آستین‌های بالا برای بازگردان معتادان به زندگی


آستین‌های بالا برای بازگردان معتادان به زندگی

زنجان – ایرنا – مسؤولان استان زنجان در دستگاه‌های مختلف اجرایی با تلاش‌ها و برنامه ریزی‌هایی، آستین‌های خود را برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و بازگرداندن معتادان به زندگی بالا زده‌اند.

بسیاری از معتادان به دلایل فردی از جمله عدم توانایی نه گفتن به پیشنهاد دوستان ناباب، به اعتیاد دچار می‌شوند که برای بازگرداندن این افراد به زندگی دوباره، حمایت و آموزش‌های مورد نیاز و اتخاذ تدابیری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خانمانسوز، بسیار موثر بوده و از راهکارهای مناسب برای کاهش اعتیاد به شمار می‌رود.

اینکه افراد بتوانند با ناکامی‎ها مقابله و زندگی دوباره ای را آغاز و برای پیشرفت تلاش کنند، امری ضروری است که مورد توجه نهادهای مربوط در استان زنجان است.

شامگاه دوشنبه جلسه توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان با دستور کار ارائه گزارش‌هایی از دانشگاه علوم پزشکی، سپاه انصارالمهدی(عج) و اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

مردم را نسبت به پیامدهای استفاده از مواد مخدر حساس کنیم

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: همه دستگاه های اجرایی در حوزه اجتماعی کردن امر مبارزه با مواد مخدر نسبت به توجیه، آموزش و مخاطب شناسی و آگاهی بخشی به جامعه اقدام کنند.

خدابخش مرادی نافچی با تاکید بر اینکه وظیفه آگاهی بخشی داریم، اظهار داشت: سازمان های مردم نهاد، شوراهای شهر و روستا باید جامعه هدف خود را پیدا کنند چرا که ما وظیفه داریم تا مردم را نسبت به پیامدهای استفاده از مواد مخدر حساس کنیم.

وی تاکید کرد: این جلسات فرصتی است که همه دستگاه های اجرایی در کنار سازمانهای مردم نهاد، هیات های مذهبی و تشکل های اجتماعی و مدنی موجود در جامعه را به کار گرفته و از فرصت در اختیار آنها در حوزه مخاطب شناسی کمک بگیریم.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: معتقدم هرجایی در مسائل اجتماعی، فرهنگی و حوزه آسیب های اجتماعی تبیین عالمانه ای داشته باشیم و مخاطب پیام را متوجه شود، مشارکت محقق می شود.

مرادی نافچی خاطرنشان کرد: رویکرد کمیته مشارکت های اجتماعی بر اساس کمک نسبت به ارتقای توانمندی های موجود برای پیشگیری در حوزه موادمخدر و سالم سازی محیط زندگی خود است.

وی تاکید کرد: هر فردی باید نسبت به فضای پیرامونی خود حساسیت نشان دهد و همه مشارکت داشته و پیام آسیب ناشی از اعتیاد که متوجه جامعه می شود، نهادینه شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان فرصت استفاده از ظرفیت مراکز بهداشتی – درمانی، خانه های بهداشت و خود پزشکان را دارد چرا که پزشکان از پایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند.

مرادی نافچی اظهارداشت: آموزش خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی برای بانوان بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه شورای کارگری فرصتی در واحدهای تولیدی است که باید از آن استفاده بهینه و فرصت های این‌چنینی در همه بخش ها ایجاد شود.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: پایگاه های بسیج که خود مردم هستند و به لحاظ مقبولیت آنها در بین مردم در نهادینه کردن حساسیت مردم به عواقب استفاده از مواد مخدر ظرفیت قابل توجهی است.

اشتغال معتادان بهبود یافته زنجانی

معاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: در اشتغال معتادان بهبود یافته با مراکز ذی ربط همکاری داشتیم و با همکاری کاریابی ها این افراد مشغول به کار شده اند.

اجاقلو با بیان اینکه جامعه هدف حوزه رفاه، عموم مردم هستند، افزود: در ۲ حوزه اقداماتی انجام داده ایم که یکی از آنها اشتغال معتادان بهبود یافته بوده و در بخش دیگر نیز آموزش هایی برای گروه های خاص جامعه انجام دادیم.

وی تاکید کرد: بر اساس پیمایش اعتیاد در بین کارگران استان زنجان در سال ۹۳ حدود ۱۹ درصد مبتلا به اعتیاد بودند که پایین‌ترین میانگین کشوری داشتیم.

معاون اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت: برنامه هایی برای مسؤولان خانه های بهداشت کارگری در دست انجام است تا این آموزش ها به کارگران در واحدهای تولیدی ارائه شود.

اجاقلو تاکید کرد: سه کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد در هر یک از شرکت های کالسمین و پگاه زنجان و واحدهای تولیدی شهرستان ابهر برگزار شده است.

تلاش سپاه انصارالمهدی(عج) برای پیشگیری از اعتیاد

معاون فرهنگی اجتماعی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: برنامه های پیشگیری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر ویژه خانواده ها و محله های آسیب دیده، در محلات کم برخوردار هفت گانه زنجان اجرا می‌شود.

مسعود رمرودی تاکید کرد: در بخش دوم نیز برای اساتید، دانشجویان، دانش آموزان، خانواده ها و اصناف و سایر مردم این آموزش ها ارائه می شود.

وی افزود: ۱۶۰مورد آموزش پیگیری از اعتیاد در پایگاه های مقاومت بسیج در سطح استان زنجان اجرا و چندین بسته سبد غذایی در بین خانواده های کم برخوردار و در معرض اعتیاد توزیع شده است.

درصدد توانمندسازی سازمان های مردم نهاد مرتبط با اعتیاد هستیم

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: این دانشگاه در معاونت های درمان، غذا و دارو، بهداشت، تحقیقات و فناوری درصدد توانمند سازی سازمان های مردم نهاد در ارتباط با فعالیت های پیشگیری، درمان اعتیاد و مشارکت های مردمی است.

مقتدا شعوری افزود: در حوزه توسعه مشارکت های مردمی معاونت اجتماعی فعالیت ها با بقیه نهادها در ارتباط بوده و آموزش های عمومی در حوزه اعتیاد عموم مردم و سازمان های فعال در این زمینه را شامل می شود.

وی تاکید کرد: ۱۲ مورد نشست های تخصصی پیشگیری از اعتیاد، هشت مورد برای دستگاه های دولتی، ۱۶ مورد جشنواره و نمایشگاه های تخصصی، عکس و اتاق فکر تشکیل شده است.

شعوری ادامه داد: جمعیت تحت پوشش در این همایش های اعتیاد یک هزار و ۷۵۰ نفر بوده است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: ۴۹ دوره آموزشی برای توانمند سازی سمن های مرتبط با اعتیاد برگزار و یک هزار و ۲۲۵ نفر از این آموزش ها بهره مند شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان