بدهی طرح ترافیک چیست + نحوه محاسبه


بدهی طرح ترافیک چیست + نحوه محاسبه

بدهی طرح ترافیک به مبلغی گفته می‌شود که به علت نداشتن شارژ کافی در حساب شهروندی لحاظ می‌شود و یا اینکه بعد از عدم پرداخت عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی، در کنار جریمه برای شما ثبت شده است.

صراط:

در طرح ترافیک جدید بعد از عدم پرداخت عوارض ورود به محدوده‌های ترافیکی، بدهی طرح ترافیک در کنار جریمه برای شما ثبت می شود. مبلغی که برای ورود به محدوده‌های ترافیکی پرداخت می کنید بر اساس ساعت ورود و خروج و نوع معاینه فنی متغیر است و برای ورود به این مناطق باید در سامانه تهران من ثبت نام کنید و حساب شهروندی خود را شارژ کنید.

به گزارش راهبرد معاصر با شارژ حساب شهروندی و رزرو طرح ترافیک مبلغی که در حساب شهروندی شما وجود دارد، مسدود می شود. بعد از ورود شما و بعد از اینکه دوربین‌ها گزارش ساعات تردد شما را در سامانه ثبت کردند، خلافی طرح ترافیک برای شما مشخص می شود و از حساب شهروندی شما کسر می شود و الباقی مبلغ مسدود شده ظرف مدت دو هفته به حساب بر می گردد.

حال اگر عوارض طرح ترافیک مشخص شود و مبلغ کافی در حساب وجود نداشته باشد، کاربر تا یک ماه زمان دارد که حساب خود را شارژ و عوارض را پرداخت کند، پس از گذشت این مدت و عدم پرداخت عوارض، در کنار عوارض، جریمه هم برای خودرو ثبت می شود و در هر صورت باید پرداخت شود.

فرایند بدهی طرح ترافیک به این صورت است. بنابراین بهتر است با توجه به میزان استفاده خود از طرح ترافیک، حساب شهروندی خود را به مقدار لازم شارژ کنید و پرداختی‌های خود را به موقع انجام دهید.

نحوه محاسبه بدهی طرح ترافیک تهران

برای تعیین بدهی طرح ترافیک تهران فاکتورهای متعددی باید در نظر گرفته شود یکی عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و دیگری جریمه ورود غیرمجاز به این محدوده‌ها که در هر دو مورد خودرو و مالک خودرو برای تردد در محدوده‌های ترافیکی باید به شهرداری هزینه پرداخت کند.

به طور کلی نوع معاینه فنی و ساعات تردد در محدوده ترافیک مشخص می کند که چه قدر باید هزینه برای تردد در این محدوده‌ها پرداخت کنید؛ اگر عوارض تردد در محدوده‌های ترافیکی را پرداخت نکنید، این عوارض به جریمه تبدیل می شوند و در نهایت بدهی طرح ترافیک تهران زیاد می شود،

بدهی طرح ترافیک بر اساس زمان تردد در محدوده و نوع معاینه فنی و اعمال تبصره های تخفیف لحاظ می شود. برای محاسبه هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک و نقشه دوربین های زوج و فرد تهران باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که وقتی دوربین‌‌ها یک وسیله‌ نقلیه را چند بار در یک روز مشاهده کنند، اولین ورود و آخرین خروج آن خودرو را ملاک محاسبه قرار می دهند.

بر اساس داشتن نوع معاینه‌ فنی برتر یا عادی میزان پرداخت به‌ ازای هر روز تردد مشخص می شود و از حساب شهروندی کسر می شود. باید بدانید که برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر تخفیف 25 درصدی و برای خودروهای هیبریدی و برقی تخفیف 90 درصدی اعمال خواهد شد. چنانچه بدون رزرو وارد محدوده طرح شوید، جریمه می شوید و طبیعتا مبلغ جریمه بیشتر از مبلغ رزرو و خرید طرح است و در نتیجه بدهی طرح ترافیک شما نیز بیشتر می شود.

توجه داشته باشید چنانچه برای یک روز طرح ترافیک رزرو نکرده باشید و همان روز وارد طرح شوید، پس از ثبت پلاک خودروی شما توسط سامانه‌‌های ثبت تخلف، مبلغ جریمه از حساب شهروندی شما در سامانه تهران من کسر می شود. البته این مسئله در صورتی امکان‌پذیر است که اعتبار حساب شما کافی باشد. اگر هم در سامانه تهران من ثبت نام نکرده باشید، این جریمه برای شما ثبت و درج می شود و در هر صورت مجبور به پرداخت بدهی طرح ترافیک هستید.

در تعیین بدهی طرح ترافیک این موارد تاثیر دارند:

• حداقل قیمت طرح ترافیک برای تردد در حلقه دوم (محدوده کنترل آلودگی هوا) ۷۲۴۵ تومان (در ساعات غیر اوج برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر) و حداکثر ۲۰۷۰۰ تومان (در ساعات اوج صبح و عصر برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی) است.
• تردد در دو ساعت ابتدایی و دو ساعت انتهایی نسبت به سایر ترددها گران تر است.
• در صورت تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده (محدوده اصلی طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تنها عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح ترافیک گرفته می‌ شود و عوارض حلقه دوم به آن اضافه نمی ‌شود.
• ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا) از تخفیف 50 درصدی عوارض آن محدوده برخوردار هستند. همین درصد تخفیف در تعیین بدهی طرح ترافیک آنها بسیار تاثیرگذار است.
• ساکنان محدوده اول (طرح اصلی ترافیک) از تخفیف در عوارض هر دو محدوده برخوردار هستند.
• شهروندان محدوده‌های طرح ترافیک باید به‌ صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند و با ارائه مدارک و تایید اسناد از تبصره‌های تخفیفی خود بهره‌مند شوند.
• خودروهایی که هم ساکن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند، از هر دو ضریب تخفیف به‌طور همزمان بهره‌مند می‌شوند.
• بدهی طرح ترافیک فقط به صورت روزانه حساب و اعمال می شود، زیرا اساسا فروش سالیانه طرح وجود ندارد.
• قیمت طرح ترافیک و تردد در محدوده طرح ترافیک برای هر روز بر اساس نوع معاینه فنی خودرو و ساعات ورود و خروج محاسبه می ‌شود.
• هزینه ورود و خروج خودروها بسته به ساعات اوج و غیراوج ترافیک متفاوت است.
• خودروهای دارای معاینه فنی برتر از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار خواهند بود.
• عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک است.
• وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی از ۹۰ درصد تخفیف عوارض بهره‌مند می شوند.
• آژانس‌ها و وانت‌بارها دارای ۵۰ درصد تخفیف عوارض تردد هستند و در صورت داشتن «سند سفر» (بار برگ) این تخفیف به ۷۰ درصد می‌رسد.

نحوه پرداخت بدهی طرح ترافیک تهران

برای پرداخت بدهی طرح ترافیک تهران باید در مهلت زمانی مقرر اقدام کنید. قبل از هر کاری باید در سامانه my tehran.ir ثبت نام کنید.

ثبت نام در این سامانه باعث می شود که در مرحله اول با تردد شما در محدوده‌های ترافیکی ابتدا عوارض به شما تعلق بگیرد و در صورت عدم پرداخت عوارض جریمه شوید، اما اگر در این سامانه ثبت نام نکنید و وارد محدوده‌های طرح ترافیک شوید، از همان ابتدا جریمه می شوید. مسلم است که مبلغ جریمه از مبلغ عوارض بیشتر است.

بدهی طرح ترافیک تهران به هر ترتیبی که برای شما لحاظ شده باشد، حتما باید پرداخت شود. تنها کافی است از خلافی خود استعلام بگیرید. در لیست خلافی خودرو شما برای هر پرداخت عنوانی در نظر گرفته شده تا متوجه شوید که هزینه برای کدام تخلفی است که انجام داده اید.

بهترین روش پرداخت خلافی و بدهی طرح ترافیک تهران این است که به سایت راهور 120 مراجعه کنید و بعد از اینکه در همین سایت استعلام خلافی خود را گرفتید، از لیست موجود مواردی که می خواهید پرداخت کنید، انتخاب کنید و در نهایت وارد پروسه پرداخت شوید.

ساعات تردد در محدوده های طرح ترافیک

1. محدوده اصلی طرح ترافیک

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۷

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

بدهی طرح ترافیک چیست + نحوه محاسبه

2. محدوده زوج یا فرد قدیم یا همان طرح جدید کنترل آلودگی هوا

روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸

پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳

تبصره های تخفیفی طرح ترافیک

برای همه خودروهای پلاک تهران 20 روز در هر فصل حق تردد رایگان در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا وجود دارد. این تخفیف برای پلاک‌های شهرستان 15 روز در هر فصل است. لذا اصلا بدهی طرح ترافیک تهران برای این مدت لحاظ نمی شود.

فقط با ثبت نام در سامانه تهران من می توانید طرح ترافیک بخرید و از حق تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا هم استفاده کنید.

ملاک دریافت تخفیف ۲۰ درصدی ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تنها نو بودن خودرو نیست، بلکه تمام خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر از تخفیف برخوردار هستند

در ساعات اوج ترافیک یعنی قبل از ۱۰ صبح و پس از ۱۶ عصر، نرخ حضور در محدوده طرح ترافیک بیشتر از ساعات دیگر است.

برای شهروندان محدوده‌های طرح ترافیک یک‌ بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک ‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ رایگان است؛

ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف 50 درصدی برخوردار هستند؛ ولی ساکنان محدوده اصلی طرح ترافیک، می توانند از این تخفیف برای هر دو محدوده استفاده کنند.

عوارض طرح ترافیک و همچنین عوارض طرح کنترل آلودگی هوا برای ساکنان محدوده‌ها نصف دیگران است.

خودروهایی که هم ساکن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند، از دو ضریب تخفیف به‌طور همزمان بهره‌مند می‌ شوند.

چنانچه ساکنان مناطق بخواهند در بین ساعات در محدوده تردد کنند، باید مانند سایر شهروندان عوارض ورود و خروج خود را پرداخت کنند.

برای ورود به محدوده طرح ترافیک حداقل باید مبلغ 36 هزار تومان (معادل حداکثر عوارض یک روز) در حساب شهروندی وجود داشته باشد. در صورت عدم پرداخت به‌موقع، این رقم به ۴۵ هزار تومان افزایش پیدا می ‌کند که به همراه جریمه ۲۰ هزار تومانی، در مجموع هزینه‌ای معادل ۶۵ هزار تومان به عنوان بدهی طرح ترافیک تهران بر مالک خودرو تحمیل می کند.

خودرو بدهکاران عوارض طرح ترافیک توقیف می شود

دارندگان خودروهایی که تاکنون به‌طور غیرمجاز در محدوده‌ طرح های ترافیکی تهران به صورت غیرمجاز تردد داشته‌اند و بدهی آنها در حال اضافه شدن است، می‌توانند با مراجعه به سایت «تهران من» به نشانی my.tehran.ir یا استعلام از کد دستوری *137*3*3# از میزان بدهی خودرو بابت طرح ترافیک مطلع شوند.

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: مالکان خودروهایی که بدهی آنها بابت عوارض طرح ترافیک بیش از یک میلیون تومان است در صورت عدم تسویه، خودروی آنها توسط پلیس توقیف می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی