماموگرافی پیشرفه وجود دارد که یکی در مرکز استان و دیگری در بیمارستان شهدای پارس‌آباد بکارگیری شده است.

وی بیان کرد: با نصب این دستگاه در چهار ماه گذشته ۱۲۰ نفر پذیرش شده‌اند.

انتهای پیام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اعتبارات پروژه‌های راه و شهرسازی اردبیل 7400 میلیارد ریال است