تهران با شعار، تبدیل به «شهری برای همه» نمی‌شود


تهران با شعار، تبدیل به «شهری برای همه» نمی‌شود

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهران با شعار تبدیل به «شهری برای همه» نمی‌شود. تهران با بلدیه و پل و پارکینگ و زیرگذر تبدیل به شهری برای همه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شهربانو امانی در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران در نطقی پیش از دستور به شعار شهردار تهران اشاره داشت و گفت: همانگونه که مستحضر هستید شهردار تهران کار خود را با شعار «تهران شهری برای همه» با هدف بهره‌مندی تمامی شهروندان از حقوق برابر آغاز کرد که در این بین انتظار می رفت که شهر با تبیین این دیدگاه اداره می‌شد.

وی ادامه داد: هر چند مدت زیادی از انتخاب شهردار حناچی نمی‌گذرد ولی لحظه لحظه این ایام را باید غنیمت شمرد و در جهت ساختن شهری متناسب با وضعیت زندگی عموم شهروندان اعم از سالمندان، معلولین و ایجاد جایگاهی با نشاط برای کودکان قدم برداشت.

امانی افزود: متاسفانه این امر تاکنون از سرعت و پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده است. واقعیت آن است که در پس این شعار زیبا، شهر ما حال خوبی ندارد. نفس تهران به شماره افتاده است.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران هنوز فاصله زیادی دارد تا شهری برای همه باشد، ادامه داد: تهران شهری برای همه نیست. طی یک ماه گذشته روزهایی را سپری کردیم که هوای شهر برای مردمانش ناسالم بود.

وی تصریح کرد: تهران شهری برای همه نیست، چون به صورت میانگین روزی ۱۵ نفر در اثر آلودگی هوا جان می‌سپارند. تهران شهر ماشین هاست، تهران شهر پارکینگ بزرگ ماشین هاست، تهران شهر افراد پیاده هم نیست چه برسد به شهروند معلول و سالمند و کودک. متاسفانه عزم و اراده جدی برای حل این مسائل در میان مسئولان و نهاهای مرتبط دیده نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: گاهی اوقات برای حل مشکلات، نیازی به فریاد و صرف هزینه‌های هنگفت و بودجه های کلان نیست، تنها کافیست کمی بایستید، مردم خودشان عبور می‌کنند. این سوء مدیریت تنها به اشتباهات محدود نمی‌شود، عده‌ای پا را فراتر گذاشته و خواسته یا ناخواسته به حقوق شهروندان دست اندازی کرده‌اند. امروز بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به صورت کاملا غیر قانونی، فضاهای عمومی شهر را تصرف کرده‌اند؛ برای آنکه تهران شهری برای همه شود باید اول از خودمان شروع کنیم.

امانی بیان کرد: مشت نمونه خروار است، همانطور که مشاهده کردید، هر روز حقوق اولیه شهروندان بیشتر مورد دست اندازی قرار می گیرد تا جایی که تصرف پیاده رو به یک فرهنگ تبدیل شده است. در تهران آمد و شد افراد پیاده، روز به روز دشوارتر می‌شود و سد معبر در معابر نیز به آنها اضافه شده است به طوری که این اقدام از محل کسب افراد به منازل مسکونی و نهایتا با همان رویه به خیابان‌ ها بسط داده شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ایجاد موانع در سطح شهر و شریان‌های اصلی به وضوح قابل مشاهده است و مثال بارز آن ایجاد انواع موانع توسط اداره‌های دولتی و نهاد های عمومی است که بدون توجه به قوانین، اقدام به تصرف فضای پیاده‌رو و پارک حاشیه‌ای می‌کنند؛ این حداقل حقوق شهروندی است که متاسفانه از بین رفته و می‌رود.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: به هر صورت تصرف و مسدود کردن معابر و آنچه به ‌عنوان سد معبر مطرح می شود، عملی غیر قانونی است، زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و عنوانی معابر را استفاده شخصی قرار داده و آن را مسدود کند.

امانی یاد آور شد: براساس تعاریف و مواد قانونی اشاره شده، شهرداری ها موظف هستند از معابر به عنوان یک حق عمومی صیانت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آن‌ها جلوگیری کنند؛ این‌ها حداقل حق شهر و حقوق شهروندی است.

وی در پایان گفت: تهران با شعار برای همه نمی‌شود، تهران با بلدیه و پل و پارکینگ و زیرگذر برای همه نمی‌شود، اگر قرار بود بشود با صدر و میلاد و توحید و رسالت و دریاچه شهدای خلیج فارس پیشتر از این شده بود. تهران مدیرانی میخواهد که شجاعت و شهامت تصمیم به تغییر را داشته باشند.


