طرح کاهش برداشت آب در اصفهان با توجه به شرایط هر منطقه اجرا شود


طرح کاهش برداشت آب در اصفهان با توجه به شرایط هر منطقه اجرا شود

کاشان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: چنان که ساماندهی رودخانه‌ها در اصفهان با مشارکت مردم در حال انجام است، اجرای طرح کاهش برداشت آب نیز باید با در نظر گرفتن شرایط هر شهرستان اجرا شود.

مسعود میرمحمدصادقی روز شنبه در نشست کمیته سازگاری با کم‌آبی به میزبانی کانون شهید مفتح اردستان بیان کرد: خواهان کشاورزی پایدار هستیم و جهاد کشاورزی برنامه‌های ویژه‌ای از جمله در این شهرستان در دست اجرا دارد و اجرای طرح کاهش برداشت آب باید با در نظر گرفتن شرایط منطقه اجرا شود.

وی یادآور شد: با توجه به برداشت‌های بی‌رویه و خطر نشست زمین، شورای امنیت کشور در سال ۱۳۹۳ نشست‌هایی را برگزار کرد و با بررسی موضوع پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، به وزارت نیرو ماموریت داد تا طرحی را تهیه و برای پیشگیری از برداشت‌های بی‌رویه اجرا کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: با ابلاغ این طرح استان موظف است، برای جلوگیری از مشکلات آتی طرح را اجرایی کند و در اردستان به صورت آزمایشی انجام شد که با نصب کنتور هوشمند بروی چاه‌ها برداشت آب کنترل شد و البته مشکلاتی برای کشاورزان و تولیدکنندگان هم به وجود آمد.

وی با بیان اینکه دشت اردستان کم‌ترین تعدیل را در استان دارد، تاکید کرد: تلاش داریم راهکاری پیدا کنیم که کشاورزان دچار مشکل بیشتر نشوند و از این رو در کارگروهی با حضور استاندار موضوع مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: باید با تشکیل تعاونی آب‌بران کار را به خود مردم شهرستان واگذار کنیم و مردم در ریز عددها و تصمیم‌گیری‌ها وارد شوند که در این راستا، کمیته تخصیص از فرمانداری دعوت خواهد کرد.

وی با اشاره به برخی دستورالعمل‌ها مانند گرفتن خسارت برداشت اضافی آب که وجه آن در طرح تعادل‌بخشی مصرف می‌شود و مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده نیز گفت: موضوع تبعیض‌های مطرح شده از سوی کشاورزان پیگیری و با تخلف‌های احتمالی برخورد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان یادآور شد: برداشت سالانه بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب بیش از ورودی به مخزن‌های زیرزمینی موجب نشست زمین و شوری آب در استان شده، چنان که دشت دامنه فریدن یک متر نشست کرده است.

وی تاکید کرد: ما در برابر مردم نیستیم اما به هر روی برخی مسایل به ارث رسیده که پیش‌تر اجرا شده بود اما در زمان حاضر اصفهان در کنار فارس، خراسان رضوی، تهران و کرمان جزو پنج استان کم‌آب کشور و از این نظر در تنگنا قرار داریم.

نماینده مردم شهرستان اردستان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: با وجود بیش از ۲۰ سال از خشکسالی و برداشت بی‌رویه از مخزن‌های زیرزمینی، از ۶ سال پیش دشت اردستان ممنوعه اعلام شد و با نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی، برداشت آب را با محدودیت روبه‌رو کردند.

حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی‌نژاد افزود: اردستان را به صورت ویژه کنترل کردند اما پس از کاهش سهمیه آب، باید مسوولان ساز و کارهای لازم مانند اصلاح کشت و شیوه آبیاری را انجام می‌دادند تا کمبود درآمد کشاورزان جبران شود.

وی تصریح کرد: اگر چه در چند سال گذشته افزون‌بر ۳۰۰ میلیارد ریال در بحث آبیاری کم‌فشار هزینه شده اما برای بار دوم اعلام شد که ۴۸ درصد سهمیه کاهش یابد که با پیگیری‌ها به ۱۸ درصد رسید.

نماینده اردستان در مجلس اضافه کرد: تا زمانی که مسوولان نتوانند خسارت کشاورزی و دامداری در راستای کاهش آب را جبران کنند، نباید سهمیه آب کم شود زیرا کشاورزی اردستان با این شرایط اقتصادی نیست و در بخش صنعت هم سه سال گذشته آب تخصیص داده نشده که ایجاد اشتغال بدون آن امکان‌پذیر نیست.

فرماندار اردستان در ادامه این نشست به تلاش مسوولان آب استان برای تامین آب آشامیدنی اظهار کرد: اگر به مقوله توسعه پایدار باور داریم، باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و عوارض اجرای کاهش آب را مد نظر داشته باشند.

حمیدرضا تاملی افزود: اگر کارهای انجام شده در سال‌های گذشته اشتباه بوده، چه تضمینی وجود دارد که در آینده چنین بحثی در مورد نشست‌های امروز مطرح نشود، چرا که تصمیم‌های خلق‌الساعه و یک شبه روی زندگی مردم اثر می‌گذارد و می‌تواند واکنش‌هایی به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: امروز اگر کشاورز اعتراض دارد، باید به آن توجه داشته باشیم زیرا برخی تصمیم‌های گرفته شده در مرکز، برای همه نقاط کشور به صورت یکسان قابل اجرا نیست.

۳۵ دشت در استان اصفهان وجود دارد که از این تعداد هشت مورد آزاد، ١٨ دشت ممنوعه و ٩ دشت به صورت بحرانی دچار معضل افت سطح آب‌های زیرزمینی است.

بر اساس آخرین آمارها از میان افزون‌بر ١۶ هزار و ٨٠٠ حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان، ۹ هزار و ۵۰۰ حلقه از آنها همچنان فعالیت دارد.

شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با وجود ۲۵ هزار و ۷۳۶ هکتار زمین کشاورزی و باغی و برخورداری بیش از ۴۰۰ حلقه چاه عمیق پروانه‌دار، ۴۳۷ رشته قنات و ۳۰ دهنه چشمه در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال‌شرقی اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...