به گزارش خبرنگار مهر، شهربانو امانی در جلسه روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران در نطقی پیش از دستور به شعار شهردار تهران اشاره داشت و گفت: همانگونه که مستحضر هستید شهردار تهران کار خود را با شعار «تهران شهری برای همه» با هدف بهره‌مندی تمامی شهروندان از حقوق برابر آغاز کرد که در این بین انتظار می رفت که شهر با تبیین این دیدگاه اداره می‌شد.

وی ادامه داد: هر چند مدت زیادی از انتخاب شهردار حناچی نمی‌گذرد ولی لحظه لحظه این ایام را باید غنیمت شمرد و در جهت ساختن شهری متناسب با وضعیت زندگی عموم شهروندان اعم از سالمندان، معلولین و ایجاد جایگاهی با نشاط برای کودکان قدم برداشت.

امانی افزود: متاسفانه این امر تاکنون از سرعت و پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده است. واقعیت آن است که در پس این شعار زیبا، شهر ما حال خوبی ندارد. نفس تهران به شماره افتاده است.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه تهران هنوز فاصله زیادی دارد تا شهری برای همه باشد، ادامه داد: تهران شهری برای همه نیست. طی یک ماه گذشته روزهایی را سپری کردیم که هوای شهر برای مردمانش ناسالم بود.

وی تصریح کرد: تهران شهری برای همه نیست، چون به صورت میانگین روزی ۱۵ نفر در اثر آلودگی هوا جان می‌سپارند. تهران شهر ماشین هاست، تهران شهر پارکینگ بزرگ ماشین هاست، تهران شهر افراد پیاده هم نیست چه برسد به شهروند معلول و سالمند و کودک. متاسفانه عزم و اراده جدی برای حل این مسائل در میان مسئولان و نهاهای مرتبط دیده نمی‌شود.

این عضو شورای شهر تهران گفت: گاهی اوقات برای حل مشکلات، نیازی به فریاد و صرف هزینه‌های هنگفت و بودجه های کلان نیست، تنها کافیست کمی بایستید، مردم خودشان عبور می‌کنند. این سوء مدیریت تنها به اشتباهات محدود نمی‌شود، عده‌ای پا را فراتر گذاشته و خواسته یا ناخواسته به حقوق شهروندان دست اندازی کرده‌اند. امروز بسیاری از نهادها و سازمان‌ها به صورت کاملا غیر قانونی، فضاهای عمومی شهر را تصرف کرده‌اند؛ برای آنکه تهران شهری برای همه شود باید اول از خودمان شروع کنیم.

امانی بیان کرد: مشت نمونه خروار است، همانطور که مشاهده کردید، هر روز حقوق اولیه شهروندان بیشتر مورد دست اندازی قرار می گیرد تا جایی که تصرف پیاده رو به یک فرهنگ تبدیل شده است. در تهران آمد و شد افراد پیاده، روز به روز دشوارتر می‌شود و سد معبر در معابر نیز به آنها اضافه شده است به طوری که این اقدام از محل کسب افراد به منازل مسکونی و نهایتا با همان رویه به خیابان‌ ها بسط داده شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ایجاد موانع در سطح شهر و شریان‌های اصلی به وضوح قابل مشاهده است و مثال بارز آن ایجاد انواع موانع توسط اداره‌های دولتی و نهاد های عمومی است که بدون توجه به قوانین، اقدام به تصرف فضای پیاده‌رو و پارک حاشیه‌ای می‌کنند؛ این حداقل حقوق شهروندی است که متاسفانه از بین رفته و می‌رود.

رئیس کمیته ایمنی و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: به هر صورت تصرف و مسدود کردن معابر و آنچه به ‌عنوان سد معبر مطرح می شود، عملی غیر قانونی است، زیرا معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و عنوانی معابر را استفاده شخصی قرار داده و آن را مسدود کند.

امانی یاد آور شد: براساس تعاریف و مواد قانونی اشاره شده، شهرداری ها موظف هستند از معابر به عنوان یک حق عمومی صیانت کنند و همواره آن را برای استفاده عموم آماده نگه دارند و از تجاوز اشخاص به آن‌ها جلوگیری کنند؛ این‌ها حداقل حق شهر و حقوق شهروندی است.

وی در پایان گفت: تهران با شعار برای همه نمی‌شود، تهران با بلدیه و پل و پارکینگ و زیرگذر برای همه نمی‌شود، اگر قرار بود بشود با صدر و میلاد و توحید و رسالت و دریاچه شهدای خلیج فارس پیشتر از این شده بود. تهران مدیرانی میخواهد که شجاعت و شهامت تصمیم به تغییر را داشته باشند.

کد خبر 4791762

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه شهری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سخنگوی نیروهای مسلح: دو ناوشکن آمریکایی را با تعدادی پهپاد هدف قرار دادیم